ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה צורת התפילה

הצטרפות לתפילות בשידור חי

הרב עזריה אריאלכ"ג אדר תש"פ
2489
שאלה
שלום הרב הראשון לציון הרב יצחק יוסף פרסם שהמבודדים ומי שאינו יכול להתפלל במניין יכול להצטרף לתפילה בשידור חי במקום אחר, ודבר זה נחשב תפילה בציבור ויכול לענות על קדיש וקדושה. בצילום של שידור חי יש הפרש של עשר שניות בערך בין הצילום בפועל ובין הזמן שהצופים רואים את השידור. האם מותר לענות על הקדיש והקדושה גם במקרה הזה? תודה לרב!
תשובה
לשואל, שלום וברכה! הראשון לציון מודע לעניין וכתב בספרו 'ילקוט יוסף' (קיצור שו"ע או"ח סי' רטו ס"ד): "ואפילו אם גלי הקול מעבירים את קול המברך אחר כמה שניות, עונים לקדיש ולקדושה ולברכות כשהוא בשידור ישיר". ראה גם בספר השו"ת 'מעין אומר' מפי הרב עובדיה זצ"ל חלק א עמ' קנב, שהתיר לענות קדיש על שידור חי גם בהפרש של עשרות שניות. הנושא אכן שנוי במחלוקת, האם הפרש זמן של יותר מ 2-3 שניות ("תוך כדי דיבור") מבטל את האפשרות לענות ומגדיר את העונה כ"אמן יתומה". מבין הסברות שנאמרו להקל: איסור אמן יתומה הוא כאשר לא ניכר על מה אתה עונה, וכאשר זה סמוך לשמיעתך זה ניכר. בפרט יש אומרים שהאיסור הוא רק משום כבוד הברכה, שאין זה יאה להתעצל ולהתעכב בענייה, ולכן זה לא שייך כאשר אתה מגיב ברגע ששמעת. ראיתי ראיה יפה לקולא זו (הרב סימן טוב כהן, קובץ 'אור תורה' תש"ס עמ' רצג) מהתיאור במשנה במסכת סוטה פ"ז מ"ה: "ברכות וקללות כיצד? כיון שעברו ישראל את הירדן ובאו אל הר גריזים ואל הר עיבל שבשומרון שבצד שכם... ששה שבטים עלו לראש הר גריזים וששה שבטים עלו לראש הר עיבל, והכהנים והלוים והארון עומדים למטה באמצע... הפכו פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה... ואלו ואלו עונין אמן. הפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה... ואלו ואלו עונין אמן". לפי הידוע על פסגות הר גריזים והר עיבל, המרחק ביניהן לא מאפשר לענות אמן ב"תוך כדי דיבור" על הברכות והקללות שנאמרו מהעמק באמצע, אלא ב - 5 שניות בערך. אלא שיש מקום לחלק: הכהנים והלויים שעמדו באמצע המתינו מספר שניות עד ששמעו את ה"אמן" של העם, ואז המשיכו בברכה הבאה. מה שאין כן כאשר שליח הציבור אינו ממתין בין ברכה לברכה עד שהקהל המרוחק יענה "אמן", ונמצא שאתה עונה אמן כאשר הוא כבר באמצע הברכה הבאה. מכל מקום, לדעת הראשל"צ הדבר מותר למרות הפרש הזמן, ואפשר שגם החולקים עליו יודו בשעת הדחק שאנחנו מצויים בה. מקורות להרחבה: לב אהרן, ח"א סימן י. יצחק ירנן ח"ז סי' יא-יג (מביאים חילופי מכתבים בעניין, ומסקנתם להקל). דברי דוד ח"ב סי' מ (מחמיר). (הערת המערכת - בימים אלו של הבידוד וסגירת המניינים בעקבות הקורונה -אתר ישיבה משדר את שלושת התפילות בשידור חי )
עוד בנושא צורת התפילה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il