שאל את הרב

קטגוריה משנית
undefined
שאלה
יש לי שתי שאלות שארצה לקבל מהן תשובות. אתחיל מהקצרה יותר: אלוהים ברא לאדם עורלה, אך ציווה להוריד אותה בברית מילה. מחקרים מראים כי העורלה מהווה תפקיד חשוב בהנאה המינית. אבל נניח שהעורלה אכן מזיקה וגורמת למחלות מין (ישנם פתרונות גם לזה) מדוע הוא ברא לנו אותה? מדוע שאלוהים יברא לאדם איבר שהוא אינו נחוץ? שאלה שנייה: אני נולדתי בבית חילוני מאז שאני זוכר את עצמי. מגיל 0 חונכתי לחיות בדרך חיים שאני תלויה בספר חוקים שנקרא התנ"ך. מדוע דרכי אינה נכונה? מדוע איני צריך להינות מהחיים החד פעמיים שקיבלתי בעולם הזה? לפי אנשים מאמינים ואף רבנים דרכי תוביל אותי לגיהנום של חיי נצח, אפילו שבדיעבד לא עשיתי שום פשע שראוי לעונש כזה. ברגע שאני מקיים דרך ארץ אני לא פוגע באף אחד ובכל זאת אני ראוי לקבל עונש כה נוראי?
תשובה
ב"ה שלום רב. שמחתי מאוד לקבל את מכתבך עם השאלות היפות. זה ממש נפלא שיש שאלת טובות, שכן שאלות טובות מובילות את האדם להתקדם. אנו מאוד אוהבים שאלות, אבל חשוב תמיד שהשאלות יהיו עם פתיחות לקבל תשובות, עם רצון אמיתי לברר, ולא שאלות עם מטרה להרגיש טוב עם עצמנו, אלא לברר ולהתקדם. שאלות יפות מאוד שאלת, ואשתדל לענות עליהן אחת לאחת, אם כי מראש אודיעך שלא אוכל להקיף את הדברים ולענות בהרחבה, שכן במסגרת זו של האינטרנט קשה מאוד להקיף דברים, זו מסגרת זמנית, מסגרת עם יתרונות גדולים וגם עם חסרונות גדולים. ביהדות עיקר ההתקדמות היא על ידי לימוד מסודר, שבו אפשר לברר את הדברים מהיסודות עד לתוצאות, עד לפירות המעשיים. בירור זה שנעשה באופן מסודר וקבוע מוביל את האדם להישגים נפלאים ולהמון תחושה טובה, וכמובן גם לרצון להמשיך ולהתקדם, לברר וללבן דברים. ובכל זאת, אגע בקצרה בשאלות שלך, מתוך תקווה שלא אחסום אותך מלהמשיך ולברר, ואם תרצה אשמח לעזור לך למצוא מסגרת וקשר שדרכו תוכל להמשיך ולברר דברים אלו ודברים אחרים נוספים. וברשותך אעבור ישירות לשאלתך הראשונה. בעניין ברית המילה. חשוב מאוד לדעת שה' יתברך ברא אותנו חסרים. הסיבה לברוא אותנו חסרים היא כדי שאנו נוכל להתקדם, נוכל להיות שותפים בתיקון העולם ובהשלמה שלנו. כאשר אנו זוכים להשלים את עצמנו אנו זוכים להיות שותפים עם ה' בתיקון העולם. התיקון שלנו מוביל את התיקון של כל העולם, כמו שרשרת שכשמרימים חלק ממנה כל ההמשך מתרומם. ברית המילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר, שהיא לא רק מקשרת אותנו לה', על ידי שאנו עושים את דברו, אלא שהיא ממש קובעת בנו חותם של המלך. ממש כמו שחייל לובש מדים של מלך, כך גם על ידי מצוות המילה אנו קובעים את עצמנו כשייכים לה' יתברך. כך מסופר על דוד המלך שכל הזמן היה מוקף במצוות, והנה בבית המרחץ הוא מוצא את עצמו בלי מצוות, ואז חלשה דעתו, הוא ממש התקשה, עד שנזכר שיש לו את ברית המילה, ודבר זה מילא אותנו בשמחה. במצוות המילה יש המון אוצרות והמון רעיונות גדולים, כמו הסרת המחסומים של האדם, הסרת הכיסויים שאנו יוצרים בחיים שלנו ועוד. כדי להבין את המצווה הגדולה הזו צריך ללמוד עליה בהרחבה, להתבונן בה עוד ועוד, ועל ידי כך זוכים להתחבר אליה בכל הנפש שלנו ובכל הדברים הגדולים והחשובים שלנו. אמנם, היו גם שכתבו שעל ידי כך האדם מגיע לתיקון הגוף של, שעל ידי כך הוא זוכה לבטל בעיות רפואיות רבות וגדולות, ובמשך שנים כך סברו גם רופאים רבים. בדור האחרון יש אנשים שהם מדענים שטוענים טענות אחרות. רבות מהטענות שלהם נובעות מרצון לכפור במה שכתבו, במה שמפורסם ,ולנסות למצוא פתח לדרך אחרת. אם כי הדברים לא מוכחים. ובכל אופן הואיל ואין בטיפול במחלות האלו סיבה מרכזית למצות ברית המילה, אינני רואה סיבה לדון בהאם טענות אלו של החוקרים השונים צודקות או לא. ביחס לנקודה השניה. התנך איננו ספר חוקים, אלא ספר של חיים. התורה מלמדת אותנו הרבה יותר מחוקים כאלו או אחרים, אלא היא ממש בונה אותנו. ככל שאדם זוכה יותר ללמוד את התורה, כך הוא זוכה לינוק מהאוצרות הנפלאים הקיימים בה וממש זוכה להמון דברים נפלאים שיובילו לו את כל החיים להתעלות ולהתקדשות. לכן, ודאי שחשוב להיות אדם טוב, ודאי שחשוב שלא לעשות דברים לא טובים, אך אין אנו מסתפקים בכך. באופן כללי אינני רואה את עצמי כמו שקשר לבחינה אם מגיע לאדם גן עדן או גהנום. וכלל אינני מאלה שעוסקים בדברים אלו. אני מאמין שעל ידי חיים נכונים של קשר עם ה' ושל התמסרות של האדם לאמת הפנימית שלו הוא זוכה לא רק לעולם הבא, אלא עוד קודם לכן, ובאופן אולי לא פחות משמעותי, הוא זוכה לעולם הזה, לחיות בעולם הזה בשלמות גדולה יותר ובעצמות גדולות יותר. זכית לפתיחה לחיים, זכית לאפשרות להתקדם הלאה, ואם תרצה אשמח לעזור לך להמשיך הלאה, לא מתוך לחץ, אלא מתוך הבנה של משמעות הדברים ושל חשיבותם. בברכת גמר חתימה טובה ואשמח לשמוע להשתתף. בברכה הרב יצחק גרינבלט.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il