ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות בתנ"ך

מאיפה ידוע לנו הניקוד בתנ"ך?

הרב חיים שרייברג כסלו תשפ"א
23
שאלה
ניסיתי לחקור את הנושא אך לא הגעתי לתשובה מוכחת. רציתי לדעת מניין הגיע הניקוד של התנ"ך והאם יש אופציה לפרש מילים בכמה מובנים. לדוגמה, בפסוק "כל כבודה בת מלך פנימה" מתהילים המילה "כבודה" יכולה להתפרש בכמה מובנים. אשמח לתשובה
תשובה
שלום תשובה שכתב הרב עזריה אריאל באתר: התורה התקבלה בלי ניקוד, אבל אין פירוש הדבר שלא ידעו איך לקרוא מילה מסוימת, האם כך או אחרת. התורה התקבלה עם מסורת כיצד לקרוא אותה. ליתר דיוק: הקדוש ברוך הוא אמר למשה בתחילה את התורה בעל פה, ורק אחר כך ציווה אותו להעלות אותה על הכתב (שמות כד, ד; לד, כז; במדבר לג, ב; דברים לא,ט). אם כן, ברור שהיה ידוע למשה רבנו כיצד נכון לבטא את התוכן שלה. אולם משה כתב את התורה בלי ניקוד ובלי טעמים. מסורת הקריאה, איך לבטא כל מילה, עברה בזיכרון מדור לדור בדיוק מפליא ללא סימני הניקוד. במגילות הגנוזות מימי בית שני, למשל, אין שום ניקוד. מצד שני, גם לא מצאנו בדברי חז"ל כמעט שום ויכוח בין החכמים כיצד נכון לבטא מילה מסוימת בתנ"ך (וראה דוגמה יוצאת דופן במשנה בעבודה זרה פ"ב מ"ה). הווי אומר, העבירו את הכל במסורת בעל פה ובלי טעויות! הניקוד התחדש בתקופה מאוחרת יותר, כדי להקל על הזיכרון כיצד נכון לבטא את התורה. לכן ספרי התורה נכתבים בלא ניקוד, כדי לשמור על צורתה המקורית. כך כתב ב'מחזור ויטרי' (סימן קכ): "וששאלתם אם אסור לנקוד ספר תורה. ספר תורה שניתן למשה בסיני לא שמענו בו ניקוד, ולא ניתן ניקוד בסיני, כי החכמים ציינוהו לסימן, ואסור לנו להוסיף מדעתינו, פן נעבור ב'בל תוסיף'. לפיכך אין נוקדין ספר תורה. ואף על פי שניתנו פסוקי טעמים ונגינות הקרייה מסיני במסורת... על פה נאמרו, ולא בסימני נקידה בספר". (עד כאם תשובתו של הרב עזריה אריאל) קיימת אפשרות בחז"ל לפרש את המילים בתורה במספר אופנים, אנו רואים זאת בפרשני המקרא, ובדורות התנאים דרשו את המילים לפי כתיבתם ולפי קריאתם. יום טוב
עוד בנושא שאלות בתנ"ך

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il