ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים הלכות בישול כלליות

הנחת סיר דגים עם רוטב על הפלאטה

שאלה
שלום כבוד הרב, סיר דגים קר לחלוטין שבושל כל צורכו לפני השבת, המונח על הכיריים כבויות. האם מותר לקחת את הסיר בשבת ולהניח אותו על פלאטה דולקת? אם אסור, האם לאחר שהפלטה תכבה ותתקרר אז מותר להניח את הסיר הלח כדי שיתחמם כאשר הפלאטה תדלוק שוב לפי השעון שבת? שאלה שנייה, האם מותר להזיז את הזיזים העתידיים של שעון השבת? תודה, בברכה,
תשובה
שלום וברכה, סיר שיש בו אוכל יבש בעיקרון מותר לחממו בשבת באופן שאינו דרך בישול. משום שאין בישול אחר בישול בדבר יבש. אולם נחלקו הפוסקים האם הנחה על גבי הפלטה נראית כבישול. יש מן הפוסקים הסוברים שנחשב הדבר למקום שמבשלים בו ולכן יש להניח כלי הפוך על גבי הפלטה כדי שלא יהיה נראה כמבשל. אולם יש מקלים להניח ישירות על הפלטה שאינו דרך בישול. אם המאכל לח אזי יש בישול אחר בישול לדעת רוב הפוסקים (התימנים הפוסקים כדעת הרמב"ם מקלים בלח שאין בישול אחר בישול). לכן אין להניח סיר עם רוטב על הפלטה אפילו עם יש חוצץ. אם יש מעט רוטב לדעת הרב עובדיה יהיה מותר להניחו מפני שהוא בטל ואינו נחשב לנוזלי. אולם רוב הפוסקים הסוברים שהדבר נחשב כלח ויש לאסור. סיר דגים אם הוא קר הרוטב שבו בדרך כלל קרוש ולכן במקרה שהרוטב קרוש הוא נחשב ליבש. יש הסוברים שראוי לא להניח אותו על הפלטה משום מוליד. (היינו שהיבש נהפך לנוזלי). לכן לדעת רוב הפוסקים יהיה מותר להניח את הסיר עם הרוטב הקרוש על הפלטה. אולם יש מן הפוסקים האשכנזים המורים שראוי לכתחילה להחמיר. אך אם הרוטב הוא טפל לאוכל המוצק אין להחמיר. כאשר הפלטה עדיין לא נדלקה והאדם רוצה להניח עליה מאכל קר ולח שאסור להניח על הפלטה, נחלקו בזה האחרונים: השש"כ (פרק א סק לט) אסר להניח וכן דעת הרב אליהו ועוד אחרונים. לעומת זאת הרב עובדיה התיר. לגבי הזזת זיזי השעון שבת. גם בזה ישנה מחלוקת יש הסוברים שאין לעשות שום שינוי בשעון משך כל השבת. (הרב אליהו וכלשונו "שעון שבת לא תגע בו יד"). אולם רוב הפוסקים מתירים באופן שיתבאר: הכלל אומר שמותר להאריך מצב קיים. היינו אם עכשיו השעון דולק ואני יודע שעוד שעה הוא אמור לכבות, יהיה מותר לי להאריך את הפעולה הנוכחית שימשיך לדלוק. והוא הדין הפוך אם הוא כבוי ואני רוצה שימשיך מצב הכיבוי יהיה מותר להמשיך את מצב הכיבוי אף שעוד מעט עתיד לידלק. אבל לשנות את המצב הקיים אסור. היינו להקדים את הכיבוי או ההדלקה. בברכה רבה הרב אוריאל מועטי
עוד בנושא הלכות בישול כלליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il