- משנה וגמרא
- ראש השנה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(כב: במשנה – כג: במשנה השנייה)
חלק א - השאת המשואות
א. לשוני – מקור לזה שמשואה זה אש - "וַיַּעַזְבוּ שָׁם אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּשָּׂאֵם דָּוִד וַאֲנָשָׁיו" (שמ"ב ה, כא) – ובתרגום שדוד שרפם.
ב. אם ה30 ביום שישי
הבעיה – אם ה30 זה ביום שישי וקידשו את החודש, אי אפשר להדליק בלילה, ואם ידליקו במוצ"ש – יטעו שזה חודש מלא.
לכן –
ברייתא - מדליקים רק על חסר,
ובמקרה הזה מדליקים במוצ"ש ויבינו שזה חסר,
ואם לא ידליקו – יבינו שזה מלא.
פתרונות חלופיים:
- להדליק על מלא ועל חסר,
ובמקרה הנ"ל פשוט לא לשלוח כלל, ויבינו שלא שלחו כי זה היה ביום שישי.
דחייה – יחשבו שזה היה במוצ"ש, ושקרה אונס ולא הדליקו.
- להדליק רק על מלא,
ובמקרה הנ"ל פשוט לא להדליק.
דחייה – זה יגרום לזה שבכל חודש יסתפקו בשני ראשי חודש (וגם בראש השנה יעשו שניים גם כשחסר, וזה גורם לביטול מלאכה).
[טורי אבן – החשש שיחשבו שלא הדליקו בגלל שכרות לא שייכת כשמדליקים רק או מלא או חסר, כי יכולים להדליק למחרת אחרי שכבר אינם שיכורים].
(כג. רבע עליון)
ג. מיני הארזים –
"אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו" (ישעיהו מא) + 3 מינים שהאחרון שבהם הוא אלמוגים.
ר"י - 4 | רבה בר רב הונא - 10 | |
ארז | ארז | |
קתרום | ||
עץ שמן = אפרסמא | עץ שמן = אפרסמא | |
ברוש (=ברתא) | ברוש (=ברתא) | |
שיטה (= תורניתא = אורן) | ||
הדס | ||
תדהר (=שאגא = אשוח) | ||
תאשור = שוריבנא | ||
רב דימי: | איכא דאמרי - | |
אלונים (בוטמי) | ארונים (=ערי) | |
אלמונים (בלוטי) | ערמונים (=דולבי) | |
אלמוגים |
(כג. מתחת לאמצע)
ד. אגב זה -
- שיטת הוצאת האלמוגים היקרים –
- נמלים חשובים -
לרומאים היו שניים שבהם צוללנים הוציאו אלמוגים, לפרסים אחד שבהם הוציאו מרגליות. - עוד דרשות על "אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס" –
- רי"ח: ה' יחזיר לנו כל שיטה שלקחו הגויים מירושלים.
- דומה להדס במדבר –
ממלאים אונייה גדולה מאוד בחול עד ששוקעת לקרקעית, ושם קושרים לאלמוגים, ואז מוציאים החול והיא עולה.
[באחרית הימים יצא נחל מביהמ"ק שאפילו צי אדיר (האוניה הנ"ל) לא יעברנו – "וְצִי אַדִּיר לֹא יַעַבְרֶנּוּ" (ישעיהו כא)].
מי שלומד תורה ולא מלמדה, שלא נהנים ממנו,
מי שמלמד תורה במקום שאין אחרים שילמדו, חביב כמו הדס במדבר.
(כג. 1-)
ה. המסלול של המשואות
הערות:
- היו עוד תחנות (או ביניהם או במסלול אחר).
- המרחק בין התחנות הוא 8 פרסות, סה"כ 32 פרסות בקו די אוירי.
(כג. במשנה הראשונה)
חלק ב – כינוס העדים בירושלים
איבעיא להו -
בית יעזק – מלשון שמור,
בית יזר – מלשון אזיקים.
האם מותר לפנות למקובלים?
ראיית המבט השלם
איך ללמוד גמרא?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מי פה עבריין?
לקום מהתחתית של התחתית
מהו פרוזבול וכיצד הוא שומר לנו על הכסף?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
לאן נעלמה האמת?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?