ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פרגולה וסכך | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ה אב תשע"ז

פרגולה וסכך


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שבוע טוב הרב

בעז"ה יש לי פרגולה בחצר המכוסה ברעפים ואני מעוניין להחליפה לכיסוי שיכול להוות לי גם כסכך לחג הסוכות
ומכאן צצות מספר שאלות ואשתדל לפורטם
1. לגבי מסמרים הקבועים בקורות- הרעפים ישבו על קורות עץ שהיו מחוברים במסרים לקורות הפרגולה האם עלי להוציא את המסמרים? או שאני יכול רק לשפוק אותם כמה שיותר צמוד לקורה?
2. הכיסוי שאני מתכנן לשים לפרגולה הינו במבוק מושחל אלו מוטות במבוקים עבים אשר מחוברים בווט ברזל העובר דרכם, לא על הבמבוק אלא בתוכו יש חורים במבוקים אשר בהם עוברים חוטי הברזל
אם הבנתי נכון על פי המשנ"ב וערוך השולחן לא אמור להיות בעיה בצורה שכזאת אך איני בטוח בהבנה שלי
ולכן אני שואל האם סיטואציה כזאת כשרה לסכך?
3. במידה וסכך שכזה הוא תקין האם אפשר לחבר אותו בברגים לקורות או שמא זה נקרא מעמיד ופוסל את הסכך?
4. המשך ל3 אני בעז"ה אשים גם כיסוי פלסטיק האם לפני החג מספיק רק להוריד את הכיסוי או שיש גם להרים את הסכך (אין קירות לפרגולה)?
5. על הבמבוק אמור להיות קרשי עץ אשר עליהם יושב כיסוי הפלסטיק, ומחובר בברגים. האם כאשר אני רק מחבר את הקרשים שעל הבמבוק בברגים ואת הבמבוק עצמו לא, האם זה כשר מבחינת מעמיד? (שאלה 3)


תודה מראש על התשובה
אשמח במידת האפשר להסברים ואם אפשר גם מקורות
אציין כי אני אשכנזי

תודה ויום טוב

תשובה:
יישר כוחך שאתה שואל טרם ביצוע.
הקדמה
סוכה צריכה להיות כשרה לכתחילה דהיינו הסכך אינו ראוי לקבל טומאה, וגם מונח לכתחילה על דבר שאינו מקבל טומאה- הנקרא מעמיד הסכך,
לא חוששים שגם המעמיד יועמד על ידי דבר שאינו מקבל טומאה - הנקרא מעמיד דמעמיד. כלל נוסף נדרש להניח הסכך לאחר הדפנות
ולכן:
1. אין בעיה במסמרים- שהם מעמידים את הקרשים שעליהם יונח הסכך ולכן נקרא מעמיד דמעמיד ומותר.
2. יש בכך בעיה - הסכך צריך להיות ללא דברים המקבלים טומאה וגם לא בבית הקיבול שלהם - במקרה הטוב נקראים מעמיד ואסור לכתחילה לפי המשנה ברורה.
3. סכך כשר שיש חשש שיעוף ברוח צריך להניח עליו קרשים מפני שנקראים מעמיד ולכתחילה צריכים להיות כשרים.
4. מספיק להורידו, ומותר לכסות בחג עם ירד גשם וגם להסירו אחר כך.
5. כשר הברגים שמחזיקים את העץ הם מעמיד דמעמיד ומותר. (על פי שולחן ערוך, רמ"א, משנה ברורה.)
מקורות: תרכט ז,ח. תרל יג, משנה ברורה נט)


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il