- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות בתנ"ך
שאלה
לכבוד הרב הגאון הר"ר עזריה אריאל מאיר העיניים!
תודה רבה ושמחתי לקבל את תשובתך הברורה שלא הותירה ספק לתור אחר תשובה נוספת, נתרציתי בתשובתך זו מלוא חופניים, תשובה מחכימה שנובעת מתוך מחשבה תמימה ברורה וטהורה ובינה יתירה, רעיון שלא עלה על דעתי.
הגמרא בסוטה (יד/א) דורשת; להלך אחר מדותיו של הקב"ה, מה הוא מלביש ערומים - אף אתה הלבש ערומים. מה הוא מבקר חולים - אף אתה בקר חולים. מה הוא מנחם אבלים - אף אתה נחם אבלים. ואפשר להוסיף כהנה וכהנה ממדותיו של הקב"ה, כמו למשל; מה הוא חנון - אף אתה היה חנון, מה הוא רחום - אף אתה היה רחום. מה הוא מתגאה, דכתיב "יְיָ מָלָךְ גֵּאוּת לָבֵשׁ" - אף אתה הוה מתגאה (בדבר המותר לך, שהגאות מִלבושיו של הקב"ה, שכן לו הכח וההדר להצדיק את רְהָבוֹ), אלא בדבר שהכתיב ברוב חסדו, והורה; "כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי", ומסיבת שאומר "כִּי אֲנִי יְיָ עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ", ואם אתה מקיים "הַשְׂכֵּּל וְיָדֹעַ אוֹתִי", הרי אתה כמוני כ"עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה" בין הבריות, בעולמי - בָּאָרֶץ", ומוסיף ומשמיע "כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי".
בפסוק "נַעֲשֶׂה אָדָם", פירש"י "ענותנותו של הקב"ה למדנו מכאן , לפי שהאדם בדמות המלאכים - ויתקנאו בו לפיכך נמלך בהם, וכשהוא דן את המלכים הוא נמלך בפמליא שלו". וניתן אולי לומר כאן שאכן זוהי ממדותיו של הקב"ה, וכפי שנתייעץ עם המלאכים - כן גם אנכי אימצתי לי גישה זו, אלא שאנכי שלא כהקב"ה, אנכי מתייעץ מתוך מבוכה או חוסר ידיעה ומתוך מחשבה פזורה. ואתם כמלאכים, שממש בכל שאלותיי זה רב שנים, מתייחסים לשאלותי בסבלנות וסובלנות ובכובד ראש על כל שאלה ושאלה ששאלתי או הקשיתי, ועל זה אומר ש"אין הקפדן מלמד".
תמיד אשמח לחזור ולשאול באתר "ישיבה", כי זהו אתר הקודש היחיד שעונים ומתייחסים לשאלות קלות כבחמורות במלוא המשקל ובגובה עיניו של כל אדם ואדם.
אני שמח שמצאתי אתכם לפני בערך 25 (או יותר) שנים.
חזקו ואמצו, ויהי ה עמכם!
תשובה
תודה רבה על דבריך. מקווים שתמשיך בע"ה להפיק תועלת מרובה מן האתר.
צוות אתר ישיבה