ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

חזון הצמחונות לעתיד לבוא | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"א אייר תשע"ג

חזון הצמחונות לעתיד לבוא


הרב ש. יוסף וייצן

שאלה:
שלום.

לאחרונה יצא לי לבדוק באינטרנט מאמרים בנושא הצמחונות. באחד החיפושים נתקלתי בדבריו של הרב קוק . לפי מה שהבנתי הוא אומר שצמחונות היא מעלה מאוד גבוהה אך לפני שעוברים לצמחונות צריך לפתור דברים וסכסוכים אחרים, ורק אז כאשר נהיה מעלה יותר גבוהה נוכל להתקדם שלב ולהיות צמחוניים.
מה שרציתי לשאול זה מה יקרה כשבית המקדש ייבנה בעז"ה , ונצטרך להקריב קורבנות ?
וגם מה דעתך בנושא בצמחונות ?
בנוסף, רציתי לשאול על דבריו של הקב"ה לנוח, שאחרי המבול התיר לבני אדם לאכול בע"ח , הרי כתוב וידוע שאחרי המבול העולם נחרב ולא היה לאדם צמחים ואוכל להתקיים ממנו. לכן התיר ה’ לאכול חיות. אך כיום המצב הוא לא כזה , כיום אדם יכול בהחלט להתקיים ללא בשר - אז מדוע מותר לנו להמשיך לאכול חיות ?
תודה רבה !

תשובה:
שלום רב:
היתר האכילה של בעלי חיים אחר המבול לא היה משום שלא היה צמחיה. מדובר על חודשים לאחר שכבר המים קלו ורואים שאילנות חזקים היו על פני האדמה. מעבר לכך ההיתר לא היה מוגבל רק לזמן הסמוך למבול וההוכחה שלישראל הותר לאכול מבעלי החיים.
הרב קוק כתב עמדה מיוחדת בנוגע לצמחונות. ידוע לי על תלמיד חכם שעומד להוציא ספר בנידון.
נכון שיש גישה שאומרת שבעתיד גם יבטלו קורבנות מבעלי חיים אבל מדובר על עתיד לבוא רחוק. עוד לפני מדרגה זו יהיה תקופה ארוכה בה יהיה מקדש עם הקרבת קורבנות מבעלי חיים. כל כתוב בפסוקים "עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים". כפי מה שאמרת יש מדרגות מדרגות בהתעלות המוסרית של האנושות. יתכן שהאיסור על אכילת בעלי החיים תהיה רק כאשר יהיה ניכר גם על בעלי החיים התיקון הכלל עולמי וכפי שכתוב "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ" . הרמב"ן באר שהנפילה שהיה בזמן המבול היתה נפילה לא רק באדם אלא גם בבעלי החיים ולכן הותרו באכילה. דילוג על מדרגות יכול לגרום עוולות. הנטייה של מידת החסד באה לידי ביטוי כלפי בעלי חיים ושם היא ממצא את עצמה. הביטוי לרחמים על האדם שדומה לך בכשרונות לפעמים היא קשה יותר. כשם שקל לנו לרחם על ילד קטן וקשה לנו לרחם על חברנו כך לפעמים קל לרחם על בעל החיים השונה וקשה לבנות יחס של רחמים כלפי האדם שנברא בצלמנו כדמותנו.
עמדתנו היא שעיקר התיקון צריך להתחיל מאהבת האומה הישראלית. משם להתפשט לאהבת האנושות כולה. משם להתפשט לאהבת החיי כולו. משם להתפשט לאהבת הצומח.
כל טוב

הרב קוק היה צמחוני?


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il