- הלכה מחשבה ומוסר
- עמוד העבודה
- הלכה מחשבה ומוסר
- לימודי קבלה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גרשון יוסף בן משה צבי
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
ואומנם כאן נראה שהוא מסביר כמו הרמב"ם ובעלי השכל, שהמשל אינו דומה בדיוק לנמשל. ומה שאמר איוב "מבשרי אחזה אלוק" אין הכוונה שהגשמיים דומים ממש לרוחניים אלא שיש להם התדמות. כמו משל ההרכבה המזגית לעומת הרכבה שכנית, בלשונינו ההבדל בין תערובת לתרכובת. שהמשילו הפילוסופים, שההרכבה המזגית =תרכובת, היא משל נכון יותר למושג האחדות מאשר תערובת של שני דברים. אבל גם המשל של ההרכבה המזגית אינו דומה ממש לנמשל שהרי עדין אין שם אחדות גמורה כפי שישנה במציאות הרוחנית. ויוצא מדבריו שהנמשל (כגון בשה"ש) הוא העיקרי כאן. והמשל והפשט בו הוא הסברה פחותה כלומר בתחילה יש ללמוד ג"כ את המשל עצמו שאין המקרא יוצא מידי פשוטו. אבל עיקר העניין הוא ללמוד אחר כך את הבנת הנמשל העמוקה
ולפי דבריו יש להסביר יותר מדוע אנו נצרכים למשל. מדוע לא נלך ישר לנמשל. ונראה שלדבריו יש עוד נקודה נצרכת במשל, שהוא מביא למחשבה והעמקה, כי הוא המפתח שמכניס את האדם לחשוב ולהעמיק, וזה כמו היחס בין מפתח לבית שאין למפתח שום דמיון לבית אבל הוא חשוב מאוד להיכנס לתוך הבית, כלומר: המשל מפעיל לא רק את הדמיון אלא גם את השכל של האדם. והוא מדייק את זה ממה שכתוב 'ומבשרי' ולא 'ובבשרי' שמתוך בשרי אבוא ואגיע לחזות אלוק אבל לא שבבשרי עצמו אראה כמו אלוק בדיוק. וכן גם כוונת הפס' "וביד נביאים אדמֶה" שהם רואים בנבואה לא כמו שהוא באמת יהיה אלא במשל. וע"י הפשטת הדמיון והמשל והסרת הקליפות, הנביא מבין את הנמשל בדרך אמיתית ונכונה. ונביא שקר רואה משל ומסבירו כפשוטו ולא כנמשל האמיתי שלו.
כלומר בניגוד לדרכם של מקובלים וחסידים אין תפקיד המשל לקשר בין העולמות הרוחניים לעולמינו שלנו. דרך בה הלך בצורה בולטת ר' נחמן אך לא רק הוא, [ועיין ספר קול הנבואה בתחילתו.] בניגוד להם, סובר הרב המחבר שהמשל הוא הדרך לפתח את כושר ההפשטה. שהרי השגת הרוחניים אינה נעשית על ידי ידיעה חיצונית, אלא עיקרה נעשית על ידי תהליך, שהאדם עצמו מתרגל לעבור במחשבתו, מתפישה מגושמת לתפישה רוחנית מופשטת. דווקא המשל והמאמץ לפענחו מרגיל את האדם להפשטה. היכולת להוציא נמשל ממשל והוא הדין משל מנמשל דורש הפשטה רבה.
ידיעת הרעיונות הרוחניים באופן ישיר וערום ללא שימוש במשל, עלולה להיות חיצונית, עלולה להפך למילים, שאין מאחוריהן ידיעה פנימית. השימוש במשל ובפתרונו מאפשר להנצל מסכנה זו, ומביא לפיתוח הסתכלות מופשטת המקרבת את האדם אל השגת העולמות הרוחניים.
עמוד העבודה (21)
הרב יהודה מלמד
3 - איך לומדים קבלה?
4 - המשל והנמשל בקבלה
5 - הקושי בלימוד הקבלה
טען עוד
על ה"כלים" ועל ה"מקום"
עמוד העבודה אות קי"ד - קי"ז
הרב יהודה מלמד | י"ח אדר תש"ע
על אורות רוחניים ועל מקיף ופנימי
עמוד העבודה אות ק"ג-ק"ט
הרב יהודה מלמד | כ"ח שבט התש"ע
ביטול התאווה לחומר מביא להשגות שכליות
עמוד העבודה, אות ע"ט - פ"ב
הרב יהודה מלמד | כ"ח טבת תש"ע
מעלת השכל המתבונן בעצמו
עמוד העבודה עמוד נח
הרב יהודה מלמד | כ"ב טבת תש"ע
מה המשמעות הנחת תפילין?
סודה של ברכה
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
האם מותר לפנות למקובלים?
"איזהו העשיר השמח בחלקו!"
קילוף פירות וירקות בשבת
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
איך עושים קידוש?
איך ניתן לברור מרק בשבת?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?