ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

אינו בטל בנותן צבע או מרקם | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י כסלו תשע"ז

אינו בטל בנותן צבע או מרקם


הרבנות הראשית לישראל

שאלה:
האם נכתבו תשובות בנושא דברים שאינם בטלים, כגון עבדי לטעמא, מעמיד, ברייה, דשיל’’מ, אבל בתחומים הבאים:

רכיב שמטרתו נתינת צבע.
רכיב שמטרתו גרימת מרקם.
רכיב שמטרתו שימור.

תודה רבה

תשובה:
ב"ה
שלו-ם וברכה
לכתחילה אין להשתמש במרכיב לא כשר כי הוא יתבטל ב60.
מסתבר שמרכיב הגורם למרקם הוא נחשב למעמיד כי הוא נצרך למהות המוצר ולכן הוא לא בטל ואי אפשר להחשיב אותו כזה וזה גורם. [וגם על הרמ"א(יורה דעה פ"ז, י"א) שמקל בזה וזה גורם חלק הט"ז(י"ג) והש"ך(ל"ו)נשאר בצ"ע כאשר האיסור יכול להעמיד בפני עצמו.]
לעומת זאת יתכן שחומר שימור לא יחשב למעמיד כאשר המוצר ראוי לאכילה בלעדיו וכן אפשר לשמור את המוצר בקירור בלעדיו.
לגבי מראה נפסק(אור"ח תקי"ג, ג') שאם לבנו בביצה שנולדה ביום טוב תבשיל היא לא בטלה כי נותנת טעם ומראה. המגן אברהם(ז') סובר שכדי לאסור צריך גם טעם וגם מראה, לעומתו הש"ך(יו"ד ק"ב, ה',ו') סובר שמספיק אחד מראה או טעם כדי לאסור. אולם בערוך השולחן(ח') מבואר שרק בדבר שיש לו מתירים מראה לא בטל אבל בשאר איסורים הוא בטל ב60.
בברכה
הרב חגי בר גיורא


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il