חמישה פעמים "אור" כנגד חמשת חומשי התורה. "שבקיה רבי עקיבא לחסידותיה" - האם לדור המדבר יש חלק לעולם הבא?. הגעלת כלי מדיין - המדרגה הרוחנית הגבוהה שבה נמצאים במלחמת מצווה. מהי הגדרתה של מצוות ירושת ארץ ישראל?. החיסרון שאנו חווים בשלושת השבועות.
מה קורה כשאדם נודר נדר? האם דיבור הוא קדוש או לאו דווקא? למה חשוב לשמור על המילים שאנחנו אומרים? הרב יוני לביא, מייסד "מילה טובה" ב"רגע בפרשה" לפרשות מטות-מסעי מבית אתר ישיבה.
הדבור כחו חזק, ועל כן התרת הנדרים מוגבלת. הנדרים מותרים ע"י פתח או חרטה, ומדרכים אלו ניתן ללמוד על מדרגות תשובה. מפרשיית הכשרת כלים אנו למדים שהאיסורים והטומאות אינם בעייתיים כאשר נמצאים במדרגה גבוהה או בצבור.
*צריך לכוון אדם את עצמו בתפילה לכיוון בית המקדש ובית קודשי הקדשים ולראות בעיניו את בית המקדש של מעלה, ולראות את עצמו כאילו הוא נמצא ומתפלל בקודש הקדשים מול הארון ושכינה כנגדו. ויתקיים בו "והנה ה' ניצב עליו" כמו שהיה ליעקב, אף שבימיו המקדש של מטה לא היה בנוי .
יש סתירה היכן נמצאות חוות יאיר. התנ"ך מרמז על מחלוקת בין נובח ליאיר בזכות מי מהם נכבש הבשן, ומשה רבנו קבע שנכבש בזכות כל ישראל. ולמחלוקת מרמזת האגדה שיאיר בן מנשה נפל בעי.
*ההבטחה להחזיר תחילה את חצי שבט מנשה היא כנראה ההסבר לגבורה ולאומץ שמתגלים בדורנו אחרי אלפי שנים של חולשה ופחדנות. היא גם הסבר לאומץ הגדול של חיילינו ולערבות ההדדית המופלאה שקיימת בדורנו.
*הרמ"ק מסר לאר"י בסוף ימיו את עיקרי תורתו ומשם המשיך רבנו האר"י ז"ל, ולמד ממנו תורה כמו שלמד משה רבנו בהר סיני ארבעים יום וארבעים לילה. לכן הם קבורים זה אצל זה.
*דרכם של הרמ"ק ושל האר"י הקדוש הייתה להביא גאולה לעולם. בזכות התורה הזאת והגילוי שלה יצאו מהגלות ברחמים ולא בדין. אנו עוסקים בתורתם בימי בין המצרים הללו, להרבות דעת ולהביא גאולה לעולם.