ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

המטרה המוגדרת של המצוות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א סיון תשע"ו

המטרה המוגדרת של המצוות


הרב יעקב כהן

שאלה:
שלום, יש לי שתי שאלות.
שאלה ראשונה, האם יש מטרה לקיום כלל המצוות, ואם כן מהי? האם יש קשר לעניין מוסרי וחברתי?
ושאלה שניה- האם יש סולם ערכים אחד וברור? ואם כן, מה עומד בראשו?
תודה רבה,

תשובה:
שלום וברכה,
יש בהחלט קשר בין מטרת המצוות לבין עניין מוסרי-חברתי, כי המצוות – בכל אופן שבו נגדיר את מטרתן – קשורות לכך שהאדם אינו נשאר בגבולות המצומצמים והאגוצנטריים של עצמו, אלא שואף להיטיב לכל, לתרום לחברה ולאנושות כולה. כך אמר הלל הזקן למי שביקשו ללמדו את כל התורה על רגל אחת 'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך – זה כל התורה כולה, והשאר פירוש הוא, לך למד'. כך למשל יציאת מצרים, שעומדת ביסודן של מצוות רבות, נועדה בין היתר להביא את העולם כולו למקום של חירות שאין בו שעבוד לשום גורמים חיצוניים.
בכל זאת, לא נכון לומר שמטרת המצוות מסתכמת רק בכך. הנחת היסוד של השאלה היא שהמצוות נועדו להביא למטרה בתחום מסוים, בעוד ששאר התחומים הם 'מחוץ לסיפור'. אולם באמת המצוות נועדו לרומם את כל חיי האדם, בכל מובניהם: המצוות נועדו לרומם את חיי הפרט, חיי החברה, חיי עם ישראל וחיי האנושות כולה; הן נועדו לרומם את הן מרחב החיים שבין האדם לעצמו, בין האדם לחברו, בין האדם לחברה ובין האדם למקום (בכותבי אדם כוונתי הן לאדם הפרטי ועד לאנושות כולה); המצוות נועדו להביא את האדם לחיים ערכיים יותר, עצמיים יותר, מלאי עשייה חיובית יותר, מלאי שכל יותר ומלאי רגש יותר; המצוות נועדו לרומם את העולם כולו דרגה אחר דרגה.
מה שכתבתי ועוד הרבה יותר מכך כלול במגמה עליונה עוד יותר של המצוות, מגמה הקרויה 'דבקות בה'. כיון שה' הוא מקור כל המציאות וכל כוחות האדם, ממילא הדבקות בה' אינה מתבטאת בנקודה אחת אלא שוב, בכל צדדי החיים. דבקות בה' מהווה דרגת חיים עליונה, שבה כל כוחות הבריאה והאנושות והאדם מתממשים בשלמות, מתעלמים ומתקדמים אינסופית מתוך חיבור למקורם. במילים אחרות ניתן לומר שמטרת התורה והמצוות היא להעמיק, להגדיל את איכות החיים ומשמעותם, בכל המובנים של המילה 'איכות', בכל המובנים של המילה 'חיים' ובכל המובנים של המילה 'משמעות'.
כמובן שיש לפרט דברים אלו בכל מצוה, להתבונן כיצד היא מאירה את חיי האדם ומעמיקה בהם את כל ההיבטים של חייו – אולם תקצר לכך יריעה זו.
אני יודע שהדברים הקודמים כתובה בצורה מאוד כללית, וכאן באמת נעוץ הקושי להשיב על שאלתך תשובה שלמה – שהרי התורה והמצוות קשורים במהותם למושג החיים ומשמעותם, ומושג החיים הינו כל כך כולל ועמוק מכדי יכולת להגדירו במילים ואפילו להבינו בשכל.
אפרט מעט: ראשית, משמעות החיים איננה דבר אחד נקודתי, אלא היא בעלת רבדים רבים, עומק לפנים מעומק. היא קיימת במישורים שונים – בין אדם לעצמו, בין אדם לחֶבְרָה, בין אדם למקום; והיא מקיפה פרטים רבים מאוד. אין כוונתי לומר שמשמעות החיים היא אוסף של משמעויות קטנות, ודאי שבסופו של דבר הכל מקושר יחד, אלא שקצרה יד השפה – ולאמיתו של דבר גם יד המחשבה - לבטא את הקשר אדיר המימדים הזה.
שנית, אנו מגלים את משמעות חיינו עד מאה ועשרים, וגם מה שאנו מכירים כעת הינו חלקי ביחס למשמעות החיים כולה. החיים הם עם עומק לפנים מעומק, גנוז בהם תוכן אינסופי שמתגלה תדיר.
אחרי ששמנו לב לעומקו האינסופי של מושג החיים, שאי אפשר להגדירו ולסכמו במילים, ברור מדוע גם אי אפשר לנסח את מטרת המצוות בדבר אחד פרטי ומוגדר.
לשאלתך על סולם ערכים ברור, - בהלכה התייחסויות רבות של סדרי עדיפויות בין עקרונות שונים. אולם איני יודע למצות אותם במשפט אחד. אם תרצי לכתוב דוגמא שביחס אליה את מתלבטת אשמח להתייחס. תוכלי לחזור אלי למייל yaakov36@gmail.com

כל טוב
יעקב.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il