- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות על ה'
997
שאלה
למדתי את הכוזרי בתחילת דבריו שכותב שמה שגוי לא יעשה אף פעם לא יהיה שווה ליהודי ועלתה לי שאלה: הרי ה’ הוא טוב גמור וטבע הטוב להטיב ולכן ירצה גם להטיב בצורה המקסימלית שתתאפשר, אז למה ה’ ברא גויים שמעולם לא יוכלו לקבל טוב מושלם כמו שיהודי יכול לקבל? ולמה בכלל ה’ ברא את הגויים פחותי מעמד, הרי היה ראוי שכל יצוריו יוכלו לזכות לטוב מושלם ולא רק חלק?
תודה רבה כבוד הרב
תשובה
שלום רב:
גוי שרוצה לזכות באור של לישראל יכול להצטרף לאומה ואז מדרגתו כמדרגת ישראל. ואף הוא חביב עוד יותר מישראל משום שהוא בא מרחוק והתקרב ועליו נאמר שלום לרחוק ולקרוב.
ישראל יש להם נשמה אלוקית פנימית והטבע הפנימי שלהם מחייב אותם להתעלות לפי טבעם הפנימי. אין שאלה מדוע גוי אינו יהודי. כשם שאין שאלה מדוע מלאך הוא לא ישראל ומדוע בהמה אינה איש. השאלה עולה רק משום שמבחינה חיצונית אדם מישראל וגוי נראים אותו דבר. אולם אם הם לא היו נראים אותו דבר כלל לא היתה נשאלת השאלה. הסיבה לכך שישראל וגויים בבחינה של הנפש והטבע נראים אותו דבר כדי שהאור של ישראל יוכל לכלולל ולהתפשט בצורה יותר טובה אל כל האנושות.
כל טוב
מדוע ה' ברא את העולם דווקא בששה ימים?
הרב יעקב כהן | י"ד מרחשון תש"ע
