- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גילה בת רחל
מדיח כלים לבשרי ולחלבי
עיקרי ההלכות
א. נחלקו הפוסקים בדינו של מדיח כלים, האם צריך מדיח נפרד לחלבי ונפרד לבשרי.
ב. אין לערות מים רותחים על כיור אחד שבו כלים חלביים ובשריים.
ג. יש מתירים לרחוץ כלים בשריים וחלביים באותו כיור אחד אחרי השני, ויש אוסרים.
א. שימוש במדיח כלים לבשר וחלב
אחת השאלות המעשיות ביותר בימינו בדיני 'נ"ט בר נ"ט' היא האם מותר להשתמש במדיח כלים לניקוי כלים בשריים וחלביים בו זמנית, האם מותר רק אחד אחר השני, או שאסור להשתמש באותו מדיח לבשרי ולחלבי1.
השאלות ההלכתיות התלויות בשימוש במדיח הן:
א. האם הטעם הבלוע בכלים ויוצא למי השטיפה נחשב נ"ט בר נ"ט ומותר בדיעבד, או שמאחר ובבת אחת המים מקבלים טעם בשר וטעם חלב הם אסורים2?
ב. האם חומרי הניקוי פוגמים את הטעם הבלוע? האם אפשר לומר שחומרי הניקוי פוגמים גם את שארי המזון3?
ג. האם יש איסור בישול בשר בחלב בשאריות המזון שמצטברות על הרשת במדיח4?
שאלות אלו נתונות במחלוקת- לכן ההכרעה למעשה בשאלה זו נתונה גם היא במחלוקת:
ישנם פוסקים שמתירים5 לכתחילה להדיח במדיח כלים ובשרים ביחד, ובתנאי שינקה את השאריות הגדולות לפני ההדחה.
לעומתם, יש פוסקים שסוברים6 שצריך מדיח נפרד לבשרי ומדיח נפרד לחלבי, ואם אין אפשרות כזו, ניתן להשתמש לחלבי ובשרי על ידי ניקיון המדיח והפעלתו 'על ריק' בין הדחת בשרי לחלבי.
ב. שני כיורים לבשרי וחלבי
כיום, ברוב הבתים ישנם שני כיורים - אחד לבשרי ואחד לחלבי.
במקרה בו יש רק כיור אחד, נחלקו הפוסקים:
דעת ה'מנחת יצחק'- להתיר רק בתנאי שלא ידיח את הכלים בכיור אלא בקערה נפרדת, שינקה היטב את הכיור בין הדחה להדחה ושהנקב בתחתית הכיור יהיה פתוח על מנת שלא יישארו שם שאריות7.
דעת ה'ילקוט יוסף'- מותר להדיח בשרי וחלבי אחד אחרי השני, מאחר ובדרך כלל לא שוטפים במים רותחים, ועוד, שהמים פגומים מחמת הסבון שמערבים בהם8.
אך עדיין יש לשאול מה הדין בכיורים כפול (כאשר משתמשים באופן קבוע באחד הצדדים לחלבי ובאחד לבשרי), האם אין חשש להעברת טעמי הבשר והחלב דרך הדופן המשותפת?
למעשה יש לחלק בין כיורי נירוסטה לכיור חרסינה.
בכיור חרסינה אין חשש ומותר לכתחילה.
לעומת זאת, בכיור נירוסטה יש צד להחמיר מכיוון שבכלי מתכות אנו אומרים 'חם מקצתו חם כולו', ואם יתחמם הצד הבשרי עד חום שהיד סולדת בו הרי יעבור הטעם לצד החלבי ואם יהיו שם כלים יאסרו.
אולם, למעשה יש להקל בזה, לפי שבדרך כלל לא ממלאים את הכיור במים רותחים כל כך שיחממו את דופן הכיור.
בכל מקרה, צריך להיזהר בכיור חלבי - מנירוסטה או מחרסינה - שלא יפלו שאריות חלביות לכיור הבשרי או להיפך, מחשש שישפוך על הכלים מים רותחים ויבשל את השאריות9.
א. נחלקו הפוסקים בדינו של מדיח כלים, האם צריך מדיח נפרד לחלבי ונפרד לבשרי.
ב. אין לערות מים רותחים על כיור אחד שבו כלים חלביים ובשריים.
ג. יש מתירים לרחוץ כלים בשריים וחלביים באותו כיור אחד אחרי השני, ויש אוסרים.
א. שימוש במדיח כלים לבשר וחלב
אחת השאלות המעשיות ביותר בימינו בדיני 'נ"ט בר נ"ט' היא האם מותר להשתמש במדיח כלים לניקוי כלים בשריים וחלביים בו זמנית, האם מותר רק אחד אחר השני, או שאסור להשתמש באותו מדיח לבשרי ולחלבי1.
השאלות ההלכתיות התלויות בשימוש במדיח הן:
א. האם הטעם הבלוע בכלים ויוצא למי השטיפה נחשב נ"ט בר נ"ט ומותר בדיעבד, או שמאחר ובבת אחת המים מקבלים טעם בשר וטעם חלב הם אסורים2?
ב. האם חומרי הניקוי פוגמים את הטעם הבלוע? האם אפשר לומר שחומרי הניקוי פוגמים גם את שארי המזון3?
ג. האם יש איסור בישול בשר בחלב בשאריות המזון שמצטברות על הרשת במדיח4?
שאלות אלו נתונות במחלוקת- לכן ההכרעה למעשה בשאלה זו נתונה גם היא במחלוקת:
ישנם פוסקים שמתירים5 לכתחילה להדיח במדיח כלים ובשרים ביחד, ובתנאי שינקה את השאריות הגדולות לפני ההדחה.
לעומתם, יש פוסקים שסוברים6 שצריך מדיח נפרד לבשרי ומדיח נפרד לחלבי, ואם אין אפשרות כזו, ניתן להשתמש לחלבי ובשרי על ידי ניקיון המדיח והפעלתו 'על ריק' בין הדחת בשרי לחלבי.
ב. שני כיורים לבשרי וחלבי
כיום, ברוב הבתים ישנם שני כיורים - אחד לבשרי ואחד לחלבי.
במקרה בו יש רק כיור אחד, נחלקו הפוסקים:
דעת ה'מנחת יצחק'- להתיר רק בתנאי שלא ידיח את הכלים בכיור אלא בקערה נפרדת, שינקה היטב את הכיור בין הדחה להדחה ושהנקב בתחתית הכיור יהיה פתוח על מנת שלא יישארו שם שאריות7.
דעת ה'ילקוט יוסף'- מותר להדיח בשרי וחלבי אחד אחרי השני, מאחר ובדרך כלל לא שוטפים במים רותחים, ועוד, שהמים פגומים מחמת הסבון שמערבים בהם8.
אך עדיין יש לשאול מה הדין בכיורים כפול (כאשר משתמשים באופן קבוע באחד הצדדים לחלבי ובאחד לבשרי), האם אין חשש להעברת טעמי הבשר והחלב דרך הדופן המשותפת?
למעשה יש לחלק בין כיורי נירוסטה לכיור חרסינה.
בכיור חרסינה אין חשש ומותר לכתחילה.
לעומת זאת, בכיור נירוסטה יש צד להחמיר מכיוון שבכלי מתכות אנו אומרים 'חם מקצתו חם כולו', ואם יתחמם הצד הבשרי עד חום שהיד סולדת בו הרי יעבור הטעם לצד החלבי ואם יהיו שם כלים יאסרו.
אולם, למעשה יש להקל בזה, לפי שבדרך כלל לא ממלאים את הכיור במים רותחים כל כך שיחממו את דופן הכיור.
בכל מקרה, צריך להיזהר בכיור חלבי - מנירוסטה או מחרסינה - שלא יפלו שאריות חלביות לכיור הבשרי או להיפך, מחשש שישפוך על הכלים מים רותחים ויבשל את השאריות9.

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
בית מדרש ג. אסף | תמוז תשע"ז

חציצה בתפילין של ראש
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ח

חיוב נשים בקריאת מגילה
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ה

תנור אחד לבשרי ולחלבי
בית מדרש ג. אסף | סיון תשע"ד

בית מדרש ג. אסף

שינה במקום המתנה
שבט תשע"ד

חינוך קטן להמתנה בין בשר לחלב
טבת תשע"ד

לחמניות חלביות
תשע"ד

מי נאמן לבדוק את המאכלים מחרקים?
חשוון תשע"ה
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
מי פה עבריין?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
ללמוד להתייחס
שופר
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הקשבה בזמן של פילוג
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"
איך לא להישאר בין המצרים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?

מסרה סימנים לאחותה
הרב דוד דב לבנון | תשס"א

מסרה סימנים לאחותה
הרב דוד דב לבנון | תשס"א
מי צם ומי פטור
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשע"ח

מסרה סימנים לאחותה
הרב דוד דב לבנון | תשס"א
