ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש נזיקין

נזק של פריט בשכירות דירה מרוהטת

הרב ניר אביבתמוז תשע"א
1467
מוקדש להצלחת
עם ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה
אני שוכר דירה מרוהטת. ובטעות נשבר איזה פריט קטן. לדוגמא:
אהיל נשבר כאשר בלילה בחושך הלכתי ופגעתי בו, מדף פלסטיק בפריזר נשבר כאשר עסקנו בניקיונו, מקל הליכה לנוי נשבר כאשר שיחקתי בו ונפל.
לשון החוזה הוא:
"השוכר מתחייב לתקן על חשבונו את כל הליקויים שיתהוו בדירה או באביזריה, למעט ליקויים מבלאי סביר" - האם המקרים הנ"ל נקראים "בלאי סביר"?
לקמן בחוזה השכירות יש לשון כזו: "מתחייב השוכר לפצות את המשכיר עבור כל נזק שייגרם לדירה או לאביזריה כתוצאה משימוש בדירה, למעט בלאי סביר עקב שימוש רגיל".
האם אני חייב בנזקים הנ"ל? האם יש לעשות חילוק בין שלושת הנזקים הנ"ל? (כי במקל ההליכה שיחקתי והוא נפל. אך בעצם אולי זהו גם כן דרך שימושו?)

תשובה:
בחוזה השכירות נאמר שאתה חייב בנזקים שאינם מחמת בלאי, ולכן, אתה חייב על האהיל וכן על מקל ההליכה. לגבי מדף המקרר, בהנחה שניקית בצורה סבירה, אם היה לא תקין מלכתחילה והיה עליך לדעת ולצפות שישבר אתה חייב, ואם היה תקין ולא יכולת בשום פנים לצפות שישבר וניקית בזהירות סבירה, ולמרות זאת נשבר, אתה פטור.
אופן השומא של החפצים הוא לפי שווים בשעת הקלקול, כלומר, לפי מחיר ישן ולא חדש, כל חפץ לפי מצבו.
מקורות וביאורים:
גם ללא התחייבות מפורשת בחוזה חלה עליך אחריות שמירה על החפצים כדין שוכר, לכן אתה חייב באחריותם למעט מקרה אונס או בלאי. האהיל ומקל ההליכה נשברו מחוסר זהירות ולא מבלאי, ועל זה התחייבת בחוזה לשלם. לגבי המדף בפריזר אם נשבר בשעת ניקוי רגיל הדבר מוגדר כאונס או מתה מחמת מלאכתה, שהשוכר פטור (שו"ע חושן המשפט סימן ש"ז). אולם במקרה של חוסר זהירות כגון ניקוי תוך הפעלת כח לא סביר או שידעת שהמדף לא תקין, יש להחשיב זאת כפשיעה, ואתה חייב לשלם.
אופן השומא הוא לפי השווי של החפץ בשעת הנזק (כלומר מחיר משומש ולא של חדש), כן מבואר בשולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי ממון סימן ת"ד.
עוד בנושא נזיקין
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il