- מדורים
- הרה"ג זלמן מלמד
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מרדכי צמח בן מזל
המבחנים שלקראת הגאולה
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות.
המבחנים הקשים ביותר, הם המבחנים האחרונים. המטרה של המבחנים אינה להכשיל ברגע האחרון, אלא להביא לתוצאות גבוהות, איכותיות ביותר, להכשיר את הנבחנים לשלב חדש.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים בדרך עמד בהם והמשיך בדרכו, בשנה האחרונה, לאחר שעם ישראל כבש את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, בפתח הכניסה לארץ, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר.
העם החל לזנות עם בנות מואב. גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".
כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לעבירה ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים: "יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה".
הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ-ישראל.
הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: עשרים וארבעה אלף איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ-ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה.
לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים בדרך עמד בהם והמשיך בדרכו, בשנה האחרונה, לאחר שעם ישראל כבש את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, בפתח הכניסה לארץ, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר.
העם החל לזנות עם בנות מואב. גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".
כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לעבירה ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים: "יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה".
הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ-ישראל.
הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: עשרים וארבעה אלף איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ-ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה.
לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
זהירות בדרכים - מצוה ממצוות ה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול תש"ע
כוחו המיוחד של קורבן העומר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ניסן תש"ע
מגדל אחד מול עולם מגוון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ט תשרי תשע"א
מחלת הפחד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כג אדר א תשס"ח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
מתאחדים בחזרה לארץ
לנתיבות ישראל ח"א, מאמר כ"ד -ממעמקים (2)
כ"ד שבט תשע"ב
האם האבות קיימו את כל התורה?
שיחת מוצ"ש פרשת ויגש תשפ"ב
ז' טבת תשפ"ב
נסיונו של יוסף בדורנו
שיחת מוצ"ש פרשת וישב תשפ"א
כ"ו כסלו תשפ"א
גדולת מעמד הר סיני
כ"ג שבט תשע"ג
דיני קדימה בברכות
איך מתכוננים לקבלת התורה?
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
למה ללמוד גמרא?
הלכות שטיפת כלים בשבת
זמן הדלקת נרות חנוכה
בדיקת פירות ט''ו בשבט
הקשר אל ה' – תפילה
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב
גָּדוֹל יוֹם הַגְּשָׁמִים- בְּגִשְמֵי חַיִים תְּחַיֶה אֲדָמָה
פרשת נח תשע"ז
הרב שמואל אליהו | ל' תשרי תשע"ז
