ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

המסורת היהודית אמיתית? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח אלול תשס"ה

המסורת היהודית אמיתית?


הרב ש. יוסף וייצן

שאלה:
1) האם ניתן להוכיח את אמיתותה של המסורת היהודית ושל התורה, כפי שריה"ל מנסה (בספר הכוזרי), או שנסיונות אלו לא שייכים, כמו שכתב הרי"ד סולובייצי’ק: " לא נכחד כי ישנו הבדל מסוים בין מחשבת העבר לזו של ההווה, בנוגע לדרישת האל-סופיות דרך המציאות הסופית. בשעה שהפילוסופיה של ימי הביניים וגם זו של ראשית התקופה החדשה ביטאו את דרישת האל-סופיות והנצחיות בצורה אובייקטיבית, על ידי ניסוח מופתים חותכים, לדעתם, בעלי תוקף הגיוני, באה התפיסה החדישה והעיזה לכפור בערכם ההגיוני-אובייקטיבי של המופתים, שמחבריהם יסדום על הנחות קטיגורייליות, כמו זו של העצם או הסיבתיות. אמרה התפיסה החדישה: אין לנו רשות להשתמש בקטגוריות ילידות מציאות סופית, מותנית וזמנית, כדי להוכיח אמיתת מציאות אל-סופית, מוחלטת ונצחית קטיגוריות אלה, ברכה צפונה בהן כשהן נתבעות לקיום חוקים פורמליים-כמותיים וליצור תבנית עולם מדעי, אינן יכולות לצאת מתוך מעגל הניסיון המדעי, ולהשתלט שלטון בלי מצרים בעולם על-מוחשי, על-ניסיוני ועל-שכלי (ובקשתם משם עמ’ 127-128), וגם הרב קוק כתב כך בתחילת איגרת קמט? כלומר, האם דברי הרב קוק והרי"ד שייכים להוכחת המסורת?
2) אם לא ניתן, אז כיצד אוכל לדעת בוודאות שהמסורת נכונה? שהרי התורה תובענית ביותר, דורשת שינוי יסודי בכל חיינו, עצירה של יצרים חזקים, המון איסורים וכד’, וכדי להתמסר בכל מאודך לדבר זה, צריך וודאות שהתורה והמסורת נכונים?
3) ראיתי שרב אחד כתב: "העובדה כי מסורת עמי היא כזו גורמת לכך שאין לי כל סיבה לחפש מסורות אחרות במקומות אחרים. מובן הדבר כי אנו מנסים לאמת את המסורת בעזרת עדויות תומכות, אך אין בכוח אף אחת מהעדויות להיות הוכחה חותכת..." לא הבנתי כל כך דברים אלו. אז מה אם זוהי המסורת של עמי? למה זה גורם לי ``לכך שאין לי כל סיבה לחפש מסורות אחרות במקומות אחרים``?-למה שאתמסר לה ואחיה את חיי על פיה ואחשוב את מחשבותיה דווקא ואעשה את מעשיה דווקא? אם אני אדם צעיר, פתוח ומחפש דרך חיים,אז אין שום סיבה שאחיה דווקא על פי המסורת של עמי רק בגלל שזה עמי!
כמו כן, כתב רב: "כיוון שעולמו של האדם נפגש עם עולם האמונה הוא מקבל את מסורת האמונה מעמו. המסורת מתקבלת מכוח העובדה שנוצרה תשתית בנשמתו של האדם כדי לקלוט אותה." גם מדברים אלו לא הבנתי איך אני יכול להיות בטוח שהמסורת היהודית נכונה?

תשובה:
במסגרת זו קשה מאד להרחיב. אולם רבות נכתב על נושא זה וכפי שאת הבאת בדברייך. למרות כל זאת אני רואה שהדברים לא מיושבים בנפשך.
אני מבין את הכוזרי לא רק במובן של הוכחה אלא בעיקר בהבנת כוח האמונה שנמצא בתוך האדם. היכולת לקבל את המסורת קשור ליכולת של האדם להאמין. אנו מעמידים בראש כוחות האדם לא את החכמה אלא את כוח האמונה. כוח האמונה הוא כוח שנטוע בנו שנותן לנו להיפגש עם דברים בצורה בלתי אצמעית גם לא דרך השכל. יש בכל האדם כוח שבו הוא משתמש בכדי לאמת דברים אצלו בצורה שלא ניתנת לערעור. הנהחת היסוד שלנו היא שכפירה היא נתנה מקום לשכל במחוזות שבהם הוא לא היה צריך להיות. אנו צריכים להשתמש בשכל ככוח שמבקר את האמונה אולם לא ככוח שיוצר אמונה. האמונה צריכה להווצר מכוחה שלה עצמה.
כמו שלגבי השאלה הפשוטה מי אבא שלך אדם נותן לעצמו תשובה ודאית. השכל גם על זאת יכול לעורר ספקות. אולם יש בנו בריאות וכוח פנימי שנותן לנו את התחושה הפנימית מה נכון ומה לא נכון. האמונה הוא האמונה שלנו בעצמנו שיש לנו צופן פנימי שמצליח לזהות את האמיתי ואת מה ששלנו ומאידך מצליח לעלות על מה שמזוייף. ילדה שגודלת עם אבא מאומץ היא בסופו של דבר תעלה על כך. יהיה לה את התחושה הפנימית האם זה האבא שלה או שמה זה חיקוי.
בנוגע לאבא פיזי בדרך כלל עולים על כך. אולם בנוגע לחיינו ומה שנוגע לעצם החיים שלנו אני מאמין בכוח האמונה הפנימית שבכל אחד.
בדור ששלנו זה מאד קשה משום שנטלו שאיתנו את החוש הזה. העולם המערבי מאד מזלזל בכוח זה. כחלק מזלזול בכוח האמונה גם האמונה במסורת היא לא פשוטה. כשהכוזרי מדבר על המסורת כמראה עיניים מבחינתי זה הולך ומתחזק. עם שכבר אלפיים שנה ממשיך לחיות עם אותה אמונה כשהאמונה הזאת היא נשמת החיים שלו והיא זו שנותנת לו זהות וקיום היא האמונה החיה בתוכי שזאת האמת שלי וזו הזהות שלי.
כל הנסיונות לעצב את עם ישראל כעם עם מסלול אנטי מסורתי בינתיים לא הצליחו ולאמונתי גם לא יצליחו. הם זרמים שעוזרים לזכך לפתח לעצב את האמונה. אולם בסופו של דבר כזרם מרכזי אני מאמין בזהות הישראלית שנבנית מתוך המסורת.
אני לא יודע עד כמה את מאמינה בהיותך חלק מעם ישראל מעם שיש לו זהות מיוחדת וחיים מיוחדים. אולם אם זו אמונתך וזו תחושתך הפנימית ניתן להמשיך את יסוד האמונה גם על עם שמתעצב דרך המסורת. משאלך אני מבין שאת מרגישה שלהיות מסורתי זה גובה מחיר יקר. כאן אולי הנקודה המרכזית. לדעתי את צריכה לשבור את הראש איך המסורת היא לא בעיקר מחיר אלא היא בעיקר תמורה גדולה ואוצר גדול. נכון שהיא גם דורשת מאיתנו מחירים רבים. אולם התמורה שאנו מקבלים היא פי כמה וכמה. כך אני מרגיש באופן אישי.
אני יודע שזה רק תחלית הברור שלך ואני מוכן לנסות להמשיך להיות בקשר בענין זה.
שנה טובה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il