שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

איך יודעם שיש ה’ בעולם ושהוא בחר בעמ"י?

undefined

הרב אוריאל טויטו

ב טבת תשפ"א
שאלה
שלום! איך אפשר באמת להסביר את עצם קיומו של אלוקים? הרי זה נשמע קצת מופרך שיש ישות כלשהי שבראה אותנו..זה נשמע כמו איזה סרט בדיוני. יותר הגיוני שפשוט התפתחנו מאיזה יצור, לא? אני שואלת כי אני באמת מנסה להבין ואני יודעת שחכמים טוענים שמי שמפקפק בעצם קיומו של אלוקים זה נובע מגאווה. אבל לא, זה באמת נושא שבוער לי כי אני כן רוצה להאמין בזה ופשוט לא מצליחה... אני כבר מכירה תשובות כמו ההתבוננות בטבע מחזקת את נוכחות אלוקים בעולם אבל הסדר בעולם יכול להיות תוצאה של עוד מלא דברים - תראו מחשבים וטכנולוגיה איך היא מסדרת הכל. יש לי עוד שאלה, נגיד שאלוקים באמת קיים, איך אפשר להסביר את העובדה שהוא בחר דווקא ביהודים כעם נבחר? יש בכדור הארץ טריליוני אנשים ויש עוד הרבה כוכבי לכת בחלל ויצורים חיים אי שם מחוץ למערכת השמש כך שהעולם ממש ענקי אז איך זה הגיוני שאלוקים בחר דווקא בנו.. זה נשמע פשוט לא מציאותי! גם אם קיימת באמת ישות כזאת, אז למה בכלל שיבחר בבני האדם למשהו? הוא הרי נשגב תודה רבה
תשובה
שלום לך, עצם קיומו של אלוקים הוא מסקנה הגיונית פשוטה, שהרי גם אם נאמר שהתפתחנו מאיזה יצור (כפי שכתבת) תתעורר השאלה: ומי ברא את אותו היצור? מניין הוא הגיע? תהליך ההתפתחת הטבעית אינו סותר את האמונה. בורא העולם יצר את העולם כך שהוא ילך ויתפתח מן נמוך אל הגבוהה. וכך יתכן, שהבריאה התפתחה מיצורים נמוכים ליצורים בעלי תבונה ויכולת חשיבה. אבל את הזיק הראשון, את היצירה הראשונה, ברא אלקים. והוא גם נטע באותה בריאה ראשונית את היכולת להמשיך לצמוח ולהתפתח, עד שהגיעה למה שאננו מכירים היום. ויתכן מאוד שהיא תלך עוד ותתפתח ותגיע למקומות טובים יותר. לשאלתך השנייה, אכן אי אפשר להסביר מדוע ה' בחר דווקא בעם ישראל, ולא בעם אחר. בחירת ישראל היא עניין שמעל לטבע הפשוט, וגם מעל להבנה שלנו כבני אדם. ולא תמיד אנחנו מבינים את מה שמניע את הקב"ה. אבל חסרון ההבנה אינו סותר את עצם העובדה, שדווקא אותנו הוא בחר. כשם שבחור בוחר כלה אחת מבין כל הבנות, ודווקא אותה הוא אוהב. לא תמיד נוכל להסביר מדוע הוא בחר דווקא בה, אבל זה שאנחנו לא יודעים להסביר למה הוא בחר בה, לא אומר, שהוא לא בחר בה. עם זאת, כשאנו בוחנים את ההיסטוריה של עם ישראל, ורואים את הנאמנות של העם לאלוקיו במשך הדורות, עד כדי מסירות נפש, את האהבה הגדולה של עם ישראל לאלוקי ישראל ואת מסירות הנפש על ההליכה בדרכיו, אנחנו בהחלט יכולים לומר שבחירה בנו הצדיקה את עצמה. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il