בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • שמיני
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

מיכאל חי בן מזל טוב

שמיני

undefined

הרב דב בערל וויין

אייר תשע"ה
2 דק' קריאה
בשל העובדה שהיום השביעי של חג הפסח חל השנה ביום שישי, תיקרא פרשת שמיני בתאריכים שונים בעולם היהודי. כאן, בישראל, אנחנו נקרא אותה מיד אחרי חג הפסח, שנמשך כאן רק שבעה ימים. אך בגולה, מאחר שהשבת שמיד אחרי היום השביעי של פסח נחשבת ליום השמיני של חג פסח ונחגגת בהתאם, קריאת פרשת שמיני נדחית לשבת שאחר-כך.
בסופו של דבר פרשות השבוע בארץ-ישראל ובגולה מתאחדות ונקראות שוב במקביל. קיומו של יום חג נוסף בפסח, בסוכות ובשבועות – "יום-טוב שני" - הוא נוהג עתיק שאנו מוצאים לו אזכורים כבר בתקופת בית שני, ומאז הוא קיבל מעמד הלכתי ומשנה תוקף בגולה באמצעות הספרות הרבנית והשו"ת.
על אף שהסיבה המקורית לקיומו של היום הנוסף הזה התבטלה כבר לכאורה, המסורת היהודית ומנהג אבותינו מחייבים אותנו גם היום. כל הפלגים שניסו לשנות את המסורת ולבטל מנהגים יהודיים כאלה ואחרים במשך הדורות הלכו וקטנו במוקדם או במאוחר, ואפילו נעלמו כליל מן העולם היהודי. אלה שביטלו את היום השמיני של פסח בתפוצות מצאו את עצמם בסופו של דבר חסרים גם את היום השביעי שלו.
ההיסטוריה היהודית אכזרית ולא נכנעת כאשר מדובר בשינויים או בפשרות שמקורן בתקינות פוליטית זמנית, קלת דעת ומיותרת. ולכן שמיני של פסח, היום הנוסף של החג, הפך במידה רבה למבחן לקיומו ולהמשכיותו של העם היהודי בגולה.
התורה מתייחסת לעניין הזה כשהיא שמה דגש על חנוכת המשכן שנערכה ביום השמיני. היום השמיני מייצג את הרציפות וההמשכיות של השיעורים הרוחניים שנלמדו בשבעת ימי המילואים שקדמו לו. אדם מרגיש טוב יותר, רוחני יותר וממוקד יותר במטרה אחרי שבעת ימי המילואים וחנוכת המשכן.
היום השמיני הוא המדד למה שלמדנו וקיבלנו בשבעת הימים שקדמו לו. זה נכון גם כשמדובר בחגים, וזה נכון לא פחות בכל אירוע חשוב בחיים היהודיים. החיים בארץ-ישראל תמיד היו מאתגרים ובעלי משמעות בד בבד, וחיים שמאופיינים בקדושה ובאישיות משלהם. בארץ-ישראל כל יום הוא היום השמיני.
החיים בגולה לא מאופיינים ביכולת ובאיכות כזאת. לכן יש צורך ביום שמיני מיוחד שיחזק את הרווחים שהפקנו והלקחים שלמדנו משבעת ימי החג. היהדות פועלת במישור רציונאלי, אך גם מיסטי, של אירועים, מצוות ומנהגים. היא לא מתירה קיצורי דרך ולא רואה בעין יפה ייבוא זר לרוחה ולאורח חייה.
כל זה מקבל ייצוג בדיכוטומיה שיצרה היהדות בין היום השמיני של החג בארץ-ישראל ובגולה. הלקח החשוב הזה צריך להפוך לחלק משמירת השבת הזאת, בין אם אנחנו כאן, בארץ-ישראל, וקוראים את פרשת שמיני – היום השמיני "האמיתי" כביכול, או בגולה, שבה חוגגים את היום השמיני של חג הפסח.





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il