ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
סופ"ש "העצמה אישית". הירשמו לפני שהחדרים אוזלים!

זבחים - דף ק"ו ;">

בית מדרש גמרא זבחים Bookmark and Share
גירסת הדפסה האזן לשעור (13 ד') הורד mp3
שלח לחבר

כ' אדר א' תשע"א

זבחים - דף ק"ו

הדף היומי הקצר



נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
יוסף בן שמחה

זבחים קו. במשנה - קז. שורה 3)
שחיטה והעלאה (הקטרה) מחוץ למקדש
א. במשנה - על שניהם חייבים.

ב. הפסוקים -
A. ויקרא יז -
עונש כרת על שחיטה והעלאה בחוץ + לאו לא ברור
א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ג אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אוֹ-כֶשֶׂב אוֹ-עֵז בַּמַּחֲנֶה אוֹ אֲשֶׁר יִשְׁחַט מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. ד וְאֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ לְהַקְרִיב קָרְבָּן לַה' לִפְנֵי מִשְׁכַּן ה', דָּם יֵחָשֵׁב לָאִישׁ הַהוּא דָּם שָׁפָךְ וְנִכְרַת הָאִישׁ הַהוּא מִקֶּרֶב עַמּוֹ. ה לְמַעַן אֲשֶׁר יָבִיאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-זִבְחֵיהֶם אֲשֶׁר הֵם זֹבְחִים עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה וֶהֱבִיאֻם לַה' אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד אֶל-הַכֹּהֵן וְזָבְחוּ זִבְחֵי שְׁלָמִים לַה' אוֹתָם. ז וְלֹא-יִזְבְּחוּ עוֹד אֶת-זִבְחֵיהֶם לַשְּׂעִירִם אֲשֶׁר הֵם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם חֻקַּת עוֹלָם תִּהְיֶה-זֹּאת לָהֶם לְדֹרֹתָם.
ח וַאֲלֵהֶם תֹּאמַר אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל וּמִן-הַגֵּר אֲשֶׁר-יָגוּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר-יַעֲלֶה עֹלָה אוֹ-זָבַח. ט וְאֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא יְבִיאֶנּוּ לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ לַה' וְנִכְרַת הָאִישׁ הַהוּא מֵעַמָּיו.

B. דברים יב
לאו להעלאה בחוץ
יג הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ בְּכָל-מָקוֹם אֲשֶׁר תִּרְאֶה. יד כִּי אִם-בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר ה' בְּאַחַד שְׁבָטֶיךָ שָׁם תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ וְשָׁם תַּעֲשֶׂה כֹּל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ.


ג. מה מקור הלאו בשחיטה בחוץ?
[כדי לחייב חטאת , צריך דבר שבמזיד יש עליו מלקות/כרת . וכדי לחייב מלקות צרך למצוא לאו (אזהרה)].
1. A.
" וְלֹא-יִזְבְּחוּ עוֹד אֶת-זִבְחֵיהֶם לַשְּׂעִירִם אֲשֶׁר הֵם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם...".

דחייה - ר' אלעזר לומד משם לגבי ע"ז (שבשחיטה חייב גם בשלא כדרכה).
B. מתרץ רבה - לומדים שני דברים: 1. ולא יזבחו (בחוץ). 2. ולא עוד - שחיטה לע"ז.
דחייה - ברייתא -
מהפסוק "למען אשר יביאו" מדבר על איסור שחיטה בבהמה שהוקדשה בשעת היתר הבמות ורוצה לשוחטה בשעת האיסור - ורק לזה מתייחס האיסור (ובזה גם אין כרת).
C. (ב שליש) אביי - נלמד קל וחומר - אם כשהוקדש בשעת ההיתר - יש לאו (ואין כרת), קל וחומר כשהוקדש בשעת האיסור (שיש כרת).
דחיות:
a. אם לומדים לאו מקל וחומר - ניתן לוותר על לאוים וללומדם מקל וחומר:
רבינא - יש ללמוד לאו של חלב (בו יש כרת ) מאיסורי אכילה אחרים בהם יש לאו ואין כרת , ונוותר על הלאו המפורש של חלב:
1. מנבילה, שמונה שרצים. דחייה - נבילה ושרצים חמורים שמטמאים (וצ"ע למה כתוב בשרץ - במשהו), משא"כ חלב.
2. משרצים טהורים (צפרדע ונמלה). דחייה - חמורים שאסורים במשהו (כעדשה), משא"כ חלב.
3. מערלה וכלאי הכרם. דחייה - אסורים בהנאה, משא"כ חלב.
4. משביעית. דחייה - חמורה שתופסת דמיה, משא"כ חלב.
5. מתרומה. דחייה - לא הותר מכללו (=תמיד אסור לזר), משא"כ חלב שמותר בחיה.
6. מכולם יחד. דחייה - כולם לא הותרו מכללם .
(ב רבע תחתון)
רבא - שנלמד שגם בפסח ומילה (שיש כרת) שיש גם לאו (ואז יהיה חטאת), בקל וחומר מביטול עשה שיש בו לאו ואין כרת - מותיר .
דחייה - מותיר חמור - שאין לו תקנה (פסח - פסח שני, מילה - אפשר אח"כ).
b. הרי אין מזהירים מן הדין! (גם אם עונשים מן הדין).

2. גזירה שווה בין שחיטה להעלאה (רי"ח - בשניהם "הבאה" (בפסוקים בויקרא), רבא (ר' יונה) - בשניהם "שם" (בפסוקים בדברים - היקש בין ההעלאה לשאר העשיות).


שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il

בית המדרש החדש נמצא בתהליכי בנייה סופיים,
בוא ותתחדש אתנו בגירסת הנסיון!



אל תציג לי הודעה זאת שוב