בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ויחי
לחץ להקדשת שיעור זה

פָּקֹד יִפְקֹד! על הנהגה ומדינה יהודית

undefined

הרב יוסף כרמל

טבת תשפ"ב
3 דק' קריאה
"וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה" (בראשית נ' כד – כה).
בדברים אלה מסתיים ספר בראשית וצריך להבין עד כמה הם חשובים.
חז"ל לימדונו כי בפסוקים אלה מסתתר סוד הגאולה. וז"ל המדרש: "אמר הקדוש ברוך הוא למשה "לך ואספת את זקני ישראל", אמור להם פקוד פקדתי, אמר לו מסורה היא בידם מיוסף שבלשון הזה אני גואלם לך אמור להם זה הסימן"
(שמות רבה (וילנא) פרשה ג סימן ח).
המדרש הבא מפרט יותר: " 'ויאמר יוסף אל אחיו אנכי מת'. מלמד שקיבצם כולם בשעת פטירתו, והיה מצוה אותם כאב המצוה את בניו, אמר להם הריני מת עכשיו: ואלהים פקד יפקד אתכם. כלומר תלה הגאולה ברבים, לפי שידע ברוח הקודש שעתיד הקדוש ברוך הוא לדלג על הקץ ולקצרו בשביל צעקתן של רבים, לכך אמר פקד יפקוד אלהים אתכם. ולמה אמר להם בלשון פקידה, אלא כך אמר להם, כל מושיע שיעמוד לכם ולא יאמר לכם דברי הישועה בלשון זה אל תאמינו בו, ואם יאמר לכם המושיע בלשון זה, ובלשון כפול תאמינו בו, וכה"א במשה 'פקד פקדתי אתכם' (שמות ג' טז), וכתיב 'ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' ' (שם ד' לא) למה האמינו על ששמעו דברי ישועתם בלשון פקידה" (שכל טוב (בובר) בראשית פרשת ויחי פרק נ כד).
חייבים להבין! על מה מדובר כאן? על סוד טכני? צופן סודי הידוע רק למעטים? ומה יקרה אם הסוד ידלוף ומישהו לא מוסמך ישתמש בו? עוד צריך עיון: מה כוונת המדרש במילים: "כלומר תלה הגאולה ברבים", מה משמעותו ומה מקורו בפסוק? אם נסביר שיוסף דיבר בלשון רבים "אתכם", מה הראיה מכך הרי הוא מדבר אל רבים-אל אחיו.

לכן, נציע את ההצעה הבאה. יוסף השתמש דווקא בלשון פקידה כפולה פָּקֹד יִפְקֹד, כדי ללמדנו שהמטרה של יציאת מצרים, הגאולה הראשונה, ובעקבותיה גם הגאולה האחרונה, היא גאולה לרבים, לציבור כציבור, על כל מרכיביו. לא מספיק לצאת ממצרים כדי להפסיק להיות עבדים לפרעה. האתגר הרבה יותר מקיף ונעלה. העם שיצא ממצרים יהפוך לציבור עצמאי, שחי במדינה עצמאית על כל סממניה. מדינה שיש לה ממשלה וצבא, משרד החקלאות ומשרד המסחר והתעשיה, משרד האוצר ומשרד החוץ. החידוש הוא, שלא רק יחידי סגולה צדיקים יעבדו את הקב"ה כפרטים, כפי שהיה בתקופת האבות. צריך להקים מדינה עצמאית שבחייה הציבוריים, כל חלקי הציבור, שותפים ביישום תורת האבות:
"וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם (כמו שהיה אכן ביציאת מצרים) וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ: כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְקֹוָק לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא יְקֹוָק עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו" (בראשית י"ח יח-יט).
המסר בסיסמא פָּקֹד יִפְקֹד הוא להקים חברה של צדקה וחסד, חברה בה המערכת המשפטית מבטיחה צדק לכל. חברה הדואגת לחלקיה החלשים, מדינה שכל שאר המדינות מתפעלות מהישגיה בכל התחומים. ברגע שמדובר על ציבור, הוא כולל צדיקים בינונים וגם רשעים, אי אפשר לוותר על שום חלק ממנו (אומנם הסדר הנכון צריך להישמר וד"ל).
פָּקֹד יִפְקֹד מלשון מפקדים ומפקדים של מפקדים, ברבים. עם, מדינה, ולא רק יחידים. יוסף מלמד את אחיו שגאולה שבאה לפתור בעיות של יחידים או של מגזרים מסוימים אינה גאולה. גאולה לאתרוגים בלבד איננה גאולה. רק מי שיבטיח גאולה לרבים, לכולם, לכל המגזרים, עצמאות מדינית על כל מרכיביה, הוא הגואל שנשלח בידי הקב"ה.
(עיינו גם בדברינו בעניין נבואתו של יונתן בן שאול בנושא זה בחמדת ימים לפרשת תולדות תשס"ה)
זה סוד הגאולה לרבים, הסוד שמסר יוסף לאחיו, הסוד בו השתמש משה רבנו.

הבה נתפלל כי נזכה לשמור על מדינתנו, מדינת ישראל, המתנה החשובה ביותר שקיבלנו מהקב"ה מזה אלפי שנים.
נבין שהמדינה איננה שייכת לקבוצה זו או אחרת.
נתפלל כי היא תהיה יותר ויותר מדינת העם היהודי, המתנהלת בדֶּרֶךְ יְקֹוָק של צְדָקָה וּמִשְׁפָּט ושממנה מתברכים כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il