בית המדרש

  • מדורים
  • בונים את הקומה הבאה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן גרסיה

הקשר למדינות העולם

undefined

אייר תש"ע
3 דק' קריאה
ברית עם עמים אחרים
הנביאים אינם נגד קשרים דיפלומטיים, אבל הם בהחלט מתנגדים לתפיסה שברית עם איזו מדינה או מעצמה תביא את הישועה. ברית כזו גורמת לאבדן האמונה ולהתרחקות מחיי תורה שכן המדינה אתם כורתים ברית משפיעה עלינו גם רוחנית ותרבותית, וגם אינה משתלמת מבחינה מדינית


מדי פעם נשמעת אמירה מעין זו 'מעולם לא היו יחסינו עם ארצות הברית טובים יותר', או 'ארה"ב היא בעל ברית נאמן'. היה אפילו מי שהגזים ואמר שיש בינינו לארה"ב 'מערכת יחסים אינטימית'. אמירות כאלה מתעלמות מהכלל הידוע בפוליטיקה הבינלאומית - בין מדינות אין ידידות אלא שותפות אינטרסים. זו גם התעלמות מההיסטוריה הקצרה שלנו כמדינה, בה נוכחנו בשינוי יחס של מדינות כה רבות כלפנינו. צרפת היתה בת בריתנו עד מלחמת ששת הימים ואח"כ הפנתה לנו עורף. ארה"ב הייתה עוינת בימים שטרם הקמת המדינה ולחצה שלא להקים אותה ורק אח"כ תמכה בנו. אסור לשכוח שאת הנשק שלנו קיבלנו דווקא ממדינות מזרח אירופה בראשית קיומנו כמדינה. לאחר שנים של נתק, שינתה בריה"מ את מדיניותה העוינת כלפינו וקשרים דיפלומטיים מתפתחים בינינו לבינה. לא נראה שמישהו התחיל לאהוב אותנו לאחר שקרא את התנ"ך. זה אינטרס רוסי, שאנחנו נהיה המפתח שלהם לכלכלה האמריקאית והבינלאומית. דיפלומטיה בינלאומית משתנה לפי האינטרס של אותו רגע.
אחד מהלקחים החשובים ביותר של השואה הוא, שאי אפשר לסמוך בשום אופן על עמים אחרים בקשר לחיינו. אזכיר רק את אדישותה של ארה"ב לשואה, וכמו שהיטיב לבטא אז חיים וייצמן, שההיסטוריון של העתיד ימצא בקורות ימינו שני דברים שאי אפשר להאמין להם: הפשע עצמו של הרג המיליונים ואדישות העולם התרבותי.
אבל זה לא חדש. כל הנביאים התריעו מפני הסתמכות על ברית עם מדינה אחרת. מלכים רבים מדי בבית ראשון לא שמעו לאזהרות הנביאים וכשלו בזה אחר זה. אפילו שלמה המלך נכשל והתחתן עם בת פרעה, כדי לכרות ברית עם המעצמה הדרומית. למרבית האירוניה המרה - הוחלפה השושלת המלכותית במצרים, ובת פרעה שהיתה מהשושלת שהודחה הפכה מידית לאויב השלטון המצרי החדש, ויחד עמה שלמה בעלה. לכן נתן פרעה מקלט לירבעם שהתחיל למרוד כבר בימי שלמה והשלים את המרד בימי רחבעם. כלומר דווקא הברית היא שגרמה לתוצאה ההפוכה ממה שהתכוונו עושיה. הושע בן אלה מלך ישראל כרת ברית עם מצרים נגד מלך אשור וכשזה התקיף אותו - לא באה מצרים לעזרתו, וכך גלו עשרת השבטים. גם צדקיהו, המלך האחרון לבית דוד, כרת ברית עם מצרים ומרד במלך בבל ובזה הביא לחורבן, כיון ששוב עמדו המצרים מנגד ולא נקפו אצבע. על כן מוזכרת מצרים בתור 'משענת הקנה הרצוץ'. גם בריתות עם עמים אחרים לא היו לטובתנו. הברית שכרת אחז מלך יהודה עם אשור נגד מלך ישראל וארם שבתחילה היה נראה שהצליחה, שכן עזרה ליהודה לנצח בקרב. אלא שהניצחון היה אסון של גלות עשרת השבטים, ואחר כך אשור ה"ידידה" כבשה חלקים גדולים ביהודה, ובימי חזקיהו בנו של אחז כמעט ומחקה את מדינת יהודה, אלמלא נס משמים. לכן אומר הנביא הושע "שובה ישראל עד ה' אלקיך כי כשלת בעוונך", שאין לפנות למצרים המעצמה הדרומית ארץ הסוסים המלחמתיים 'על סוס לא נרכב', ולא לפנות לאשור המעצמה הצפונית 'אשור לא יושיענו'. ההסתמכות צריכה להיות רק על עזרת ה'. גם ירמיהו מוכיח את דורו, עשרות שנים אחר-כך 'מה לך לדרך מצרים לשתות מי שיחור ומה לך לדרך אשור לשתות מי נהר'? גם מה שנראה במבט ראשון ברית מוצלחת שמוכיחה את עצמה - כשזה הופך לתלות ואיבוד השיקול העצמאי הברית הופכת לאסון. כך קרה לחזקיהו שפיתח קשרי ברית עם מלך בבל, לאחר שה' שלח מגיפה בחיל אשור. ישעיהו אמר לו כבר אז שימים יבואו ומלך בבל זה יחריב את בית המקדש. מה שלבסוף קרה. למרות שבמשך שנים היתה הברית הזו מוצלחת.
אין זה אומר שהנביאים נגד קשרים דיפלומטיים, גם לא נגד שיתוף פעולה צבאי ומדיני. אבל הם בהחלט מתנגדים לתפיסה שברית עם איזו מדינה או מעצמה תביא את הישועה לישראל. ברית כזו גורמת לאבדן האמונה ולהתרחקות מחיי תורה שכן המדינה אתם כורתים ברית משפיעה עלינו גם רוחנית ותרבותית, כמו שקרה לשלמה ע"י נשיו וכמו שקרה לכל המלכים שכרתו ברית. שלמדו מהעבודה זרה של אותה מדינה. כבר שנים רבות אנו רואים כיצד קלקולי התרבות האמריקאית משתלטים עלינו, בין היתר זה נובע מהתחושה שאנחנו תלוים בכחם. תלות זו מפריעה לנו גם מלקיים את המצוה הגדולה של האחזותנו בארצנו. לעולם אין ישועתנו אלא בה', ובאהבתו אותנו ותמיכתו בנו תלויה הצלחתנו המדינית והצבאית.
מדינה שתתנהל לאור דברי הנביאים תהיה עצמאית לגמרי, משוחררת מתלות ובוטחת על אלקיה. מפתחת את כוחה העצמי, וקושרת קשרי-חוץ מתוך עמדת כח וראיית האינטרס הרוחני והקיומי שלה כערך עליון. תפיסה כזו נכונה יותר אפילו מן הצד המעשי, שכן היא משחררת אותנו מהסכנה להפוך ל"עבדים" של מדינה שאנו תלויים בה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il