בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • יתרו
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

עזרא בן מעתוק

בני זוג החלוקים היכן להשקיע את כספם

undefined

שבט תשע"ט
3 דק' קריאה
והרי דברים קל וחומר: ומה אבנים שאינם רואות ולא שומעות ולא מדברות, על ידי שמטילות שלום, אמרה תורה לא תניף עליהם ברזל, המטיל שלום בין איש לאשתו, בין משפחה למשפחה, בין אדם לחברו על אחת כמה וכמה שלא תבואהו פורענות" (רש"י, כ,כב)

מיכאל נכנס לביתו, הניח את הטלית שלו ונאנח. "אדם בגילי לא צריך ללכת כל הדרך לבית הכנסת. זה באמת יותר מדי בשבילי, "הוא מלמל.
"שבת שלום, צפורה", בירך מיכאל את אשתו. " רק עכשיו עלה לי רעיון נהדר,. זה טיפשי בשבילי ללכת את כל הדרך הזאת לבית הכנסת, בכל שבת. קשה לי ללכת, ויש לנו מקום מושלם בחצר שלנו לבית כנסת חדש! אנחנו יכולים לקחת את החסכונות שלנו, לבנות בית כנסת, למצוא מניין של גברים להתפלל כאן, וגם הגברים יוכלו ללמוד שם! "
"מיכאל, אני לא מאמין שאתה מדבר ככה, "פרצה ציפורה למונולוג של מיכאל."יש לנו ילדים לחתן! אנחנו לא יכולים פשוט לקחת את החסכונות שלנו ולבנות בית כנסת! חוץ מזה, ישנם בתי כנסת נוספים הקרובים למקום מגוריהם, שבקושי יש להם מניין. למה לבנות בית כנסת נוסף? "
"ציפורה, אני לא מאמינה שאת מדברת ככה! אנחנו מדברים על בניית בית כנסת! "זעק מיכאל. "איך יכולת להיות אנוכית כל כך? אנחנו יכולים לקחת את החסכונות שלנו ולעשות משהו למען הקהילה, ואת רק חושבת על המשפחה שלנו ".
"מיכאל, אל תהיה מגוחך", הגיבה ציפורה. "לא כולם צריכים לבנות בית כנסת. יש סדרי עדיפויות, והילדים שלך בראשם! אני לא חושבת שראוי שאבא יפגע בילדיו, רק כדי שיהיה לו בית כנסת ליד ביתו ".
הוויכוח נמשך, עם מעט תקווה לפתרון. לרוע המזל, הדיון נעשה כה עז, עד שמיכאל וציפורה החלו לשקול להיפרד כדרך היחידה לפתור את המחלוקת ביניהם. לבסוף, הם הביאו את המקרה שלהם לרב המקומי שלהם, וביקשו ממנו לתווך ביניהם.
מי צודק? האם עדיף לבנות בית כנסת נוסף, או שעדיף שבני הזוג יחזיקו בכספם, לצורך נישואי ילדיהם?

תשובת הראשון לציון הגאון הרב מרדכי אליהו, זצ"ל:
באופן עקרוני נראה לי שהבעל צודק וראוי להקדיש את כספו לצרכי מצוה גדולה כמו הקמת בית כנסת, אך כיון שהדבר עלול לגרום חס ושלום לפירוד בינו ובין אשתו, וכן יש חשש שתגרם מכך מחלוקת עם שאר הציבור – יש להימנע מכך.
(מתוך שו"ת הרב הראשי, סימן קל')
(הערה מדניאל קירש - התפלאתי שרבינו הרב אליהו הורה שעקרונית הבעל צודק, הרי נראה שלא היה צריך שם עוד בית כנסת.
בנו הגאון הרב שמואל אליהו שליט"א כתב לי : הכלל הוא שתמיד עדיף שבכסף יעשו מצווה יותר גדולה כמו הקמת בית כנסת. ואם במקום הזה לא צריך לבנות עוד בית כנסת אז עדיף לעשות מצווה גדולה אחרת בכסף).
מענין לענין באותו עניין-
הרב חיים קנייבסקי, שליט"א, התייחס לשאלה דומה: זוג מסוים התלבט מה לעשות עם סכום גדול של כסף, שהיה ברשותם. הבעל רצה להלוות את הכסף לגמ"ח (הלוואות לעניים). האשה לא הסכימה. היא טענה כי בני הזוג צריכים להשתמש בכסף כדי לרכוש דירות עבור ילדיהם, אשר עתידים בע"ה להתחתן בעוד מספר שנים. היא טענה כי מבחינה כלכלית, יהיה זה יותר חכם להשקיע בדירות עכשיו, וכך להרויח כסף במשך הזמן. הבעל לא הקשיב לה, ונתן את הכסף לגמ"ח הלוואות. כעבור כמה שנים, כאשר בני הזוג היו זקוקים לכסף כדי לקנות דירות עבור ילדיהם, הכסף שהיה לזוג בקושי הספיק כדי לכסות את העלות של שתי דירות, בדיוק כפי שחששה האישה. האשה התווכחה במרירות עם בעלה, והאשימה אותו שהתנהג בטיפשות בכספם, והדבר עורר ויכוח ענק בין השניים והמריבה ביניהם הגיע לרב חיים קנייבסקי שליט"א.
הרב קנייבסקי ביקש לומר לאישה שגישתה אינה נכונה. תפקידנו הוא לדאוג לפרנסה ולהשתדל בכך בצורה סבירה. ההשקעה בדירות, שנים לפני שהילדים מתחתנים, היא נחשבת השתדלות מופרזת. וגם אילו הזוג היו קונים דירות, זה לא היה מוסיף להם אפילו אגורה אחת יותר מאשר מה שהיה להם כאשר נתנו לגמ"ח. מה שהקב"ה גזר שיהיה להם זה מה שהיה!
(כל משאלותיך, בשלח, עמ' רנג')
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il