אנחנו נמצאים במלחמה כבר שנה שלמה. יש חטופים ופצועים ומשפחות כואבות שיקיריהן הקריבו את חייהם. לכן חובה לכוון בתפילות של ראש השנה במלכויות זיכרונות ושופרות על ניצחון ישראל במלחמה. וחובה לכוון בתקיעות השופר על חובה לתקיעות של עת מלחמה;
"אמר רבי אבא בר כהנא דורו של דוד כולם צדיקים היו ועל ידי שהיה להן דילטורין (בעלי לשון הרע) היו יוצאים במלחמה והיו נופלים וכו'. אבל דורו של אחאב עובדי עבודה זרה היו, ועל ידי שלא היה להן דילטורין היו יורדים למלחמה ונוצחין". ונדמה שבשנה הזאת הדברים הללו לא צריכים פירוש
אמר ר' יונתן אני ראיתיו וישבתי על קברו - כיצד ישב ר"י על קברו של בסו"מ והוא כהן? וקי"ל קבר אסור בהנאה. וגם לישב על הקבר אסור משום בזיון המת.
מספר טעמים מדוע הבכור נוטל בירושה פי שנים משאר אחיו.
מַמְזֵירֵי וּנְתִינֵי טְהוֹרִים לֶעָתִיד לָבֹא. וקי"ל שֶׁזֹּאת הַתּוֹרָה לֹא תְהֵא מֻחְלֶפֶת - כיצד יטהרו.
ועוד !
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ – לתקוף או להתגונן?
הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל: כשאתה מקדים ויוצא למלחמה על אויביך בשטחו - אתה מנצח ושובה ממנו שבי. אבל כשאתה ממתין לתקיפת האויב בשטח שלך ואתה מתגונן מהאויב, אתה בצרות מהַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם; בשיר התודה שלו דוד מלמד אותנו איך להילחם: אל תחכה לאויב. תמיד תהיה היוזם. אל תתמגן בכל מיני גדרות וחומות. אל תעודד את הפחד ואת הפסיביות. תקוף בחכמה ברגע הנכון ואל תניח לאויב עד שמסיימים את המערכה. "אֶרְדְּפָה אֹיְבַי וָאַשְׁמִידֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם. וָאֲכַלֵּם וָאֶמְחָצֵם וְלֹא יְקוּמוּן וַיִּפְּלוּ תַּחַת רַגְלָי"
שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ - עד שיהא אביו ואמו מישראל, איך מלך רחבעם ואמו היא נעמה העמונית שהתחתנה עם שלמה המלך.
קי"ל עד אחד נאמן באיסורין. באיזה מקרים נוספים עד אחד נאמן.
אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים - מה ההבדל בין שוחד לשלמונים, מדוע אצל שוחד נאמר לשון אוהב ואצל שלמונים נאמר לשון רודף.
ועוד!
ארבעה סימנים בעוף טהור, נרמזו במילה צִפּוֹר.
באיזה מקרים פטור האדון מלהעניק לעבד או שפחה עבריים את מצוות הענקה.
אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב בדור שכולו זכאי. לכאורה איך ייתכן שיבוא בדור שכולו חייב.
ועוד !
ארבעה סימנים בעוף טהור, נרמזו במילה צִפּוֹר.
באיזה מקרים פטור האדון מלהעניק לעבד או שפחה עבריים את מצוות הענקה.
אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב בדור שכולו זכאי. לכאורה איך ייתכן שיבוא בדור שכולו חייב.
ועוד !
היכולת להודות לה' גם במצבים מורכבים היא חיונית. זה היה הכוח של דוד המלך שהקים את מלכות ישראל. לכן ירושלים נקראת "משוש כל הארץ", כי היא מלמדת את כל העולם להסתכל על הצדדים החיוביים של המציאות ולהודות עליהם.
"פנימיות רצונו" יתברך מאירה פנים בפנים ל"מקור נשמת ישראל", והוא מתעורר מהארת הפנים העליונה ואז מתעורר הרצון שלנו להידבק בו בלב ונפש מעומק הלב במסירות נפש.
התפקיד של עם ישראל הוא ללמד את העולם שיש אלוקים, כמו שעשה אברהם אבינו. ללמד את העולם שיש טוב ויש רע. זה תפקידנו, והעולם הנבוך מחכה לעם ישראל שיאמר את הדברים הפשוטים הללו. בשביל זה נוצרנו ובשביל זה נוצרה התורה ונוצר בית המקדש. שינהרו אליו כל הגויים וילמדו משפט וצדקה.