ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מחושים קלים ;">

בית מדרש חגים וזמנים ימים נוראים חודש אלול Bookmark and Share
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

אב תשס"ז

מחושים קלים


נערך על ידי הרב

מוקדש להצלחת
עם ישראל

כולנו ערים לחוסר הנוחות שכאבים ומחושים קלים יכולים לגרום, אפילו לאדם הבריא ביותר. סבלתי ממחוש כזה - כאב שיניים - בביקור האחרון שלי בארצות הברית. הוא החל פתאום ונמשך ימים רבים עד שנעלם לבסוף באותו אורח מסתורי ופתאומי שבו החל. אך כל זמן שליווה אותי הרגשתי שאני מוגבל מאוד.מזגי השמח בדרך כלל נעשה קודר במידה רבה, וסבלנותי הרבנית החיונית (שהיא כמעט אגדית) פחתה מאוד, ופשוט לא הרגשתי טוב עם עצמי. הייתי מוטרד מאוד וכמעט מפוחד מהתגובה שלי לכאב שיניים, יותר מהכאב עצמו. לעתים קרובות תהיתי מדוע המוח, שהוא כל כך חכם ונבון, והגוף האנושי, שהוא כה חזק ורב עוצמה, נפגעים כל כך מכאב קטן של אחת מן הפינות האפלות הרבות שיש בגופנו. הרי זה רק כאב קטן, לא משהו שיכול אפילו להיחשב סכנת חיים, חלילה.מאמני הספורט שמשלמים לגיבורים שלהם סכומי עתק מטיפים לנו כל הזמן שצריך להמשיך לשחק למרות הכאב. אז בואו נתעשת ונפסיק להתבכיין על הכאבים ומחושים הקטנים שלנו, נכון? אבל כמו דברים רבים בחיים, קל הרבה יותר לומר מלעשות. תמיד טענתי שיש לי סף כאב גבוה, ובכל זאת כאב השיניים האחרון פגע ברווחתי הגופנית, הרגשית והרוחנית. הייתכן שאני סוף סוף מזדקן והכאבים והמחושים הם הדרך של הגוף שלי לבשר לי על כך? אני מקווה שלא, אבל מי יודע?
גם התורה עוסקת, לכאורה, במחושים קלים של עולם הנשמה, במעשים הטובים הקטנים שאנחנו רומסים תחת רגלינו בלי להרגיש ולכן גם בלי לחוש חרטה. חטאים קטנים אלה נראים לנו שוליים בהשוואה לפשעים כמו רצח, שוד, חטיפה והפקרות מוסרית. הנשמות שלנו לא אמורות להיות מוטרדות מהם מאחר שאיננו רואים את הפעולות האלה כחשובות במיוחד לרווחתנו הרוחנית. מעט רכילות, "מתיחה" קלה של האמת, השגת רווח כספי בפעילות עסקית מחוכמת - כל אלה רק מחושים קלים לעמקי נשמתנו ולמצפוננו הקולקטיבי. אז מה הסיפור? מדוע התורה וחז"ל מדברים שוב ושוב על עניינים פעוטים כשהם לכאורה חסרי חשיבות בתמונה הקוסמית הגדולה של הדברים? היה צורך בכאב שיניים, כאב קל ועמום, כדי להזכיר לי שנשמתי מגיבה למחושים קלים באותה הדרך שגופי מגיב. אנחנו בנויים כך שאפילו בכאב קל צריך לטפל כראוי ובזמן. ולא, היכולת שלנו לתפקד בצורה תקינה ויעילה פוחתת במידה ניכרת.
זה נכון גם לגבי הנשמה. כל החטאים הקטנים מצטברים וגורמים לנשמה שלנו ולרווחה הרוחנית שלנו כאב מתמשך, כאב שאם לא יטו

פל כראוי יגרום לדיכאון רגשי ורוחני ולצער עז. יש שתי דרכים לטפל במחושים קלים. דרך אחת היא ללכת לרופא, או לרופא השיניים, ולגלות את שורש (סליחה על משחק המילים) הבעיה. השיטה הזאת כרוכה בטרחה ולעתים גם בהוצאות כספיות ובבזבוז זמן ומאמץ. משום כך רוב בני האדם אינם ממהרים לעשות זאת מיד עם תחילת הכאב או המחוש. תחת זאת רוב האנשים בוחרים בדרך השנייה, הקלה והזולה יותר, להתמודד עם כאבים - הם בולעים משככי כאבים שיביאו הקלה זמנית מהתסמינים, אך לא פיתרון של קבע לבעיה. אנחנו מקווים שנוכל להעלים את הבעיה בכוח הרצון, כפי שקרה לכאב השיניים שלי, אבל ברוב המקרים זאת לא התוצאה הצפויה או הסבירה. אותו הדבר נכון לגבי מחושים שפוגעים בנשמתנו. חודש אלול קורא לנו שלא לחפש פתרונות בזק המסתירים את טיבה האמיתי של הבעיה. הוא חודש של ריפוי, של פשפוש בנבכי האופי והנפש ושל התמודדות עם הסיבות העמוקות ולא רק עם התסמינים החיצוניים. זה דבר שדורש מאמץ ומתיש מאוד מבחינה רגשית ופסיכולוגית. זה דורש חשבון נפש, שהוא, לא פעם, כואב וקשה לא פחות מהכאב הנפשי המקורי. אך המאמץ הזה חיוני אם אנחנו רוצים לחסוך מעצמנו כאבים ומחושים רוחניים חוזרים ונשנים.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il