שאל את הרב

  • הלכה
  • עבודה זרה, פסלים ותמונות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
לכת"ר, השלום והברכה. קיבלתי את תשובתו והנני מודה לו על כך. קיבלתי את דעת הרב הצלולה בשני הסעיפים הראשונים. אמנם לגבי הסעיף השלישי הרב כתב: "נכון שמותר לומר דברי אמת ולא לחשוש מפני רשעים בתנאי שרוב הציבור מסכים איתנו. כי נאמר בחז"ל כי יש מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע. אמנם מה שאתה מציע הוא לא לומר שצריך אלא לאבד בפועל, ועל זה אין ספק שהממשלה ובית המשפט יגייסו צבא ומשטרה וילחמו בכל מי שינסה לפגוע בנוצרים והנזק לשומרי התורה יהיה גדול יותר. נוסף לכך הם עלולים לבנות מחדש את כנסיות הגויים בכסף של ישראל וכבר היה מעשה כזה בירושלים ובמקום כנסיה נידחת בנו להם כנסיה מפוארת ופרסמו את שמם יותר ממה שהיו לפני כן." א} ראשית, ברצוני להבהיר שלא התכוונתי שיהודים באופן פרטי יקחו פח נפט ויתחילו לשרוף כנסיות. ברור לי שהתפקיד מוטל על הממשלה ויש לעשותו באופן ממלכתי. וכן אני מסכים לדעת הרב שבוודאי במציאות הנוכחית אין כל תועלת באדם פרטי שיעשה כן, וייתכן שהנזק יהיה גדול מהתועלת. אמנם, כוונתי הייתה לומר שאל לנו לחשוש מלהביע את הדעה הזאת, מתוך שאיפה לשכנע רבים מעם ישראל בנחיצות ובאמיתות הדבר, ומתוך כך, גם ממשלת ישראל תתחיל לפעול בנידון. ברור לי שהדבר נשמע רחוק. אבל אל מול הציונות החילונית המתפרקת, דעתי שעלינו להציב חזון. ב} לגבי "נכון שמותר לומר דברי אמת ולא לחשוש מפני רשעים בתנאי שרוב הציבור מסכים איתנו". אינני מבין... מי קובע מהי דעת הציבור? התשקורת? הסקרים? ומהו רוב? 51%? ובכלל, אם רבנים ממילא אומרים רק דברים שרוב הציבור מסכים איתם, אז אחר בקשת מחילה מכת"ר על החריפות: מי בכלל צריך רבנים?! האם אין תפקידם של הרבנים להציב חזון? ייעוד? אם מחר יחוקק חוק בכנסת שאסור לשמור שבת במדינת ישראל, ח"ו, נפסיק לשמור לשבת?! והרי כבוד הרב תמך בסירוב להוראת גירוש יהודים מביתם בא"י, ואשריו על כך!!! שהרי כך יש לנהוג, כי מהו "צו" הדמוקרטיה או "רצון העם" אל מול רצונו וציוויו של מי שאמר והיה העולם? מה הייתה דעתו של רוב העם בחטא העגל או חטא המרגלים? אני בכוונה מציג את הדברים בצורה חריפה, כי אני באמת לא מבין איפה עובר הגבול. אני מבקש סליחה ומחילה מהרב, אם הסגנון חריף מדי, אבל חשתי צורך להתבטא כך על מנת להגיע לבירור אמיתי של הדברים. הנני מעריך מאוד את גדלות התורה של הרב, פעילותו בהנהגת הציבור וכו’. שלא יישתמע מדבריי כאילו אני מזלזל, ח"ו. לתשובתו אודה. שנה טובה ומבורכת!
תשובה
א. גם אם מגישים חזון צריך לדבר בשלבים אמנם ברור לנו שהשאיפה שלא תהיה ע"ז בעולם ובמיוחד לא בארץ ישראל ארץ השכינה, וצריך לומר זאת כחזון, אך בינתיים אפשר לדבר שלא לתת לנוצרים שום זכויות נוספות כמו שנותנים להם בקבר דוד המלך לחרפתנו. וכן למחות על ברכות שמפרסמים לחגאות שלהם ועוד דוגמאות בסגנון הזה. ב. אני חושב שהביטוי מי צריך רבנים אפילו בתנאי יש בו קלקול על גבול הכפירה בתורה שבע"פ שד' שולח לנו ע"י חכמי ורבני ישראל. ג. אין הכוונה שהרבנים יגידו מה שמוצא חן בעיני הציבור. איננו רפורמים ואנו מחוייבים לתורה בלבד. אבל כדי שהדברים יתקבלו עדיף להתחיל עם דברים קלים יותר להתקבל ואחרי שרואים שזה מקובל יש להרים את הסף כפי שעוסקים בחינוך ילדים ואז הכל מגיע למקום הרצוי בצורה טובה שרוב הציבור יהיה מוכן לשתף פעולה. אבל אומרים דברים שרוב הציבור מורגל, אחרת זה יגרום שלא ירצו לשמוע שום דבר.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il