ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

אמונה חלק ח'

דף הבית ראשי בית מדרש אמונה וחסידות לימוד יומי באמונה מבוא למשנת הראי"ה Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר הורד דף מקורות

ח' סיון תשע"ז

אמונה חלק ח'

ח' סיון תשע"ז



נערך על ידי הרב

מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד ז"ל

יש לעסוק בשקידה ובדקדוק בחלק הרוחני
עַל דְּבַר הָאֶפְשָׁרוּת שֶׁל שִׁעוּרֵי הִלְכוֹת דֵּעוֹת וְכָל הַחֵלֶק הָרוּחָנִי שֶׁבַּתּוֹרָה. עַל מְדוֹכָה זוֹ יָשַׁבְתִּי* עִדָּן וְעִדָּנִים* וְתוֹדָה לָאֵל שֶׁהִנְנִי זֶה יוֹתֵר מִשְּׁנָתַיִם מַרְצֶה שִׁעוּרִים קְבוּעִים, אֵיזֶה פְּעָמִים בְּשָׁבוּעַ, אֶת הַכּוּזָרִי, בְּתוֹר סֵפֶר הַמִּתְפַּשֵּׁט בְּהֶגְיוֹנוֹתָיו עַל רֹב הַמִּקְצוֹעוֹת שֶׁל הִלְכוֹת דֵּעוֹת עַל פִּי דַּרְכּוֹ, וְשֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ כּוֹלֵל תַּמְצִיּוֹת שֶׁל שִׁטּוֹת עֲמֻקּוֹת וּרְחָבוֹת, וְאַגַּבּוֹ* הִנְנִי כַּמּוּבָן נִפְגָּשׁ בְּדֶרֶךְ הַלִּמּוּד עִם הַבֵּרוּרִים שֶׁל יֶתֶר הַשִּׁטּוֹת, וְהַפְּרָטִים הַשִּׂכְלִיִּים וְהַמּוּסָרִיִּים הָרַבִּים הַיּוֹצְאִים מֵהֵן. וּכְשֵׁם שֶׁאֵין לָחוּשׁ כְּשֶׁמַּרְצִים שִׁטּוֹת שׁוֹנוֹת בַּהֲלָכָה, וּמְפַלְפְּלִים בָּהֶן, מִפְּנֵי הַבְלֵיהֶם שֶׁל הַצְּדוֹקִים לְמִינֵיהֶם שֶׁפָּרְשׁוּ לַחוּץ, כִּי אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁהִנְנוּ מְבָאֲרִים וְדוֹרְשִׁים אֶת הַתּוֹרָה לַאֲמִתָּתָהּ, עַל פִּי הוֹרָאַת חֲזַ"ל הַנֶּאֱמָנִים, רִאשׁוֹנִים וְאַחֲרוֹנִים, כֵּן אֵין לָנוּ לָחוּשׁ מִפְּנֵי שִׁבּוּשֵי הַהֲלָכוֹת הַלָּלוּ מֵאוֹתָן שֶׁלֹּא שִׁמְּשׁוּ כָּל צָרְכָּם*, אִם רַק נַעֲסֹק בְּמִקְצֹעַ שֶׁל תּוֹרָה זֶה, בְּדֶרֶךְ שְׁקִידָה וּקְבִיעוּת, לֹא בְּדֶרֶךְ הַעֲבָרָה וְנִמְנוּם. וּכְבָר יָדַעְתָּ שֶׁלַּעֲנִיּוּת דַּעְתִּי רַק בַּהֲשָׁבָה לִתְחִיָּה אֶת תּוֹרַת אֱמֶת וֶאֱמוּנָה בֶּאֱמֶת, בְּכָל הַגֹּדֶל, הָרֹחַב וְהָעֹמֶק הַיּוֹתֵר אֶפְשָׁרִיִּים, תָּלוּי תִּקּוּן עוֹלָמִים*, וְכָל הַמִּסְתַּעֵף לוֹ, לְהָאִיר עֵינֵינוּ וּלְשַׂמֵּחַ לִבֵּנוּ וּלְגַדֵּל כֹּחוֹת מִבְחֲרֵי בָּנֵינוּ בְּתִפְאֶרֶת אֱמֶת, לְגַדֵּל כְּבוֹד הַתּוֹרָה וְהוֹגֶיהָ, וּלְיַשֵּׁר דַּרְכֵי הַחַיִּים לְעַם ד' הַגּוֹי כֻּלּוֹ, בְּדַרְכֵי נֹעַם קֹדֶשׁ וְשָׁלוֹם.
(אִגְּרוֹת הָרְאִיָּה, אִגֶּרֶת תקא)
______________________
עַל מְדוֹכָה זוֹ יָשַׁבְתִּי עסקתי בבֵרור ענין זה. עִדָּן וְעִדָּנִים – זמן רב. וְאַגַּבּוֹ – אגב העיסוק בכוזרי. שֶׁלֹּא שִׁמְּשׁוּ כָּל צָרְכָּם – תלמידים שלא הבינו את דעת רבותיהם נכונה.


ביאורים

איגרת זו נכתבה כמענה של הרב קוק לאחיו. מתוך דבריו אפשר להבין שזו תשובה על שאלתו מדוע הרב קוק אינו מוסר שיעורים בהלכות אמונות ודעות. הרב קוק ענה שהוא מוסר שיעור שכזה כבר שנתיים. אך זה לא שיעור על פי נושאים, אלא סביב ספר. הספר שהרב קוק בחר ללמד הוא ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי. מלבד המעלות הייחודיות שיש בשיטתו ובדרכו של ספר הכוזרי, הוא נבחר מפני שהוא עוסק בכל חלקי פנימיות התורה: בין במושגים בקבלה ובספר היצירה, בין בבירורים שכליים, ובין בעבודת ה' של האדם ותיקון מידותיו. דרך ספר זה נוגע הרב קוק בשיטות שונות ביהדות, מבאר אותן, ומכריע מהי המחשבה השלמה הנוצרת ממכלול הדעות השונות.
אף על פי שבדרך זו יש חשש שאם יזכיר הרב קוק דעות של הוגי דעות שלא נוהגים כמותן, יבואו אנשים ויאמרו שהרב קוק חושב כמו אותם הוגי דעות, ויוציאו עליו לעז ויבינו אותו באופן לא נכון, הרב קוק כלל לא חושש. כמו שבעולם ההלכה גם הגמרא וגם הבית יוסף הזכירו דעות של אמוראים וראשונים שלא נפסקו להלכה ופלפלו בדבריהם, ואף אחד לא מסיק מכך הלכה למעשה, כך גם בעולם האמונה: כאשר לומדים אותה בעיון ובעמקות, אין חשש שנושפע מדעות לא נכונות בתפיסת העולם היהודית.
חשש נוסף הוא שאם בנקודה מסוימת לא נלך בשיטת אותו ספר שאנו עוסקים בו, יתעורר זלזול בחשיבותו וקדושתו של הספר או של מחברו. גם לזה לא חושש הרב כיון שהלימוד הוא קבוע ורחב ונעשה בכובד ראש, והכרעה כשיטה אחת ממרחבי הקודש של היהדות לא מאיימת על שיטה אחרת.
זו הדרך היחידה להראות את הגודל של התורה לעיני כל. להחזיר את לימוד פנימיות התורה למקום הראוי לו - ללמוד אותו באופן מסודר ושיטתי. כך נְחֲיה את דור הבנים, הצמא לתפיסת עולם יהודית כוללת ומעמיקה.

הרחבות
 לימוד אמונה – מביא את הגאולה
יָדַעְתָּ שֶׁלַּעֲנִיּוּת דַּעְתִּי רַק בַּהֲשָׁבָה לִתְחִיָּה אֶת תּוֹרַת אֱמֶת... תָּלוּי תִּקּוּן עוֹלָמִים. הרב קוק כותב במקומות רבים שדווקא בימי אתחלתא דגאולה, שיבת ישראל לארצו ובניין הארץ צריך להתחזק בלימוד האמונה בקביעות ובהעמקה. הדברים מובנים על פי מה שכותב הרב קוק ביחס ללימוד סתרי תורה, ומתוך זה אפשר להשליך ללימוד האמונה: "סתרי תורה מביאים את הגאולה, משיבים את ישראל לארצו, מפני שתורת אמת בעֹז הגיונה הפנימי דורשת בהרחבתה את הנשמה השלמה של האומה, והאומה מתחילה על ידה להרגיש את הכאב של הגלות, ואיך שאי אפשר כלל שצביונה יצא אל הפועל כל זמן שהיא דחופה וסחופה על אדמת נכר. אבל כל זמן שאור התורה העליונה הוא חתום ועזוק, אין התביעה הפנימית של שיבת ציון מתעוררת בעומק אמונה..." [אורות התחיה, סד; שמונה קבצים, ד, יט].
הרב קוק מסביר שהעיסוק בסגולת ישראל, באחדותה של האומה, ובחשיבות תקומתה – מביאים בצורה מעשית לגאולת ישראל. הלימוד מביא את עם ישראל להבין שיסוד חייו שונה משאר העמים, ומתוך כך נולד רצון עמוק לבנות את חיי האומה בארצה ובעצמאות משלטון זר. הרב קוק כותב שעם יסודות אלה נפגשים בלימוד סתרי תורה. כידוע, יש שלבים בלימוד התורה, ולכן רק מי שמילא כרסו בתורת הנגלה ראוי שיעסוק בסתרי תורה. אולם גם לימוד אמונה ומחשבת ישראל עוסק בבירור יסודות אלה (סגולת ישראל, ארץ ישראל, גאולה, תחיית האומה) על כן אפשר לומר שלימוד אמונה – מביא לגאולת ישראל.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il