ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

עליה לתורה ועלייה שוב להפטרה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ח תשרי תשע"ח

עליה לתורה ועלייה שוב להפטרה


הרב חיים שרייבר

שאלה:
ביום השני של החג הייתה עליה לתורה לחתן הבר מצווה שהגיע לגיל 13-ויום העלו אותו לקרוא בתורה ולאחר מי כן העלו לו אותו שוב לקרוא את ההפטרה האים זה היה מותר לפי ההלכה .

תשובה:
שלום
אחלק את התשובה למקרה שקראו לאדם שעלה כבר לתורה לעלות שוב לעליית המפטיר וההפטרה, ולמקרה שקראו לאדם שעלה לתורה (או שלא עלה לתורה) לקרוא את ההפטרה בלבד.
במקרה שקראו לאדם שעלה כבר לתורה לעלות שוב לעליית המפטיר וההפטרה:
כאשר הקריאה עצמה היא בספר אחד, והמפטיר הוא בספר אחר, כגון: בחגים, בשבת ראש חודש וכדו' אסור להעלות למפטיר אדם שכבר עלה קודם לכן לקריאת הפרשה משום שנראה כביזוי והטלת דופי בכשרותו של הספר הראשון. אם יש צורך להעלות למפטיר אדם שכבר עלה לתורה יש לגלול את הס"ת הראשון עד שיגיעו למקום קריאת המפטיר ובספר זה יקראו למפטיר. (שו"ע סי' קמ"ד סע' ד' ובמשנ"ב ס"ק י"ז).
כאשר המפטיר קורא באותו ספר בו עלה מתחילה אין ראוי לעשות כך לכתחילה, משום ש”ברוב עם הדרת מלך” (יש מעלה מיוחדת וכבוד התורה שעולים אנשים רבים לתורה). אלא שנהגו להקל בכך בעת הצורך, כגון ביארצייט שיש מהדרים לעלות למפטיר, ואם הוא הכהן או הלוי היחידים בבית הכנסת ניתן להקל ולהעלותו פעמיים. או באופן שקנה אדם מפטיר ובטעות כבדו אותו בעליה יכול לעלות שוב למפטיר. (המנהג בקרקא מקדמת דנא היה, שבשבת חזון הרב היה עולה לשלישי ולמפטיר, ובספר חוט המשולש מובא שכך היה מנהגו של הרב נתן אדלר רבו של החתם סופר, שעלה כל שבת לכהן ולמפטיר) שתי עליות רצופות בכל מקרה אין לתת [כלומר שביעי ומפטיר]. (שו"ע סי' רפ"ב סע' ה' ברמ"א, ובאליה רבה אות י"ד, פסקי תשובות אות ב').
ולמקרה שקראו לאדם שעלה לתורה (או שלא עלה לתורה) לקרוא את ההפטרה בלבד:
לכתחילה אין לקרוא לאדם אחר לקרוא את ההפטרה אלא העולה למפטיר יקרא אותה. מכל מקום בדיעבד אם עלה אדם למפטיר וניכר הדבר שקראו בתורה בתחילה לשם מפטיר יכול אדם אחר לקרוא את ההפטרה. (שו"ע סי' רפ"ד סע' ז', ובמשנ"ב ס"ק ז').
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il