ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

טחינה בשבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א סיון תשע"ו

טחינה בשבת


כולל הלכה בית אל

שאלה:
בהקשר לתשובתכם על הכנת טחינה בשבת. להלן דיברי הרב מלמד מהספר פניני הלכה.

מותר להוסיף נוזלים לעיסה עבה ולעשותה רכה, שכן הוספת המים לתוכה גורמת לפעולה הפוכה מלישה, שהלישה מקבצת את החלקים לחטיבה אחת, ואילו הוספת המים מחלישה את חיבורם (באו"ה שכא, טו, ’יכול’).

לפי זה מותר להוסיף מים על עיסה של טחינה גולמית, הואיל והמים יעשו אותה רכה יותר. ואמנם יש אוסרים מפני שבתוך התהליך יש שלב שהעיסה מתקשה מעט (שש"כ ח, לא). אולם למעשה, העיקר כדעת המקילים, הואיל ולבסוף היא נעשית עיסה רכה. בנוסף לכך, כיוון שכבר נטחנה ונילושה בערב שבת, לדעת רבים, אין בה יותר איסור לישה (שו"ע שכא, טו). וכדי לצאת מן הספק נכון לבחוש את העיסה בשינוי של שתי וערב

השאלה נשאלה בהמשך לשאלה "הכנת טחינה בשבת "

תשובה:
שלום וברכה.
אכן, לא נקטנו בהלכה זו כדרכו של הרב אליעזר, שכמדומני הלך בדרכו של הילקוט יוסף שכתב סברא זו, אלא בדרכו של השש"כ.
נראה שאין השש"כ מסכים עם הסברא שאנו הולכים אחר סוף המעשה שהרי למעשה נעשית כאן בלילה עבה האסורה, כמדומני שראיתי בילקוט"י בהלכה זו שכתב גם שהגר"ע יוסף זצ"ל גם לא סמך ידיו על היתר זה.
ובעניין השני שכתב הרב, שבעיסה שנילושה מער"ש מקלים דעת חלק מהפוסקים שמדובר שם שנילושה במים כבר מער"ש, ואכן מקלים בזה גם בטחינה שנילושה במים מערב שבת.
וכיוון שזוהי מחלוקת הפוסקים באיסור תורה, ראוי להחמיר.
הרב ערן אסולין


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il