ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

נדר לקניית סמארטפון בהכשר מסויים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ג טבת תשע"ח

נדר לקניית סמארטפון בהכשר מסויים


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שלום.
היתה לי צרה, ושכנעו אותי (- אנחנו משפחה חרדית, למרות שאני אישית קשור מאוד לתלמידי הרצי"ה ) שהרבנים אמרו שסמארטפון לא בחסימה מהודרת עלול לעשות בעיות וכו’, ושאקנה רק סמארטפון בכשרות מהודרת כרצון הרבנים. לאור כך נדרתי "על דעת אחותי ושני אחיי" (אך לא בידיעתם או בפניהם) שתמיד אחזיק סמארטפון רק בהכשר "בד"ץ בני ברק". למה אמרתי הכשר זה? כי הכוונה שלי היתה לקבל שאחזיק משהו בפיקוח רבנים אחראים ורציניים שדואגים שהפיקוח יהיה רציני. ורק זה מה שידעתי אז - ההכשר של בד"ץ בני ברק. כמו כן רציתי להראות כלפי שמיים שהקבלה רצינית, ולא אוכל להפר כשיתחשק לי, לכן נדרתי על דעת שלוש.

לאחרונה נשבר לי הטלפון ואני צריך לקנות מכשיר חדש, וחשבתי לקנות מכשיר בהכשר של רבני חסידות קרלין, או רבני חב"ד. וזאת מכמה סיבות: א. הסמארטפונים של ההכשר של בד"ץ בני ברק עולים קרוב לאלפיים ש"ח! (ולא בגלל הטיב שלהם...הם בטיב גרוע... אלא החברה רוצה להרוויח על הסינון..)ואני טיפוס ששובר מהר דברים, וקשה לי מידי שנה וחצי לקנות מכשיר כזה יקר... (בבהכשר של חב"ד למשל אני יכול לקנות סמארטפון בסין ב400 ש"ח ולהתקין עליו את ההגנה שלהם) ב. הסינון לפעמים הזוי ומוגזם - למשל האתר של קופת חולים מכבי גם סגור. וכן לא ניתן לראות שם וידאו אפילו ביתי. וכן אי אפשר לשלוח בווטצאפ סרטונים - אפילו כאלו שצילמתי במכשיר הטלפון. ועוד ועוד. ג. ההכשר של רבני קרלין או חב"ד נראה לי מספיק אחראי ורציני כלפי שמיים.
הבעיה היא, שאח אחד הודיע לי שהוא לא מסכים שאפר את הנדר. הוא טוען - מבחינת האידיאולוגיה שלו - שיש עניין כלפי הילדים שלי שיראו שאני שומע דווקא לרבני בני ברק...
ההשאלה:
האם יש דרך לפתור את הבעיה - באחד מהדרכים הבאים:
1. האם שייך לומר שכשנדרתי "סמארטפון בהכשר בדץ בני ברק" מה שעמד מאחורי הדברים זה הכוונה להכשר שיהיה 100% אחראי ורציני, ונקטתי הכשר הנ"ל כי זה מה שהיה ידוע לי שזה 100% טוב, ואה"נ שגם הכשרים רבניים רציניים אחרים - כמו הכשר חב"ד - כלולים בנדר?
2. האם אפשר לצרף את העובדה שהמכשיר של הכשר ב"ב יעלה לי בלמעלה מאלף ש"ח יותר מהמכשיר בסינון של רבני חב"ד למה שכתב הרמ"א שבשעת הדחק ניתן לסמוך להתיר גם ללא דעת הרבים?
3. או האם אפשר גם לצרף לכל הנ"ל את הדיעות (שלא נפסקו להלכה) שרבים זה רק עשרה לפחות, או שרבים זה כשנדרו בפניהם או בידיעתם?
או אולי יש דרך אחרת?

ועוד שאלה המסתנפת:
נדר בשעת צרה, שאין מפירין אלא לצורך גדול או צורך מצווה - מאחר שכאילו קיבלתי על דעת הקב"ה, וכאילו עשה לי טובה נגד זה, שאז זה דומה לנודר ע"ד חבירו תמורת טובה שעשה לו שאז צריך דעתו...
השאלה מבחינת האומדנא, האם מצד שמיים יש כאן "הסכמה" כביכול לשינוי הנדר - שהרי אני לא מבטל את עצם הקבלה שקיבלתי - אני ממשיך להחזיק טלפון בהשגחת רבנים רציניים - אלא פשוט אני מחליף להשגחה אחרת, שאמנם היא "פתוחה" יותר בדברים שההשגחה הנוכחית מגזימה (כמו שהיא לא מאפשרת להשתמש באפליקציה של הזמנת מוניות או טרמפים, וכן למשל סוגרת אפילו אתרים כמו של קופות חולים – או כמו שאי אפשר לראות במכשיר אפילו סרטונים ביתיים, וכן לא ללשלוח בווטצאפ אפילו סרטונים שצולמו במכשיר הטלפון) - והשאלה כאן, האם כלפי שמיים תהיה נפק"מ וחוסר נחת רוח מכך שאהיה בהשגחה של רבני חב"ד, במקום ההשגחה הנוכחית, בגלל שבחב"ד אין כל מיני דקדוקים יתרים שיש בהשגחה הנוכחית, או שמבחינת שמיים זה לכאורה בסדר גמור, וכביכול הקב"ה מסכים על זה....
תודה!!!



תשובה:
כל הנדר הזה היה מיותר,
ותקבל על עצמך לא לנדור,
אל תבזבז כספך, גם מכשיר באלף ש"ח זה יקר,תירכש מכשיר סיני , במיוחד שנשבר לך,
יש איסור בל תשחית,
לגבי ההכשר - מה זה בדיקת ריאה?, כל הכשר שמסנן חוסר צניעות ואי אפשר לעקוף אותו זה בסדר, הכשר חב"ד בפלאפונים יותר זול זה מצוין.
תעשה התרת נדרים, הנדר הוא אישי שלך,
ויש סיבה מספיק טובה לפתוח לך את הנדר.
קח שלושה חברים שלך שאחד לפחות יבין עניין ויתירו לך.

2 שאלות אישיות נשאלו. בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il