- פרשת שבוע ותנ"ך
- האזינו
- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
7970
בשירת האזינו מופיע הנחש פעמיים:
"מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף וְקֶטֶב מְרִירִי וְשֶׁן בהֵמוֹת אֲשַׁלַּח בָּם עִם חֲמַת זֹחֲלֵי עָפָר (דברים ל"ב כד)
"חֲמַת תנִּינִם יֵינָם וְרֹאשׁ פְּתָנִים אַכְזָר" (שם, שם לג)
"חֲמַת תנִּינִם יֵינָם וְרֹאשׁ פְּתָנִים אַכְזָר" (שם, שם לג)
הנחש מכונה בסוף הפסוק הראשון " זחל עפר " ובסוף השני " פתן ". לפניו מופיעים בפסוק הראשון ה" בהמות " ובפסוק השני ה" תנין ".
הקשר בין הנחש התנין והלויתן מופיע במפורש בנבואתו של ישעיה:
"בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד ה' בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם" (ישעיהו כ"ז א).
בספר איוב מצטרף אליהם הבהמות . במענה האחרון של הקב"ה לאיוב מן הסערה אנו מוצאים:
את הבהמות (הוא שור הבר):
"הִנֵּה נָא בְהֵמוֹת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמָּךְ חָצִיר כַּבָּקָר יֹאכֵל: הִנֵּה נָא כֹחוֹ בְמָתְנָיו וְאֹנוֹ בִּשְׁרִירֵי בִטְנוֹ: יַחְפֹּץ זְנָבוֹ כְמוֹ אָרֶז גִּידֵי פחדו פַחֲדָיו יְשֹׂרָגוּ: עֲצָמָיו אֲפִיקֵי נְחוּשָׁה גְּרָמָיו כִּמְטִיל בַּרְזֶל: (איוב מ' טו-יח)
את התנין :
"תַּחַת צֶאֱלִים יִשְׁכָּב בְּסֵתֶר קָנֶה וּבִצָּה: יְסֻכֻּהוּ צֶאֱלִים צִלֲלוֹ יְסֻבּוּהוּ עַרְבֵי נָחַל: הֵן יַעֲשֹׁק נָהָר לֹא יַחְפּוֹז יִבְטַח כִּי יָגִיחַ יַרְדֵּן אֶל פִּיהוּ: בְּעֵינָיו יִקָּחֶנּוּ בְּמוֹקְשִׁים יִנְקָב אָף: (שם מ' כא-כד)
דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה: גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר: אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם: אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ: (שם מ"א ו-ט)
דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה: גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר: אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם: אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ: (שם מ"א ו-ט)
את הלויתן :
"תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנוֹ: הֲתָשִׂים אַגְמוֹן בְּאַפּוֹ וּבְחוֹחַ תִּקּוֹב לֶחֱיוֹ: (שם מ' כה-כו)
מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן: נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא: בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה: מַפְּלֵי בְשָׂרוֹ דָבֵקוּ יָצוּק עָלָיו בַּל יִמּוֹט: לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית: יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה יָם יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה: (שם מ"א)
מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן: נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא: בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה: מַפְּלֵי בְשָׂרוֹ דָבֵקוּ יָצוּק עָלָיו בַּל יִמּוֹט: לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית: יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה יָם יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה: (שם מ"א)
ניתן להציע הסבר אחד לכל ההופעות הללו. הקב"ה משתמש בכוחות שונים מעולם הטבע, כוחות אשר נראים לפעמים בלתי נשלטים, כדי לנהל את עולמן. לנו, בני האדם, לא תמיד ברור שאכן הרוע הנורא הזה שפגיעתו רעה, גם הוא בסופו של דבר יוכנע בגלוי, לשלטונו של הבורא. הנחש הקדמוני פעל כישות עצמאית בהופעותיו השונות לאורך ההיסטוריה האנושית ולאורך תולדות עם ישראל.
שירת האזינו בתורה, נבואת ישעיה וספר איוב ברוח הקודש מלמדים אותנו כי לקראת הגאולה יוכרע גם כח זה, ועם ישראל יזמין את כל האנושות לסעוד עמו בסוכה, ממטעמיו של "שור הבר", הלויתן ...במהרה בימינו, אמן.
מהי המלכות שיש בכתר התורה?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
איך נראית נקמה יהודית?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
למה ללמוד גמרא?
איך מותר להכין קפה בשבת?
קשה עליי פרידתכם
מה הייעוד של תורת הבנים?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
החיבור הרוחני של פסח ושבועות