בית המדרש

  • מדורים
  • פרשת שבוע
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

אברהם בן רוחמה

סדרי שלטון וממשל תקינים

undefined

הרב יוסף כרמל

תשע"ב
2 דק' קריאה
בשנים האחרונות עסקנו כמה פעמים במהותה של הברית שנכרתה בין אברהם ואבימלך ומשמעותה לדורות. ניתן לקרא את הדברים על אתרנו בארכיון "חמדת ימים".
גם השבוע נעסוק בביאור החלטתו של אברהם להשתקע ולהתאזרח דווקא תחת שלטונו של אבימלך, כמאמר הכתוב:
"וַיָּגָר אַבְרָהָם בְּאֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים יָמִים רַבִּים" בראשית כ"א לד).

אבימלך ופיכל שר צבאו, הם היוזמים את כריתת הברית עם אברהם תוך הכרה גם בפעילותו הרוחנית של אברהם, שמשמעותה הכרה בא-לוהים המשגיח על ברואיו. וז"ל הכתוב:
"וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ וּפִיכֹל שַׂר צְבָאוֹ אֶל אַבְרָהָם לֵאמֹר אֱ -לֹהִים עִמְּךָ בְּכֹל אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה" (שם כב).

לפני כריתת הברית, אברהם מבקש לברר העוול שנעשה לו:
"וְהוֹכִחַ אַבְרָהָם אֶת אֲבִימֶלֶךְ עַל אֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם אֲשֶׁר גָּזְלוּ עַבְדֵי אֲבִימֶלֶךְ" (שם כה).

אי אפשר לכרת ברית עם שלטון מושחת שאיננו מכבד את זכות הקנין של אזרחיו.
תשובתו / התנצלותו של אבימלך טעונה לימוד. וז"ל הכתוב:
"וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ לֹא יָדַעְתִּי מִי עָשָׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְגַם אַתָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי וְגַם אָנֹכִי לֹא שָׁמַעְתִּי בִּלְתִּי הַיּוֹם".

הכתוב מוסיף עוד פרט חשוב:
"וַיִּקַּח אַבְרָהָם צֹאן וּבָקָר וַיִּתֵּן לַאֲבִימֶלֶךְ וַיִּכְרְתוּ שְׁנֵיהֶם בְּרִית" (שם כז).


צריך להבין מה פשר נתינת הצאן והבקר לאבימלך, אם הברית היא ביוזמת אבימלך והיא הדדית למה אברהם משלם לאבימלך? הפרשנים התלבטו כיצד להסביר את דבריו של אבימלך ולהבין מכמה חלקים מורכבת תשובתו.
ננסה לצעוד בעקבותיהם.
נציע את ההסבר הבא: תפקידו של כל שלטון הוא להבטיח את בטחון האזרחים ולהגן עליהם הן מפני אויבים חיצוניים והן מבחינת מניעת מצב של "איש את רעהו חיים בלעו". במצב של אנרכיה יש סכנה גדולה שהחזקים ינצלו את כוחם כדי לחמוס ולפגע דווקא בחלשים. הבטחת ביטחונם האישי והגנת רכושם של האזרחים מורכבת מכה פעולות:
הראשונה - פעילות מודיעינית של רשויות הביטחון, שמטרתה לזהות מבעוד יום את גורמי הפשיעה ולסכל מראש את כוונותיהם. זוהי התנצלותו הראשונה של אבימלך ובלשוננו: גורמי המודיעין שלי לא גילו מי עשה או עלול לעשות מעשה שכזה. בלשון הכתוב: "לֹא יָדַעְתִּי מִי עָשָׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה".
השניה - התייחסות רצינית לכל תלונה שמוגשת על ידי מי שאוים או נפגע. אבימלך מתנצל: לא הוגשה כל תלונה בנושא, בלשון הכתוב "וְגַם אַתָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי".
השלישית - הנחיות מצד האחראים לגורמי האכיפה לטיפול מהיר ופענוח "הַיּוֹם" של כל תלונה שכזו. בלשון הכתוב: "וְגַם אָנֹכִי לֹא שָׁמַעְתִּי בִּלְתִּי הַיּוֹם".

מה תפקידו של האזרח הקטן ומה אמורה להיות "תרומתו" להבטחת פעילותה של המערכת? התשובה היא תשלום מיסים. תשלום מס משמעותו הכרה בשלטון (רמב"ם פרק ה מה' גזלות) ושותפות במאמץ להבטיח חיי שלוה לאזרחים. לכן אברהם שהשתכנע שאכן אבימלך, המכיר בקב"ה, מעוניין להבטיח את סדרי הממשל התקין ראוי לכך שאברהם יכיר בשלטונו ישתקע בארצו משלם מיד את מסיו על פי החוק.

אנו תפילה שגם מדינת ישראל תבטיח את שלום אזרחיה ותגן עליהם גם מפני אויבינו החיצוניים וגם מפני פורעי חוק מכל הסוגים, שאינם מאפשרים לזולתם משלמי המסים, לחיות את חייהם בשקט ובשלוה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il