שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

בהמשך לשאלה על הקומיקסים מהתנ"ך

undefined

הרב שמואל אריאל

כ"ב תמוז תשפ"א
שאלה
שלום הרב, בשאלה על קומיקסים מהתנ"ך הרב כתב ש"כאשר אדם קורא ספרות כזו שעוסקת בקוסמים ושאר כוחות על טבעיים...". לא הבנתי את דברי הרב, גם בתורה מסופר על קוסמים כבלעם וחרטומי מצרים.
תשובה
שלום וברכה! השאלה עסקה בכתיבת ספרות שמשלבת פנטזיה יחד עם סיפורי התנ"ך. בהקשר זה כתבתי "כאשר אדם קורא ספרות כזו שעוסקת בקוסמים ושאר כוחות על טבעיים, הוא יודע שהדברים לא התרחשו במציאות אלא הם פרי הדימיון בלבד." כאשר אדם קורא ספרות פנטזיה בת ימינו, כמו ספרי הארי פוטר וכדומה, הוא כמובן נמצא בתודעה שהכל הוא פרי הדמיון והדברים לא התרחשו במציאות. ממילא, כאשר כורכים דמויות כאלה וסיפורים כאלה יחד עם סיפור מן התנ"ך, הדבר עלול ליצור את התחושה שכביכול מדובר כאן באותו סוג של סיפור, וגם הדמות התנ"כית ומעשיה היא ח"ו ספרות דמיונית שלא אירעה באמת. ניקח למשל את הדוגמה שהזכרת, של חרטומי מצרים – אם אדם יכתוב היום סיפור דמיוני על קוסמים ומכשפים ובעלי כוחות-על וכדומה, וישלב בתוכו גם, למשל, את האירוע של חרטומי מצרים שהפכו את מטותיהם לתנינים, המחשבה של הקורא תהיה שיש השוואה בין הדברים, וכשם שרוב הסיפור לא היה ולא נברא, כך גם האירוע הזה שמופיע בתורה הוא סיפור שלא התרחש מעולם. [בהקשר הספציפי הזה של כוחות הכישוף והקסם, וכגון כוחותיהם של חרטומי מצרים, יש לציין שאכן יש מחלוקת בין הראשונים האם אכן הכשפים והקסמים הם מציאות ממשית או אחיזת עיניים בלבד. עיין למשל ברמב"ם הלכות עבודה זרה י"א, טז, השולל את קיומם הממשי של כשפים וקסמים, ובפירוש הראב"ע לשמות ז', יא, המסביר את מעשי החרטומים כאחיזת עיניים בלבד. לעומת זאת עיין בפירוש הרמב"ן בשמות שם, ובפירושו לדברים י"ח, ט, שסובר שכוחות הכישוף והקסם הם כוחות ממשיים הקיימים במציאות. אולם בכל אופן, עצם המעשה ודאי אירע, שהחרטומים עמדו לפני פרעה והראו לו מחזה של הפיכת המטות לתנינים, בין אם מדובר בפעולה ממשית של כישוף ובין אם מדובר בפעולה של אחיזת עיניים שהחרטומים הצליחו להטעות כך את פרעה. בעוד שכמובן ספרות הפנטזיה בת ימינו מתארת דמויות שלא היו קיימות מעולם ואירועים שלא התרחשו כלל, לא כקסם אמיתי ולא כאחיזת עיניים. ולפיכך לא נכון לערב בין הדברים.]
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il