- תורה, מחשבה ומוסר
- מצוות הלימוד
תורה לשמה
שאלה
שלום לרב,
אני לומד תורה גם עם חברותא וגם בלי חברותא, אני בן 24, סטודנט, אני לא רוצה להתפרנס מהתורה.
אני רוצה לדעת. האם זה שאני רוצה לדעת זה נקרא שלא לשמה? אני "מבזבז" על זה מזמני אני מתאמץ כדי להבין והכל ללא שום חיוב. אני רוצה.
יש דברים שיותר מעניינים אותי ויש דברים שפחות אך גם מה שפחות מעניין אותי אני עדיין לומד. לדוג' אני אוהב מאוד ללמוד חסידות וזה "מושך" אותי. האם זה לא בסדר?
מה אם כן הגדר של לשמה? אם נושא או תחום מעניין אותי זה לא נחשב לשמה?
מצד שני אני חושב בתוך עצמי שאם השם לא היה מצווה אותנו אז אולי הייתי עכשיו סתם מתבטל ומכלה את הזמן שלי בשטויות. או שהייתי לומד דברים אחרים שמעניינים אותי כמו מתמטיקה פיזיקה וכו’
האם לשמה זה בגלל שהשם ציווה אז אנחנו צריכים ללמוד? האם זה שאני רוצה לדעת זה לא נחשב?
אני לא רוצה לדעת את התורה כחכמה נוספת אני רוצה לדעת אותה כי ביותר יהודי אני מרגיש שצריך לדעת.. לדוג' ידוע שהתורה רק על ידה ניתן להגיע לתשובה המושלמת כי מדרגת התשובה היא מתחת מדרגת הלימוד תורה, או שבזה שהאדם לומד יותר ויותר הוא מתקדש ומתעלה יותר אם אני יודע את כל מעלות האלו ועוד מעלות נוספות שיש בלימוד תורה אני יודע שאני "מרוויח" עוד דברים אז האם אני כביכול כבר "משוחד" כדי ללמוד תורה וזה כבר לא לשמה?
בקיצור מכל האמור לעייל אני חושש שמא הלימוד שלי הוא נגוע. ואני רוצה שיהיה לשמה, אך אני לא יודע כ"כ מה ההגדרה המדוייקת של זה.
אדגיש שאני נמצא במסגרת של חברותא כי אני רוצה ואני לומד לבד כי אני רוצה. ואני רוצה לדעת יותר דקדוקי מצוות וכו’
תודה רבה וסליחה על האריכות
תשובה
שלום רב:
הגדרת לימוד תורה שלא לשמה היא כלומדים כשהמטרה אינה מטרה שקשורה אל הקודש . למשל לימוד בשביל כבוד או בשביל ממון. אולם כל לימוד שהמטרה שלו היא מטרה שנוגעת להתקדמות בתחום הקדושה עבודת ה' וקיום המצוות נחשב כתורה שלמה. אם כן בודאי שכוונותיך נחשבות כתורה לשמה. בתוך הכוונות שנוגעות לעבודת הקודש יש דעות שונות מה הכוונה המשובחת ביותר. יש שאמרו שהלומד על מנת לעשות ולקיים ולדעת כיצד לחיות על פי תורה זו המעלה הגדולה ביותר. יש שאמרו שהלומד משום שיש בתורה אור וחכמה אלוקית ובלימוד תורה אדם מאיר את נשמתו באור התורה זו המעלה הגדולה ביותר. ויש שאמרו שהלומד משום שהוא אוהב את ה' ואוהב את תורתו זו המעלה הגדולה ביותר. אתה הולך כפי הכיוון של הגר"א ונפש החיים שאמרו שלימוד תורה לשמה היא הלומד על מנת שידע יותר את חכמת ה' שטמונה בתורה.
כל טוב

מה נחשב לימוד תורה?
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ב טבת תשע"ח
לימוד דף היומי
הרב בנימין במברגר | י"ב אב תשס"ט
למה לומדים תורה?
הרב יעקב כהן | י"ג סיון תש"ע

כוונות בלימוד תורה
רבנים שונים | ג כסלו תשס"ד

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

מה עושים עם רב שמעשן בשעור תורה
ז סיון תשס"ה

כניסה לאתרים שליליים
ט"ז אייר תשס"ג

מהי הדרך למניעת היצר הרע והמתועב?
ד אלול תשס"ג

כיבוד הורים דאגניים
י סיון תשס"ה
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח

אתרוג שנפל ממנו הפיטם - כשרותו בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ז תשרי תשע"ו

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח
שאלות על סוכות
הרב יוסף אפריון | ה מרחשון תשע"ה

להכין דברים מעץ בחול המועד
הרב שמואל אריאל | י"ז תשרי תשפ"ד

ארבעת המינים בסוכות.
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד

ברכת הבנים בשבת יום טוב, בראש השנה וביום כיפורים
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד
