ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פרק ב' חלק ב'

דף הבית בית מדרש אמונה וחסידות לימוד יומי באמונה מסילת ישרים Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר הורד דף מקורות

כ"ט תשרי התשע"ה

פרק ב' חלק ב'

כ"ט תשרי התשע"ה



נערך על ידי הרב

מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד ז"ל

היצה"ר מרבה טרדות כדי למנוע מה'זהירות'
וְאוּלָם הִנֵּה זֹאת בֶּאֱמֶת אַחַת מִתַּחְבּוּלוֹת הַיֵצֶר הָרָע וְעָרְמָתוֹ, לְהַכְבִּיד עֲבוֹדָתוֹ בִּתְמִידוּת עַל לִבּוֹת בְּנֵי הָאָדָם עַד שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר לָהֶם רֶוַח* לְהִתְבּוֹנֵן וּלְהִסְתַּכֵּל בְּאֵיזֶה דֶרֶךְ הֵם הוֹלְכִים. כִּי יוֹדֵעַ הוּא שֶׁאִלּוּלֵי הָיוּ שָׂמִים לִבָּם כִּמְעַט קָט עַל דַּרְכֵיהֶם, וַדַּאי שֶׁמִּיָּד הָיוּ מַתְחִילִים לִינָּחֵם מִמַּעֲשֵׂיהֶם וְהָיְתָה הַחֲרָטָה הוֹלֶכֶת וּמִתְגַּבֶּרֶת בָּהֶם עַד שֶׁהָיוּ עוֹזְבִים הַחֵטְא לְגַמְרֵי. וַהֲרֵי זֶה מֵעֵין עֲצַת פַּרְעֹה הָרָשָׁע שֶׁאָמַר (שמות ה, ט), "תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל הָאֲנָשִׁים" וְגוֹ', שֶׁהָיָה מִתְכַּוֵּן שֶׁלֹּא לְהַנִּיחַ לָהֶם רֶוַח כְּלָל לְבִלְתִּי יִתְּנוּ לֵב אוֹ יָשִׂימוּ עֵצָה נֶגְדּוֹ, אֶלָּא הָיָה מִשְׁתַּדֵּל לְהַפְרִיעַ לִבָּם מִכָּל הִתְבּוֹנְנוּת בְּכֹחַ הַתְמָדַת הָעֲבוֹדָה הַבִּלְתִּי מַפְסֶקֶת. כֵּן הִיא עֲצַת הַיֵצֶר הָרָע מַמָּשׁ עַל בְּנֵי הָאָדָם, כִּי אִישׁ מִלְחָמָה הוּא וּמְלֻמָּד בְּעַרְמִימוּת, וְאִי אֶפְשָׁר לִימָּלֵט מִמֶּנּוּ אֶלָּא בְּחָכְמָה רַבָּה וְהַשְׁקָפָה גְדוֹלָה.

אדם צריך לפקח על מעשיו
הוּא מַה שֶּׁהַנָּבִיא צוֹוֵחַ וְאוֹמֵר (חגי א, ה), "שִׂימוּ לְבַבְכֶם עַל דַּרְכֵיכֶם". וּשְׁלֹמֹה אָמַר בְּחָכְמָתוֹ (משלי ו, ד-ה), "אַל תִּתֵּן שֵׁנָה לְעֵינֶיךָ וּתְנוּמָה לְעַפְעַפֶּיךָ הִנָּצֵל כִּצְבִי מִיָּד" וְגוֹ', וַחֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה אָמְרוּ (מועד קטן ה ע"א), "כָּל הַשָּׁם אָרְחוֹתָיו* בָּעוֹלָם הַזֶּה, זוֹכֶה וְרוֹאֶה בִּישׁוּעָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא".

כדי להינצל צריך גם עזר מה'
וּפָשׁוּט הוּא שֶׁאֲפִלּוּ אִם פִּקַּח הָאָדָם עַל עַצְמוֹ, אֵין בְּכֹחוֹ לִנָּצֵל, אִלּוּלֵי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹזְרוֹ (קדושין ל ע"ב), כִּי הַיֵצֶר הָרָע תַּקִּיף מְאֹד, וּכְמַאֲמַר הַכָּתוּב (תהלים לז, לב-לג), "צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ ה' לֹא יַעַזְבֶנּוּ" וְגוֹ', אַךְ אִם הָאָדָם מְפַקֵּחַ עַל עַצְמוֹ, אָז הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹזְרוֹ וְנִצּוֹל מִן הַיֵצֶר הָרָע. אֲבָל אִם אֵינוֹ מְפַקֵּחַ הוּא עַל עַצְמוֹ וַדַּאי שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לֹא יְפַקַּח עָלָיו, כִּי אִם הוּא אֵינוֹ חָס, מִי יָחוּס עָלָיו? וְהוּא כְּעִנְיַן מַה שֶּׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (ברכות לג ע"א), "כָּל מִי שֶׁאֵין בּוֹ דֵעָה אָסוּר לְרַחֵם עָלָיו". וְהוּא מַה שֶּׁאָמְרוּ (אבות א, יד), "אִם אֵין אֲנִי לִי מִי לִי".
_____________________________________
רֶוַח – זמן פנוי. הַשָּׁם אָרְחוֹתָיו – מתבונן בהליכות מעשיו.


ביאורים
יש כל מיני אנטישמים בעולם. ישנם מוצהרים אשר פועלים ללא הרף נגד עם ישראל. הם מזיקים ושליליים מחד, אך מאידך אנו יודעים מול מי אנחנו עומדים ויודעים שצריך להתגונן.
האנטישמיות הכי מסוכנת היא זו שמגיעה מאלו שבכלל לא אומרים שהם שונאים אותנו. הם מתעטפים באצטלא של סיבות כאלו ואחרות כדי לגרום לנו לעשות דברים שמזיקים לנו. זו אנטישמיות מתוחכמת שאפשר בקלות ליפול בפח שהיא טומנת. אפשר להאמין לאותם מתחסדים אשר בטענותיהם זורעים ספק ומחלוקת בתוכנו.
זו הייתה האנטישמיות של פרעה. הוא לא אומר בגלוי שהוא שונא יהודים חלילה. הוא בסך-הכל מכביד את העבודה כי המשק הלאומי בקריסה, וצריך לבנות פירמידות למען התרבות המצרית ושימור ההיסטוריה המפוארת של פרעוני מצרים. ובכלל, אם תעבדו תרוויחו יותר כסף ותקבלו שוויון זכויות כאן, במצרים. שום מילה על שנאה. ודאי שרבים מעם ישראל נפלו בפח. הרוב השקט המשיך לעבוד ולא חשב על יום המחר, החלק שרצה להתמרד הוסה מיד על ידי אלו שלא רצו להכעיס את השליט הפרעוני, וכך עצתו של אותו רשע התממשה. ברוך ה' ששלח את משה עבדו להוציא את ישראל ממעגל הקסמים המצרי.
וכפרעה הרשע כך היצר הרע. יש כל מיני פיתויים של היצר הרע: לא לקיים מצוות, לעבור עברות, להתחבר לחברים שליליים. אבל הפיתוי הכי מתוחכם שלו הוא הכבדת העבודה. לשקוע ללא הרף בעשייה. עוד משימות עוד מטלות. זה הרי מאוד חשוב. להרוויח עוד כסף, עוד פרנסה הביתה, עוד עבודה, עוד מבחן. והעיקר לשכוח מהעיקר. לשכוח לשים לב לדברים החשובים באמת בחיים, לרמת דבקותנו בה'.
שימו לב, זו עצת היצר, והעצה המתוחכמת ביותר. אז חשוב לפקוח עיניים וכן להתפלל לאוזר ישראל בגבורה שיעזור לנו להתעורר וכן שיסייע לנו לאחר מכן להתגבר.
הרחבות
•מהו היצר הרע
כֵּן הִיא עֲצַת הַיֵּצֶר רָע מַמָּשׁ עַל בְּנֵי הָאָדָם, כִּי אִישׁ מִלְחָמָה הוּא וּמְלֻמָּד בְּעַרְמִימוּת. רבי ישראל מסלאנט , מביא שתי שיטות ביחס לשאלה מהו היצר הרע: "השיטה אחת, היא השיטה הנודעת, כי יצר הרע הוא כוח הטומאה באדם המובילו לפשעים, ויצר הטוב הוא כוח הקדושה באדם המובילו לטוב, היא שיטת רוב המחברים הגדולים. והשיטה השניה היא, שיצר הרע הוא כוח תאות האדם, המשקפת אל כל הערב לשעתו (החפצה בכל הנאה זמנית)" [איגרת המוסר].
הרב קוק מבאר ששתי תפיסות אלו הן שני תפקידים של היצר הרע, כנגדם אנו מתפללים בעת הנחת תפילין: "שלא יפתנו, ולא יתגרה בנו יצר הרע" הפיתוי של היצר הרע הוא להטות את הלב להתאוות לחומריות, וההתגרות של היצר הרע משמעותה להתנגד להשפעת הקדושה ולגרום שלא תרומם ותקדש את האדם [עולת ראיה א, עמ' כח-כט].
•בעזרת ה'
אֵין בְּכֹחוֹ לִנָּצֵל, אִלּוּלֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזְרוֹ. המהר"ל מבאר שהעזרה האלוהית היא בכך שעל ידי לימוד התורה יכול אדם להינצל מהחטא: "שעל ידי התורה מסולק מן האדם היצר הרע שהוא פחיתות האדם, וכאשר מסולק מן האדם הפחיתות הזה שהוא היצר הרע, אז נשאר האדם במדריגת המלאך לגמרי כאשר מסולק מאתו יצר הרע" [נתיבות עולם, נתיב כוח היצר א].

לעילוי נשמת מירל (מרים) בת זאב לעזער ע"ה
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il