בית המדרש

  • מדורים
  • נושאים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יעקב בן בכורה

הטיפול בהורה הקשיש

יש לאבינו הישיש דירה שמשום מה אינו רוצה להשכירה. חשבון הבנק שלו בשליטת אחד האחים, בהסכמה. האם מותר לנו לבצע פעולות השקעה, קניה או מכירה, האם מותר להשכיר את הדירה שלא בידיעתו?

undefined

הרב אליקים לבנון

ט' טבת תשע"א
2 דק' קריאה
שאלה:
אנו שלשה אחים, כולנו בעלי משפחות, אבינו מבוגר במצב סיעודי בבית אבות. יש בינינו ויכוח בשאלת היחס לנכסים שלו. יש לו דירה שמשום מה אינו רוצה להשכירה. חשבון הבנק שלו בשליטת אחד האחים, בהסכמה. האם מותר לנו לבצע פעולות השקעה, קניה או מכירה, האם מותר להשכיר את הדירה שלא בידיעתו? יש לציין שהוצאות האחזקה שלו בבית האבות מאד גבוהות.

תשובה:
טיפול בהורה מבוגר דורש הרבה סבלנות ומידות טובות. גם משפחה אשר העבירה את ההורה לבית אבות, נזקקים הבנים לאורך רוח בהתייחסות להורה. בספר קהלת (פרק י"ב), מתייחס שלמה המלך לזמן הזִקנה ומכנה פרק זה, "שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ". ההורה אותו הכרנו כאדם פעיל, דומיננטי, שולט בעצמו, במשפחתו, ברכושו, הופך להיות תלוי מאד בבניו ובמשפחתו. יש בכך חזרה לזמן הילדות, עת אשר הילד התינוק, תלוי לחלוטין בטיפול הוריו.

הקושי בגיל המבוגר הוא בדיוק בנקודה שציינתם: תינוק או קטן, אנו יודעים שאין לו שיקול דעת, וההורים הם אשר עושים את שיקול הדעת עבורו. ככל שתינוק מתבגר כך הוא רוכש לעצמו שיקול דעת, והופך להיות עצמאי יותר. כך קל לנו כהורים, לדעת שיש שנים בהם כמעט ואין מתחשבים ברצונו של הילד, ועם הזמן עלינו ללמוד להעביר אליו את האחריות על עצמו. אולם, לילד בדרך כלל אין נכסים, ואין כל צורך לקבל החלטות כלכליות הנוגעות לו. לעומת זאת, הורה, כדבריכם, יש לו נכסים, ואי אפשר לסמוך על שיקול דעתו. בעצם, הוא חוזר למצב הילדות, אך בפועל הוא מבוגר, ומכאן הקושי. אפשר ללמוד בכל זאת מהדרכת חכמים למנות אפוטרופוס לנכסי קטן. בחושן משפט (סימן ר"צ) מובאות הלכות רבות כיצד יש לנהוג בנכסי יורש קטן. שם, זוהי תקנת חכמים מיוחדת. אולם ממנה ניתן ללמוד שגם אתם כאחים, רשאים להתכנס ולהחליט, מה תהא טובת אבא, ולפי זה לנהוג בנכסיו. אם ברור שלא יחזור להתגורר בדירתו, ודאי שטובתו היא להשכיר את הדירה. אתם כאחים, בנים או בנות, קיבעו מי יטפל בהשכרת הדירה, אע"פ שהאב אינו רוצה להשכירה.
כמובן, לא רצוי ליידע אותו על כך, כדי שלא יצטער. כך גם בניהול התיקים הכלכליים שלו, הנכם רשאים לבצע פעולות לטובתו. כאן, אני חייב לציין נקודה שיש לשים לב אליה . בנים טובים יכולים להתנתק מהמחשבה, מה יהיה אחרי 120 של האב, וכל חפצם הוא רק לטובתו, אך בעינינו הננו רואים, כיצד בנים עושים שיקול כלכלי עתידי של עצמם. אם בית האבות דורש תשלום מיוחד עבור שיפור התנאים, בנים עלולים לעשות חשבון ש"בזבוז" כספו של האב, פוגע בירושה שתגיע אליהם בעתיד. כתוצאה מזה, האב אינו זוכה ליהנות משיפור תנאיו. מחשבות כאלה "מתגנבות" גם ללבות טהורים, וזה בבחינת שוחד, המעוור עיני חכמים וצדיקים.

על כן, התכנסו האחים ובני או בנות זוגם, וקבלו על עצמכם להשמר מיצר הרע הזה, אם הנכם חוששים שמא בכל זאת תושפעו בהחלטותיכם, קבלו על עצמכם את מאמר חכמים: "עשה לך רב". החליטו על אדם, יועץ טוב, המקובל עליכם, ובכל מקרה של התלבטות פנו אליו כדי שיסייע בקבלות החלטות נקיות מהשפעה זרה.


את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il