בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • ראש השנה
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

undefined
2 דק' קריאה 17 דק' האזנה

(כב: במשנה – כג: במשנה השנייה)


חלק א - השאת המשואות


א. לשוני – מקור לזה שמשואה זה אש - "וַיַּעַזְבוּ שָׁם אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּשָּׂאֵם דָּוִד וַאֲנָשָׁיו" (שמ"ב ה, כא) – ובתרגום שדוד שרפם.


ב. אם ה30 ביום שישי


הבעיה – אם ה30 זה ביום שישי וקידשו את החודש, אי אפשר להדליק בלילה, ואם ידליקו במוצ"ש – יטעו שזה חודש מלא.


לכן –


ברייתא - מדליקים רק על חסר,


ובמקרה הזה מדליקים במוצ"ש ויבינו שזה חסר,
ואם לא ידליקו – יבינו שזה מלא.


פתרונות חלופיים:



  1. להדליק על מלא ועל חסר,
    ובמקרה הנ"ל פשוט לא לשלוח כלל, ויבינו שלא שלחו כי זה היה ביום שישי.


דחייה – יחשבו שזה היה במוצ"ש, ושקרה אונס ולא הדליקו.



  1. להדליק רק על מלא,
    ובמקרה הנ"ל פשוט לא להדליק.


דחייה – זה יגרום לזה שבכל חודש יסתפקו בשני ראשי חודש (וגם בראש השנה יעשו שניים גם כשחסר, וזה גורם לביטול מלאכה).


[טורי אבן – החשש שיחשבו שלא הדליקו בגלל שכרות לא שייכת כשמדליקים רק או מלא או חסר, כי יכולים להדליק למחרת אחרי שכבר אינם שיכורים].


(כג. רבע עליון)


ג. מיני הארזים –


"אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו" (ישעיהו מא) + 3 מינים שהאחרון שבהם הוא אלמוגים.






























































ר"י - 4



רבה בר רב הונא - 10



ארז



ארז



קתרום


 

עץ שמן = אפרסמא     



עץ שמן = אפרסמא     



ברוש (=ברתא)                                   



ברוש (=ברתא)                    


 

שיטה (= תורניתא = אורן)


 

הדס


 

תדהר (=שאגא = אשוח)


 

תאשור = שוריבנא


 

רב דימי:



איכא דאמרי -


 

אלונים (בוטמי)



ארונים (=ערי)


 

אלמונים (בלוטי)



ערמונים (=דולבי)


 

אלמוגים




(כג. מתחת לאמצע)


ד. אגב זה -



  1. שיטת הוצאת האלמוגים היקרים –

  2. נמלים חשובים -
    לרומאים היו שניים שבהם צוללנים הוציאו אלמוגים, לפרסים אחד שבהם הוציאו מרגליות.

  3. עוד דרשות על "אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס" –

  4. רי"ח: ה' יחזיר לנו כל שיטה שלקחו הגויים מירושלים.

  5. דומה להדס במדבר –


ממלאים אונייה גדולה מאוד בחול עד ששוקעת לקרקעית, ושם קושרים לאלמוגים, ואז מוציאים החול והיא עולה.


[באחרית הימים יצא נחל מביהמ"ק שאפילו צי אדיר (האוניה הנ"ל) לא יעברנו – "וְצִי אַדִּיר לֹא יַעַבְרֶנּוּ" (ישעיהו כא)].


מי שלומד תורה ולא מלמדה, שלא נהנים ממנו,


מי שמלמד תורה במקום שאין אחרים שילמדו, חביב כמו הדס במדבר.


(כג. 1-)


ה. המסלול של המשואות


הערות:



  1. היו עוד תחנות (או ביניהם או במסלול אחר).

  2. המרחק בין התחנות הוא 8 פרסות, סה"כ 32 פרסות בקו די אוירי.


(כג. במשנה הראשונה)


חלק ב – כינוס העדים בירושלים


איבעיא להו -


בית יעזק – מלשון שמור,


בית יזר – מלשון אזיקים.


 

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il