- פרשת שבוע ותנ"ך
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
תמר בת ר' אשר ז"ל
1748
מצד שני, בפרשת השבוע אנחנו מוצאים את היין ככוח שלילי. הוא ממלא תפקיד הרסני באסון של האישה הבוגדת בפרשת סוטה. הוא אחד הדברים שהנזיר צריך להימנע מהם בזמן שהוא מנסה להגיע לקדושה ולטהרה גדולה יותר של הגוף ושל הנפש. אנחנו מוצאים בתורה שהיין היה אחד הגורמים שתרמו לנפילת נוח ומשפחתו אחרי המבול. במשלי, שלמה המלך מקדיש מילים רבות כדי להזהיר מפני הסכנות והמגרעות שבשתיית יין. נראה שהיין ממלא את תפקיד הנבל בחיים היהודיים.
אם כן, כיצד עלינו להתייחס למשקה הקדמוני כל כך הזה שמוביל להוללות ולחורבן גופני וגם רוחני? זאת בעצם השאלה שנשאלת בחיים היהודיים ובתחומים רבים של ההתנהגות האדם. מה טוב לנו ומה לא - זאת השאלה!
אני סבור שהתשובה לשאלה הזאת ולסתירות לכאורה בנושא זה טמונה בצורך ליישם את הכלל העיקרי של התורה בחיים - איזון ויחסיות. כאשר מצרפים יין למעשה של קדושה ומצווה, כמו קידוש בשבת, ברית מילה, חתונה וכדומה, היין הוא משקה קדוש והולם. אך כאשר מנתקים אותו מאירועים חיוביים, כשהוא הופך למשקה לשם הנאה בלבד, הוא שיקוי שעלול להיות מסוכן.
ביהדות, לכל אירוע בחיים, גם אם הוא נראה פעוט ערך במבט ראשון, יש מטרה חיובית. בלי התפיסה הזאת שרואה את המטרה החיובית, גם מעשים שנראים תמימים בראשיתם עלולים להוביל לחטא ולכישלון מוסרי. התורה מציגה בפנינו את חרב הפיפיות של היין כדוגמה לכלל זה של התנהלות בחיים. הנסיבות, הכוונה, ההשפעה על התנהגות הזולת - כל אלה הם גורמים שיש להתחשב בהם כשאדם שוקל אם מעשיו והתנהגותו ראויים. שום דבר בחיים לא מתרחש בחלל ריק.
היין, כמו דברים רבים אחרים בעולם הזה, הוא במהותו ניטרלי. מה שהאדם עושה בו הוא שיקבע את מעמדו וטיבו ויכריע אם הוא משקה של קדושה והתקדשות או משקה שיכול להוביל להוללות ולחורבן. מן הלקח החשוב הזה אפשר ללמוד איך להתייחס לכל עניין ולכל דבר בחיינו.
איך ללמוד גמרא?
איך עושים קידוש?
למה משווים את העצים לצדיקים?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך מותר להכין קפה בשבת?
מבוא לסדרת פתחי אמונה
לקום מהתחתית של התחתית

הנצחון על ארמילוס הרשע חלק ב
הרב מרדכי הוכמן | אייר תשפ"ה

אכילת צ'יפס או פלאפל או טבעות בצל או תוספות במסעדה בשרית
הרב חגי פנחס בר גיורא (במברגר) | כ"ב אייר תשפ"ה
