ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דין של ועשית הישר והטוב | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ז מרחשון תשע"ה

דין של ועשית הישר והטוב


הרב מרדכי גרוס

שאלה:
מדוע דין בר-מיצרא, שנובע מדין ועשית הישר והטוב הוא חובה גמורה, ואילו לפנים משורת הדין בהשבת אבידה, [להחזיר אבידות מדין הישר והטוב] שגם הוא נובע מדין ועשית הישר והטוב, זה לא חובה?

תשובה:
שלום וברכה,
לשאלתך מדוע חז"ל בררו שחובה לתת השדה לבר מיצרא, לפנים משורת הדין. ולעומת זאת לא חייבו להשיב אבדה לפנים משורת הדין? יש לחלק לחלק בין מקום בו האדם כלל לא מפסיד מעשיית הישר והטוב, שם חייבו אותו חז"ל לנהוג לפנים משורת הדין. לבין מקום בו האדם מפסיד, או מונע מעצמו רווח כתוצאה מעשיית הישר והטוב, ולכן אינו חייב בכך, למרות שראוי וטוב שינהג לפנים משורת הדין.
המוכר שדהו מחויב להציע לשכנו בר המיצרא לקנותו ראשון, כיון שאינו מפסיד כלל, שהרי לא משנה לו אם מוכר לאחר או לשכנו, ואכן הגמ' מבררת שבמקומות בהם מפסיד כתוצאה מכך אינו מחויב למכור לבר מצירא. לעומת זאת במציאה, במקומות בהם על פי שורת הדין המוצא שוכה בהם, ראוי לו להשיבו לבעליו למרות זאת, אך אינו מחויב בכך כי הוא מפסיד את שווי האבדה.
אמנם יש לעיין בדין ועשית הישר והטוב בדין שומא הדרה, (ב"מ לה) הראשונים נחלקו שם האם מה דין שבח הבא ממילא, לסוברים שמשלם לו עבור שבח זה, ניחא שחייב להשיב השומא לפנים משורת הדין כיוון שאינו מפסיד מכך כלל. אמנם לחולקים וסוברים שאינו משלם לו עבור שבח זה יש לעיין בדבר, שנמצא שחייב לנהוג לפנים משורת הדין למרות שמפסיד מכך. יתכן לדחות השאלה מצד ששבח זה הוא צדדי, ואינו חשוב.
ושמא ראשונים אלו יחלקו באופן שונה, שחז"ל חייבו לנהוג לפנים משורת הדין במקומות בהם המציאות קבועה, כגון בדין בר מיצרא, ודין שומא וכדו', אך במקומות מזדמנים כמו אבדה וכדו' לא חייבו.

בברכה,
הרב מרדכי גרוס.

ר"מ בישיבת הגולן ובעל כושר דיינות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il