- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
’אי שקלת כדינך שקול כדהשתא’
שאלה
הגמרא בב"ק ז: מדמה את הדין של ’מאכילין אותו מ"ע עד מחצה’ לנזיקין ודוחה, ואח"כ אומרת ’אי איכא לדמויי, לבעל חוב/כתובת אישה מדמינן ליה’. אבל מי אמר שאיכא לדמויי? למה לדמות? איך לדמות? בשלמא גבי נזיקין יש לנו סתירה ועי"ז אפשר לתרץ, אבל מי אמר שבטענה ’אי שקלת כדינך וכו’’ אפשר להשתמש בנושאים אחרים?
תשובה
שלום
הגמרא בתחילה רוצה ללמוד מהסברו של רבה לברייתא יישוב לסתירה בין הפסוקים. לאחר שהגמרא דחתה דמיון זה מנסה הגמרא ללמוד עקרון אחר מדברי רבה לשאר הלכות גביה כגון גבית נזיקין או כתובה. נקודת המוצא של הגמרא היא שקיים עקרון אחד או מספר עקרונות ששייכים בכל סוגי התשלומים ועל כן יש מ קום להשוות את הדינים בין סוגי הגבייה השונים.
יום טוב

לגבי הטעם לאיסור אכילת זיתים מפני שגורם לשכחה
הרב דוד חי הכהן | י"ז אלול תשפ"ג
גמרא
הרב חיים שרייבר | ה תשרי תשפ"ד
שלמה המלך
הרב אוריאל טויטו | י"ב מרחשון תשס"ט

כעס, איסור או עניין חמור?
הרב אליקים לבנון | כ"ה אלול תשפ"ג
הרב חיים שרייבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
טיגון במחבת בשרית בסכום חלבי
ו שבט תשע"ד
הפירוש של "יבוא ידיד"
כ"ג אדר ב' תשע"ד
דיני כלי פרווה
כ"ב כסלו תשע"ד
עובי הסכין
י"ב שבט תשע"ד

התרת נדרים , ותפילת כל נדרי
הרב יצחק בן יוסף | כ"ו אלול תשע"ה
טבילה בים בערב יום כיפור
הרב בנימין במברגר | ה תשרי תש"ע

התרת נדרים לאישה
רבנים שונים | כ"ו אלול תשע"א

רכיבה על אופניים ביום הכיפורים
הרב שמואל הולשטיין | ז תשרי תשס"ט
נטילת ידים לאחר הריגת חרק
הרב דניאל קירש | ט תשרי תשפ"ד

אזכרה לנפטרת בשמחת תורה
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

יום הכפורים
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
