ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש שבת ומועדים מחיית עמלק

זכור - פורים

357
מוקדש להצלחת
עם ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה
הפרץ האחרון של קריקטורות, מאמרי מערכת אנטישמיים וניסיונות להחרים את מדינת ישראל רק מזכיר לנו שעמלק עדיין חי ופעיל כמו תמיד. לפני כמה עשרות שנים הייתה תקופה קצרה שבה נדמה היה ליהודים שהשנאה הגועלית חסרת הפשר כלפי היהודים הפכה לנחלת העבר. אפילו הנאיביים ביותר בקרבנו מבינים היום שזה לא נכון, למרבה הצער, קל לנו יחסית לקיים את המצווה לזכור את אשר עשה לנו עמלק. די לקרוא את העיתון, להאזין לרדיו או לטלוויזיה או להציץ באינטרנט כדי לפגוש את עמלק החי פנים אל פנים.
לכל אורך ההיסטוריה היהודית התמודדנו עם השאלה המתמשכת איך להילחם בעמלק. מתברר שלבעיה הזאת טרם נמצא פיתרון קבוע או מניח את הדעת. אולי עצם ההבנה הזאת היא היא הלקח שמצוות זכור הזאת מבקשת ללמד אותנו. עלינו לזכור שזאת בעיה מתמשכת שנותרה ללא פיתרון במשך אלפי שנים.
אין סיבה שנהיה מופתעים או אפילו מיואשים מהנוכחות מבשרת הרע של הבעיה הזאת בחיינו ובעולמנו. עלינו לעשות כל מה שאפשר כדי להילחם בה, אך חובה עלינו לזכור תמיד שאין לה פתרונות קלים, ומשאלות לב לא יעלימו אותה. היא חלק ממצב היהודים בעולם, חלק בלתי נפרד מקיומנו.
סיפור ימי הפורים הוא המשך של פרשת עמלק, אך גם בו אין תבוסה והשמדה מוחלטת. להמן ראשים רבים, כמו למפלצת, ותמיד יהיו לו תלמידים וחסידים. המן ובניו אמנם נתלו על העץ ומתו, אך לא היה די בזה כדי להרתיע את כל "ההמנים" שבאו אחריו לכל אורך ההיסטוריה.
אם מדברים על השמדת יהודים, היטלר הצליח הרבה יותר מהמן והרג שישה מיליון יהודים בחמש שנים של שנאה ואימה. אך היטלר גם החריב את גרמניה עד היסוד, והרבה יותר גרמנים מיהודים נהרגו באותה מלחמה איומה ומזוויעה.
גם פה היינו יכולים לחשוב שהלקח של עמלק כבר נלמד. אך במציאות של עמלק אין היגיון, גם כאשר התנהגות כזאת מנוגדת לאינטרס שלו עצמו וסותרת את הלקחים שההיסטוריה מלמדת. פורים הוא תקוותנו היחידה לבלום את עמלק. פורים הוא תמיד נסתר, בלתי צפוי, מפתיע, אך גם תמיד נוכח בחיי העם היהודי ובהיסטוריה שלו.
גם היום הקיום של העם היהודי הוא נס היסטורי, והנס הזה ניכר בכל מקום בעולמנו. עצם קיומה של מדינת ישראל, וכמובן הישגיה, הם התוצר של הנס המתמיד הזה. מדינת ישראל והישגיה מעניקים לו תחושת פורים בכל יום בשנה, במובן זה שהנס אולי לא נראה לעין, אבל אין ספק שהוא מתרחש.
האמירה של התלמוד "לא ידע בין ארור המלך לברוך מרדכי" מלמדת על המסתורין של ימי הפורים. פורים איננו מה שנראה לעין במבט ראשון. החלק הנסתר של ימי הפורים הוא המרכיב שמרתק ומבלבל אותנו. הישועה שלנו תמיד מפתיעה, ולא פעם נראית מנוגדת לניסיון ההיסטורי ולשכל האנושי.
מפורים אנחנו למדים שלא להתייאש לעולם, למרות המכשולים בהווה והעתיד הלא בטוח. קל לשקוע במרה שחורה כשרואים את כל הקשיים שבהם אנחנו נתקלים מכל עבר. מפורים אנחנו למדים שגישה קודרת כזאת איננה מתיישבת עם האמונה היהודית ועם ערכי התורה. מסיבה זו אמרו חז"ל שפורים הוא המועד היחיד שיישאר לנצח בלוח השנה היהודי.
תמיד נזדקק לפורים ולמסר שלו כדי להמשיך לפעול ולהצליח, מפני שבלעדיו, אנחנו עלולים לחשוש שעמלק ינצח, חלילה. אז הבה נשמח בידיעה שפורים כאן והכול עוד יהיה טוב למולדתם ולעמם של מרדכי ואסתר.
הרב דוב בערל וויין
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
עוד בנושא מחיית עמלק
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il