ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה המקדש והקרבנות

כשרות משפחות "כהן" ו"לוי" לעבודת המקדש

הרב עזריה אריאלכ"ה סיון תש"פ
80
שאלה
ב"ה שלום וברכה, האם מי שכיום שם משפחתו כהן או לוי יעסוק לאחר בניין בית המקדש השלישי בעבודת המקדש של הכהן או הלוי? בברכה
תשובה
לשואלת, שלום וברכה! כהן הוא רק צאצא ישיר, בן אחרי בן, של אהרן הכהן. לוי הוא רק צאצא ישיר, בן אחרי בן, של לוי בן יעקב אבינו. כיצד אנחנו יכולים לדעת האם מישהו שנקרא כיום "כהן" או "לוי" הוא אכן צאצא כזה? שם המשפחה איננו ערובה מספקת לזיהוי כהן ולוי. שאלה חשובה יותר היא האם הנחשב ככהן או כלוי יודע שבמשפחתו היה מקובל להתנהג בהתאם, כגון לעלות לתורה ככהן וכלוי, לברך ברכת כהנים, לבצע פדיון הבן, להיות פטור מפדיון הבן (רלוונטי גם ללוי), וכדומה. מי שמשפחתו לדורותיה ככל הידוע לו אחורה נהגה ככהן או כלוי הוא "בחזקת כהן" ו"בחזקת לוי". קיימת מחלוקת בהלכה האם זה מספיק. יש אומרים שרק "כהן מיוחס", שיש לו מגילת יוחסין חתומה על ידי עדים דור אחר דור שהוא כהן, נחשב ככהן בוודאות מספקת לצורך עבודת המקדש. לפי דעה זו, לא ניתן יהיה לחדש את עבודת המקדש עד שיימצאו כהנים כאלה, או עד שיהיה גילוי נבואי שיחשוף מי כהן ולוי ומי לא. אך לפי דעה רווחת בפוסקים (ביניהם הראי"ה קוק זצ"ל בשו"ת משפט כהן סי' צד והחזון איש, אבן העזר סי' ב) זוהי דרישה לכתחילה, אך בלית ברירה ניתן יהיה לחדש את עבודת המקדש או לעשות פרה אדומה גם על סמך ה"חזקה" המשפחתית.
עוד בנושא המקדש והקרבנות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il