בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • שבעתא דנחמתא
לחץ להקדשת שיעור זה

אחרי הצום

undefined

הרב דב בערל וויין

אב תש"ע
3 דק' קריאה
פרק הזמן שבא אחרי צום תשעה באב הוא תקופה פעילה לאנשים רבים. חופשות ונסיעות שעוכבו זמנית מתחדשות עכשיו במרץ. רכישות שגם הן נדחו בגלל שלושת השבועות, תשעת הימים ותשעה באב עצמו, נשלמות עכשיו. והחיים חוזרים למסלולם.
אך יש גם התחלה של מצב רוח מרומם בגלל ההצצה בלוח השנה, מה שמצפה לנו עם בואה של השנה החדשה והחגים החשובים והמשמחים שמגיעים איתה. תמיד חשבתי שהפלא של תשעה באב הוא בכך שהעם היהודי מצליח להמשיך גם אחרי כל החורבן והאסונות.
חכמינו לימדו את עם ישראל להאמין שחורבן בתי המקדש ואפילו הגלות והפיזור של עם ישראל בעולם כולו אינם הפרק האחרון בסיפורו של העם היהודי. הם טיפחו את העולם שבא אחרי תשעה באב ובו יש אמנם עדיין התבוננות בעבר וזיכרון של מה שהתרחש, אבל בעיקרו הוא מבט קדימה ליצירת התנאים לקיומו של העם היהודי, לצמיחתו ולפעילותו. ההישג המדהים הזה הוא יחיד במינו בהיסטוריה האנושית והוא עדות לברית הנצח שמושלת בגורלנו ומעצבת את חיינו.
המשנה והתלמוד, ספרי היסוד של היהדות והחיים היהודיים, נכתבו ונערכו אחרי אירועי תשעה באב. המנהגים שחיברו את היהודים אלה לאלה יחד וקישרו אותם למסורתם נוצרו והתבססו אחרי חורבן המקדשות. כושר התאוששות הפך למילת המפתח בחיים היהודיים.
בשנת ה'כ"ג (1263) טען הרמב"ן נגד הכנסייה בפני מלך אראגון ואמר שעצם קיומו של העם היהודי במשך אלפי שנים הוא הוכחה מספקת לייחודו ולברית שיש לו עם הבורא. "כבשה אחת מוקפת שבעים זאבים", הוא הטיח ליריביו שביקשו לבטל את זכות הקיום של היהודים ואת תפקיד היהדות בחברה העולמית. כמעט 800 שנה אחר-כך אותה האמירה יכולה וצריכה להיאמר עם דגש חזק אף יותר. עצם הקיום וכושר ההתאוששות של העם היהודי הם שמפריכים את מסע הדה-לגיטימציה שמתנהל נגדנו היום בצורה מרושעת. לפי התסריט של ההיסטוריה הטבעית, היינו אמורים להפסיק להתקיים מזמן. לא אמורים להיות ריכוזים של לומדי תורה ויהודים שומרי מצוות בעולם הזה, ובוודאי לא ייתכן שתתקיים מדינה יהודית משגשגת במולדתנו העתיקה, בארץ-ישראל.
אני סבור שחלק ניכר מהמרירות והתסכול של העולם הלא יהודי, שמלבים את השנאה ואת הדעות הקדומות נגד היהודים, ומדינת ישראל במיוחד, נובע מכך שאין "פיתרון סופי" ל"בעיה היהודית". חלק ניכר מהעולם מאמין באמת שאם לא תהיה מדינת ישראל ולא תהיה קהילה יהודית חזקה בעולם, תגיע האוטופיה האוניברסאלית. הם כועסים עלינו מפני שאיננו נענים לבקשה שהם חושבים שתועיל לאנושות כולה. כושר ההתאוששות של היהודים, יותר מכל דבר אחד, הוא שמוליד את מפח-הנפש שחשים יריבינו כבר מאות שנים.
יש חלקים בעם היהודי שמוכנים, לכאורה, להיענות לבקשות אויבינו, והכול בשם אידיאלים הומניסטיים אוטופיים שאין להם שום קשר ממשי לעובדות בשטח או למציאות החיים. נדמה שיכולת ההתאוששות של העם היהודי התפוגגה, ואת מקומה תפסה תקווה מעורפלת לאוניברסאליות ולאמונה שכבש באמת יכול לגור עם זאב בלי להפוך לארוחתו. הרדיפה הפסולה הזאת אחרי השלום ו"הטוב" בכל מחיר גבתה מחיר כבד בנפש ובמתיחות שהוסיפה לעולם היהודי והכללי כבר עשרות שנים. רובו של העם היהודי בנה את עצמו מחדש אחרי האסונות האדירים של השואה ומלחמת העולם השנייה. יש מדינה יהודית בארץ-ישראל, ברית-המועצות נעלמה, ויותר ממיליון יהודים סובייטים התחברו שוב, במידה כזאת או אחרת, לעמם ולמורשתם. מעולם לא היה עם שחווה רצף כזה של אירועים אחרי אסון כמו השואה, כפי שקרה לעם היהודי.
העולם יודע על תשעה באב, אבל איננו מכיר את תשעה באב באמת. היהודים רואים את השנה הבאה והטובה יותר שמחכה להם באופק. הצמיחה הגשמית והרוחנית המתמשכת של העם היהודי, של מוסדות הלימוד שלנו, של הממשל ושל החמלה שלנו יוכיחו גם הפעם שכושר ההתאוששות החיוני שלנו עדיין עמנו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il