ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

התמודדות

בית מדרש עבודת ה', מצוות ותשובה הפצת יהדות Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

איר תשע"ג

התמודדות


נערך על ידי הרב

מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד ז"ל

במידה רבה, בתגובה של האדם לכישלון ולאסון נמצא הרגע המגדיר האמיתי לאמונה של האדם ולעוצמתו הפנימית. הדממה של אהרון לנוכח אובדן שני בניו הגדולים נחשבת במסורת היהודית למעשה של אצילות וקבלה אמיתית של דין השמים הבלתי מובן.
אפשר להשוות את השתיקה של אהרון וענוותנותו בקבלת גורלו לתגובה של איוב לצרות ולאסונות שפוקדים אותו. לאיוב יש דברים רבים לומר, הרבה קובלנות, שאלות מרות ואפילו דיונים אינסופיים עם רעיו ומנחמיו על האסונות הלא-הוגנים שפקדו אותו.
במבט אנושי כולנו רואים שהחיים וההתרחשויות בהם לעתים קרובות אינם הוגנים. אינני מכיר שום אדם שהצליח "להסביר" באמת את השואה. לכן נראה שאנחנו ניצבים בפני שתי אפשרויות מנוגדות באשר לתגובה ההולמת לאסונות ולגורל עיוור: האם עלינו לשתוק ולהישאר דוממים, או לכעוס ולהתנגד לגורל היהיר שהמיט עלינו את האסון?
נראה שהתורה לא אומרת לנו באיזו אפשרות לבחור, ולמעשה, כפי שאמרנו קודם, היא אפילו סותרת את עצמה, כביכול, בנוגע לפן הבלתי נמנע הזה בקיום האנושי. עם זאת, התורה, על כל הספרים שהיא מכילה, היא שלמות גדולה אחת, והסתירות, לכאורה, קיימות בתוכנו ולא בדבריה הקדושים או ברעיונותיה הנעלים. הדואליות הזאת, לכאורה, רק מאלצת אותנו להקדיש לנושא יותר מחשבה וללמוד אותו בפחות שיפוטיות והטיה אישית.
אני חושב שהתורה מנסה ללמד אותנו שאין תשובה נכונה אחת, תשובה שמתאימה לכולם, באשר לדרך להתמודד עם הכישלונות והאסונות בחיים. אהרון צודק בתגובתו לאסון הבלתי מוסבר שקרה לו וכך גם איוב. שלמה המלך מציין ובצדק שיש "עת לחשות ועת לדבר". יש אנשים שבשבילם שתיקה היא התגובה ההולמת לאסון, ויש כאלה שחייבים לתת ביטוי לרגשות הצער והתסכול שלהם במילים, בוויכוחים ואפילו בתלונות.
ברוב המקרים חכמי התלמוד העדיפו שתיקה על פני דיבור, וקבלת הגורל על פני קובלנות ודיון ציבורי. עם זאת, חז"ל החליטו לכלול את ספר איוב בקאנון של ספרי הקודש שלנו. בכך שהכניסו את ספר איוב לתנ"ך ,נתנו חז"ל מקום למגוון של תגובות לאסונות ולקשיים.
גם לאיוב יש מקום בפנתיאון של ההשקפות האנושיות הראויות לגבי אירועים טרגיים. במסגרת המגבלות של גישה שמבוססת על אמונה, מותר לאדם גם לשאול שאלות, להתלונן, להביע תמיהה ואפילו לתבוע תשובות, אך עמוק בפנים, כל בני האדם יודעים שחוכמת האל נשגבת מבינתם וכך גם החלטותיו והגורל האישי שהוא בוחר לכל אדם ואדם. במובן זה המוות של בני אהרון משמש מעין תבנית לחיים ולקח חשוב לכולנו.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il