בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
24 שיעורים
    undefined
    24 דק'
    כנס נשים - הלכה למעשה

    חינוך ילדינו לשמירת ערכי הכשרות

    מתוך "כנס נשים - הלכה למעשה" תשע"ב

    מתוך "כנס נשים - הלכה למעשה" תשע"ב

    הרב אליקים לבנון | כ"ה אדר תשע"ב
    undefined
    חינוך ילדים

    התייחסות לכסף בחינוך

    גליון 218

    כאשר עקבנו גילינו שילדנו, בכתה ב', מידי פעם לוקח סכומים מהארנק, קונה ממתקים ואף מחלק אותם לחבריו. בשלב ראשון החבאנו את הכסף. אבל לא ברור לנו כיצד להמשיך.

    הרב אליקים לבנון | שבט תשע"א
    undefined
    נושאים נוספים

    כיצד אוהבים?

    אני שומעת בשיעורים שצריך לאהוב את הילדים. אני מרגישה כאילו אני "עובדת" עליהם ומציגה להם אהבה. כאשר הייתי ילדה, לא קיבלתי אף פעם מילה חמה מאבא שלי, וגם חיבוק לא זכור לי. אני מרגישה שיש לי "חור שחור" בנפש, ואינני מסוגלת לאהוב באמת

    הרב אליקים לבנון | י"ח כסליו תשע"א
    undefined
    חינוך ילדים

    הורים צריכים לבקש סליחה?!

    אם נזפתם בילדים כאשר הם נהגו שלא כראוי, הרי זו חובתכם כהורים. היעלה על הדעת שהורים אשר נצרכו להכות את בנם לצורך חינוכו, יחויבו לבקש סליחתו?! אכן, אם הורים פגעו בילדם שלא בצדק, ושלא לפי הצורך בחינוך, על כך ודאי הורים צריכים לבקש את סליחתו.

    הרב אליקים לבנון | אלול תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    כישלון בחינוך. מה עושים?!

    יש לכם ילד חכם, ברוך ה', והוא חש את רגשות האשם שלכם על כך ש"הפקרתם" אותו. הוא רוכב על תחושה זו, ועושה מאמצים גדולים לשמר אצלכם את המחשבה וההרגשה הזאת. הוא פשוט לא מאפשר לכם "לשכוח ולסלוח".

    הרב אליקים לבנון | אלול תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    איך משאירים את הילד דתי?

    אהבה מדרבנת וגורמת למוטיבציה לתלמידים. וכן הורים חייבים להקרין אהבה כלפי ילדיהם. אם ע"י חיבוק חם, מילה טובה, ציון לשבח על התנהגות וכד'. כל אלה גורמים לילדים לאהוב את הדרך הנעימה בה הם מובלים ע"י ההורים.

    הרב אליקים לבנון | סיוון תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    ילדים משקרים?!

    שימוש באמירות שאינן אמת או אמירות דמיוניות היא תופעה ידועה אצל ילדים. הסיבה היא, התפתחות כח הדמיון. אנו, כמבוגרים, משתמשים במקביל בשניים מתוך כוחות הנפש, לצורך למידה: האחד - כח השכל-הדעת, והשני - כח ההפשטה, דמיון.

    הרב אליקים לבנון | טו אייר תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    הקו שבין סמכות הורית לאחריות הילדים

    יש שני כללים סותרים בחינוך: האחד, הצבת גבולות. והשני, הסתלקות מאחריות והעברתה לבן. בהצבת הקוים האדומים, אנו למעשה נוטלים אחריות על הבן, להזהירו ולחנכו שיקבל על עצמו את הגבולות הללו. לעומת זאת, כלל גדול בחינוך הוא, לתת אמון בילד, לסמוך עליו, ולהשתדל בכל גיל, לפי יכולתו, להעביר אליו את האחריות.

    הרב אליקים לבנון | אייר תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    חינוך הקטנים למצוות - מתי ועד כמה

    יש לזכור את הכלל הגדול בחינוך בכלל ובחינוך למצוות בפרט: חינוך בכפיה, אין לו כל סיכוי. הדרך היחידה לחנך לטווח ארוך היא בדרך האהבה.

    הרב אליקים לבנון | אייר תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    אלימות במשפחה

    כל שימוש בכוחניות במשפחה או בחברה, זו באמת עדות לחולשה. אדם החש שאינו יכול להנהיג את משפחתו בכוח השפעה חיובית, מנצל את כוחו להטיל אימה בביתו וע"י כך לשלוט, וכולם ניזוקים מכך.

    הרב אליקים לבנון | שבט תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    להבין את התשדורת של הילד

    אחד הכללים המנחים אותנו הוא, שאין זה נכון שהורים יעשו ניתוח אופי או זיהוי בעיה אצל בנם מפני שלהורים יש מערכת מורכבת של יחס כלפי הבן, והמורכבות, לעיתים, גורמת לחוסר אובייקטיביות.

    הרב אליקים לבנון | סיוון תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    החינוך לסור מרע - מהות החינוך

    יסוד החינוך נחלק לשלושה שלבים: השלב הראשון הוא, האבחנה בין טוב לרע. השלב השני הוא, בניית הרצון לעשות טוב, ולהימנע מעשיית הרע. השלב השלישי הוא, הירידה לחיים, בפועל, לשקול כל מעשה, לבדוק: אם הוא מוגדר כטוב, נעשה, אם הוא מוגדר כרע, נמנע.

    הרב אליקים לבנון | יד איר תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    התמודדות עם ילד רגיש

    אם כיום תתחשבי ברגישותו ותתנהלי בחינוכו לפי מידתו זו, הרי שבעתיד תגדל עוד יותר הרגישות, ואז מה יעשה כאשר יתקל בחברת ילדים או נערים, וגם בוגרים, שאינם מתקשרים למי שהוא בעל רגישות?!

    הרב אליקים לבנון | יח אדר תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    לא רוצים לישון! רוצים לעשות שמח!

    כל ערב מתרחש בביתנו "טקס" הרדמה של ארבעת ילדנו, כולם רוצים יחס, סיפור, "אבא תשכב על ידי", "לשתות! אני צמא", ועוד. כמובן, מידי פעם מריבות בין הילדים, כריות או שמיכות עפות ממיטה למיטה, בקיצור, מהומה.

    הרב אליקים לבנון | אדר תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    מקומה של המכה בחינוך

    תפקיד ההורים הוא לעטוף את הילד באהבה גדולה, ע"י חיבוק, אימוץ וטפיחה על השכם, ואמירות מכוונות. כל אלה גורמים לילד להבחין בין טוב לרע וגם לרצות לעשות טוב. במצב כזה, כאשר באה גערה, ולעיתים נדירות גם מכה קלה, שאינה מכאיבה אך מסמנת דרך, הילד מבין מיד שעבר את הגבול, וברצון חוזר לעשייה חיובית.

    הרב אליקים לבנון | שבט תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    הילד מנבל את פיו

    ילד אינו לומד מתוך ספרים, למידה אינטלקטואלית, אלא, בעיקר, למידה חווייתית. החוויה החשובה אצל ילד היא, התגובה של הוריו לעשייה או לאמירה שלו.

    הרב אליקים לבנון | טו' כסלו תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    מריבות בין הילדים

    כאשר מחדירים לילדים את התובנה שהם טובים, והם יכולים ליטול אחריות על ההתנהלות שביניהם, אנו יכולים בשלווה גמורה להסיר מעלינו את האחריות עליהם, להעביר אליהם את האחריות, ולצאת מהתמונה

    הרב אליקים לבנון | מרחשון תשס"ט
    undefined
    חינוך ילדים

    חושך שבטו שונא בנו?!

    ענישה חינוכית בבית, במשפחה, יש בה את שני סוגי העונש: יש עונש טבעי, ויש עונש כתגמול, ובו צריך זהירות רבה.

    הרב אליקים לבנון | תמוז תשס"ח
    undefined
    חינוך ילדים

    בין הורים לילדים בוגרים

    אנו מצווים לעשות טוב על פי מה שאנו קובעים, ולא על פי מה שאחרים מכתיבים לנו. אסור לנו לקבל החלטות, כתגובה למה שאחרים עושים לנו.

    הרב אליקים לבנון | תמוז תשס"ח
    undefined
    חינוך ילדים

    יסודות בחינוך

    את כל התשדירים, החיוביים והשליליים, אין לומר כציווי על הילד, אל תכה, אל תדבר, עזור לאמא או טול ידיים. פניה ישירה לילד עלולה לגרום לו להתנגדות ולדחיית התשדיר

    הרב אליקים לבנון | כה ניסן תשס"ח
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il