- הלכה
- בצל, דבר חריף וחיתוך בסכין
הפרדה בין בשר וחלב במלח
שאלה
האם יש מקור ועניין לכך ששמים בשקית המלח כפית חד פעמית/פרווה, כיון שאם ישימו בה כפית בשרית או חלבית המלח יהפך לבשרי או חלבי?
תודה ויישר כוח
תשובה
ב"ה
שלו-ם וברכה,
נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה צ"ה, ז' וכן ק"ה, י"ג) מלח או תבלין שנתונים בקערה של בשר מותר לתנם בחלב. הסיבה מבוארת ברמ"א (על פי תוס': טהור מליח, חולין קי"ג.) כי מלח יבש לא בולע מהכלי וזה בתנאי שהכלי נקי. אולם הרמ"א מסיים (על פי התוס' הנ"ל) והמחמיר לכתחילה תבוא עליו ברכה. השפתי כהן בנקודות הכסף מביא בשם האיסור והיתר הארוך שסיבת החומרה היא מחשש שהכלי לא נקי.
לכן אם הוציא מלח בכף חלבית או בשרית נקייה המלח נשאר פרווה אלא לכתחילה טוב להחמיר ולהשתמש בכף פרווה.
יש לייחד מלחיות פתוחות לחלבי ובשרי כי לפעמים נוגע במלח ביד מלוכלכת בבשר או חלב, במלחיות סגורות אין את החשש הזה אולם קיים חשש כאשר ממליחים פרוסה המרוחה בגבינה לפעמים המלחיה נוגעת בגבינה והיא נדבקת בחורי המלחיה.
בברכה,
הרב חגי בר גיורא

טיגנו בצל במחבת חלבית ואח"כ בסיר בשרי
הרב נועם דביר מייזלס | ה כסלו תשפ"א

בישול מרק תוך עירוב כלי בשר וחלב
הרב נועם דביר מייזלס | ח ניסן תש"פ

בצל שנחתך בסכין בשרי כדי לבשלו עם דג
הרב נועם דביר מייזלס | ט סיון תש"פ

בצל "בשרי" במרק חלבי
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ט תשרי תש"פ
הרבנות הראשית לישראל
יש תווית או אין תווית?
כ"ז אלול תשס"ג
כשרות משקאות חריפים
י"ב תשרי תשס"ד
כשרות מסטיק אורביט
כ"ג תשרי תשס"ד
מדבקה בלבד על השוקולד
ה תשרי תשס"ד

יריקה אחר נוצרים
הרה"ג דוב ליאור | י"ז כסלו תשס"ח
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז
יעלה ויבוא בערבית של חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ג ניסן תשע"ב
שימוש בסוכה בשמחת תורה
כולל הלכה בית אל | כ תשרי תשע"ט
אכילת שום בראש השנה שחל בשבת
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד

אזכרה לנפטרת בשמחת תורה
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

זמן סיום מסכת לעילוי נשמת נפטר
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
