בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

למה הסוחרים מרוויחים הרבה כסף?

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

ניסן תשע"ד
2 דק' קריאה
תלכו בבקשה לחנות הקרובה לביתכם, לא משנה איזה חנות (בגדים, אוכל, רהיטים, הכל), ותטלו לידכם את אחד המוצרים.
התבוננו בבקשה בתווית המחיר שעל המוצר. חשבתם פעם – על מה אנחנו משלמים כשאנו קונים מוצר?
תתפלאו. על המוצר עצמו אנו משלמים מעט מאד! חומר הגולם ועבודת הפועל בסין ש'בסך הכול' יצר את המוצר, מהווים מרכיב זניח בתשלום. לעומת זאת – הסוחרים, המפרסמים, יוצרי העטיפה והממתגים גורפים לכיסם את רוב הסכום.
כל סטודנט מתחיל בכלכלה או בעסקים יודע שהכסף הגדול נמצא במסחר ולא בייצור. יש אנשים המלינים על כך וחשים שזהו חוסר צדק, אך יש שמבינים שאם כך כוחות השוק העולמי פועלים, כנראה שיש משהו במסחר המהווה צורך חשוב לעולם, ויוצר מציאות זו.
אם נתבונן בתכונת הנפש שהמסחר משליט בעולם, נאמר במילה אחת – 'סדר'. המסחר לא יוצר יש מאין, כוחו בכך שהוא מעביר את המוצר מהיצרן לצרכן, ואת הכסף מהצרכן ליצרן, ומביא כל דבר למקומו הראוי לו.
נקודה זו של חשיבות הסדר בעולם, מהווה מפתח להבנת נקודות רבות ביהדות. בהלכה, למשל, אנו מוצאים את איסור מלאכת הוצאה בשבת. המעביר חפץ מרשות היחיד לרשות הרבים, וכן – המעביר חפץ ד' אמות ברשות הרבים, הרי זו מלאכה האסורה בשבת.
מלאכה זו התמיהה את המפרשים, שהרי כלל נקוט בידינו שאיסור מלאכות שבת הוא האיסור ליצור יצירה חדשה, והרי העברת חפץ ממקום למקום לא יוצרת דבר חדש? ולא זו בלבד, אלא שלמרבה התמיהה מלאכת הוצאה נשנתה בתחילת מסכת שבת?
באמת, מכוח קושיות אלו, רבנו תם (תוס' תחילת שבת) מבאר שמלאכת הוצאה היא 'מלאכה גרועה' ולכן הוצרכו לפתוח בה את המסכת. ובכל זאת זו מלאכה, ונראה שטעם הדבר שהעולם בנוי על הסדר שלו, וממילא המיקום של החפץ מהווה מרכיב משמעותי כל כך, עד ששינוי משמעותי במיקום נחשב כיצירה חדשה.
המהר"ל מפראג מעלה על נס את תכונת ה'סדר' במקומות רבים ויסודיים בספריו. לתורה הוא קורא 'סדר העולם'. הגלות עתידה להתחלף בגאולה, כי היא מציאות לא נורמלית, וכל דבר צריך להגיע למקומו המסודר לו. עם ישראל צריך להיות במקום שלו – ארץ ישראל, ורק בארץ כשאנו במקומנו אנו יכולים להאריך ימים, "למען יאריכון ימיך על האדמה...", רק על האדמה – במקומנו אנו מאריכים ימים. (בגלל זה, מבאר המהר"ל, כשאמרו לרבי יוחנן שיש זקנים בבבל התפלא, שהרי אינם על אדמת הארץ ואינם במקומם. רק כשסיפרו לו שהם מקדימים ומעריבים לבתי כנסת, התיישבה דעתו, כי בכל זאת הם נמצאים במקום של מקדש מעט שנותן להם קצת קיום).
גם השבת על פי המהר"ל כוחה ב'סדר'. כל כוחות העולם נבראו בששת ימי בראשית, אך אולם כשבאה שבת באה מנוחה, כל כוח הסתדר ונח במקומו, והעולם כולו החל לפעום בהרמוניה מופלאה.
ומעלה נוספת יש ב'סדר'. אדם שלא נמצא בתפקיד ובמקום המתאים לו, רע לו בתפקידו ובדרך כלל גם לא יצליח. לעיתים אף יחלה, כי בעומק לבבו הוא מרגיש שאינו במקומו. רק כאשר האדם מגיע ל'סדר' שלו, למקום המתאים לו, הוא פורח.
בימי ניסן אלה, עת אנו עסוקים ב'סדר'. מסדרים ומנקים את ביתנו לקראת ליל ה'סדר', נתמלא כולנו בשמחה גדולה על התורה המופלאה שהעניק לנו הבורא, שמפגישה אותנו מפעם לפעם עם התכונות החיוניות לנו.
נחפש את ה'סדר' הפנימי והחיצוני שלנו. נגיע למקומנו האמיתי והנקי. או אז נזכה בחירות אמיתית, כוחותינו יפרחו ויגיעו לשיא מימושם העצמי, ונגאל כולנו בגאולת עולמים במהרה בימינו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il