ישיבהבשביל זה יש אינטרנט שאל את הרב
שאל את הרב
- הלכה
- בשר וחלב
- הפרדת הכלים
שאלה
לבני ספרד - מה ההלכה קובעת בנושא זה - שימוש כלי זכוכית - הן בבשרי והן בחלבי.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
מנהג הספרדים בכלי זכוכית:
בשו”ע (או”ח תנא, כו), פסק כדעת המקילים להשתמש בכלי זכוכית בפסח בלא הכשרה. וכתבו הפר”ח, שדי חמד ועוד, שכך מנהג הספרדים.
אולם מסתבר שבפועל הקילו בזה רק בכלי שני שאינו מבשל, מפני שכלי הזכוכית בעבר לא היו חזקים כדי לבשל בהם בכלי ראשון. הרי שלכל היותר מנהג ההיתר היה בעירוי מכלי ראשון שמחמירים להחשיבו כמבשל כדי קליפה, ובכלי זכוכית הקילו שאינו מבשל.
בנוסף לכך, עולים רבים מקהילות צפון אפריקה והמזרח מעידים שבפועל נהגו להקפיד מאוד שלא להשתמש באותם כלים לבשר ולחלב גם בכלי שני. ואפשר שגם המקילים, בפועל הקילו בזה רק במקרה של צורך מיוחד כשחסרו כלים.
למעשה, יש מפוסקי ספרד שנטו להחמיר (כנה”ג, אול”צ, הרב חיים דוד הלוי). ויש שהורו שמן הדין חייבים להחמיר בכלי ראשון (רב פעלים ג’ או”ח כט; הרב דוד שלוש בשו”ת חמדה גנוזה טז; הרב קאפח, והרב אליהו). ומנגד, רבים כתבו להתיר לכתחילה להשתמש אף בכלי ראשון לבשר וחלב (יבי”א ח”ד או”ח מא, ד; יו”ד ה; נתיבי עם, שמ”ש ומגן, עולת יצחק).
ונלענ”ד שנכון יותר שלא להשתמש באותם הכלים לבשר ולחלב, מפני שכפי הנראה בפועל לא נהגו להקל כך בקהילות ספרדים מדורי דורות, וקולא זו מנוגדת לשאר מנהגי ההפרדה המקובלים בישראל. אמנם מי שמנהג משפחתו כשיטת המקילים להשתמש באותם כלי זכוכית לבשר ולחלב חמים, רשאי להמשיך במנהגם, אלא שאם יש במשפחתו קרובים שנוהגים להחמיר, טוב שיתחשב בהם (מתוך הספר פניני הלכה - כשרות ב' עמ' 274).
בברכה
רואי מרגלית
שאלות באתר ישיבה
ניווט מהיר

























