ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

להחזיק ראש ;">

דף הבית בית מדרש אמונה וחסידות נושאים באמונה Bookmark and Share
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

ניסן תשס"ו

להחזיק ראש


נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
חנה בת חיים

...ויקום איש צרורות היה בן אחותו של ר' יוסי בן יועזר איש צרידה, והוה רכיב סוסיא בשבתא אזל קומי שריתא למצטבלא (כאשר היו לוקחים את דודו ר' יוסי בן יועזר לצליבה על שלימד תורה, היה זה בשבת, והיה יקום איש צרורות רוכב על סוס לפני שיירת הצליבה), א"ל (יקום איש צרורות): חמי סוסי דארכבי מרי וחמי סוסך דארכבך מרך (ראה את הסוס שהרכיב אותי עליו אדוני הרומאי, וראה את "הסוס" עליו הרכיב אותך הקב"ה, אדונך). א"ל (ר' יוסי): אם כך למכעיסיו ק"ו לעושי רצונו (שעתיד ליתן להם שכר). א"ל: עשה אדם רצונו יותר ממך?! אמר לו (רבי יוסי בן יועזר): ואם כך לעושי רצונו קל וחומר למכעיסיו. נכנס בו (ביקום איש צרורות) הדבר כארס של עכנא. הלך וקיים בעצמו ארבע מיתות בית דין סקילה שריפה הרג וחנק. מה עשה: הביא קורה נעצה בארץ וקשר בה נימא, וערך העצים, והקיפן גדר של אבנים ועשה מדורה לפניה, ונעץ את החרב באמצע, והצית האור תחת העצים מתחת האבנים, ונתלה בקורה ונחנק, קדמתו האש, נפסקה הנימה, נפל לאש, קדמתו חרב, ונפל עליו גדר, ונשרף. נתנמנם יוסי בן יועזר איש צרידה וראה מטתו (של יקום איש צרורות) פרחה באויר. אמר: "בשעה קלה קדמני זה לגן עדן". (בראשית רבה פרשה סה, כב)

קונפליקטים אמוניים רבים צצים, לאו דווקא מתוך תסביך לוגי, אלא מתוך שהמציאות מראה פנים מתעתעות, והאדם, אע"פ שיודע את האמת, אינו מצליח לגבור על האשליה. כך קורה לאדם המתפתה לקנות מוצרי הנאה בסדר גודל שאינו יכול לשלם עליהם, כך קורה למי שזונח את לימודים לטובת בילויים עם החבר'ה, וכך קרה בעוד אלף ואחד דוגמאות.

החכמה היא "לשמור את הראש מעל המים", להחזיק כל הזמן הרציונל, ולא לתת לתעתועי הזמן, חסרי הערך הלוגי, לתעתע בנו. אם הגענו למסקנה שה' אלוקים אמת, ושתורתו אמת, ושהוא משלם שכר טוב לעושי רצונו, ונפרע מעוברי רצונו - יהיה ברור לנו שייסורינו באים על עוונותינו, (ואין הנקי מעוון). לעומת זאת, השכר המגיע לעוברי רצונו, הרי הוא מכח הדברים הטובים שבכל זאת עשה אותו אדם, ולעיתים אפילו משלם לו ה' שכרו בעוה"ז למען לא יהיה לו חלק במה שאין הוא שייך בו - העולם הבא.
וְיָדַעְתָּ כִּי ה' אלוקיךָ הוּא הָאלוקים הָאֵל הַנֶּאֱמָן שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מצותו מִצְוֹתָיו לְאֶלֶף דּוֹר: וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ לֹא יְאַחֵר לְשֹׂנְאוֹ אֶל פָּנָיו יְשַׁלֶּם לוֹ: וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַמִּצְוָה וְאֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לַעֲשׂוֹתָם: (דברים ז, ט- יא)

יקום איש צרורות (במדרש רבה הנ"ל) נוכח לראותו את דמותו המופתית של דודו ר' יוסי בן יועזר, אשר גם במצבו השפל ביותר אינו מניח לשכלו להתבלבל במחזאות שווא חולפות. הגיון הברזל, והשליטה הרגשית של ר' יוסי בן יועזר, הכו גלים ביקום איש צרורות, והצליחו לחלצו מכבלי הרגש הנגרר. אשר על כן, אע"פ שודאי שמע כבר יקום איש צרורות דרשות רבות הקוראות לו לחזור אל דרך האמת, לא פעלו הם את פעולתם עליו כאשר פעלה דמותו החיה של דודו הקורע מעל היצה"ר את מסווה התעתועים, בלעגו להווה החולף.

המושכל לנו, לא להתרגש מתעתועי הזמן, "להחזיק את הראש" מעל המים הזדונים, ולזכות לאורחות חיים.

חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il