בית המדרש

  • מדורים
  • פרשת שבוע
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מישאל מכלוף בן אסתר זצ"ל

כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ

undefined

הרב יוסף כרמל

חשוון תשע"ב
3 דק' קריאה
מיד אחרי קבורתה של שרה בחברון, התורה עוברת לטיפול בשאלת "שידוכו" של יצחק, בנו של אברהם משרה.
ננסה להסביר כמה נקודות בולטות בפרשיה זו באמצעות מענה לשאלות הבאות:
א. מדוע אברהם משביע את אליעזר דווקא בדרך של: "וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ הַמֹּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי: וְאַשְׁבִּיעֲךָ ..."? (בראשית כ"ד ב-ג)
ב. מדוע אברהם כל כך מתנגד לחתונה של בנו עם אחת מבנות כנען?
ג. מדוע אברהם נוקט בלשון של התחלת פרשת 'לך לך' והציווי להתרחק מארצו ומולדתו ומבית אביו, כשהוא שולח את אליעזר לשם?
שני המקורות שווים בלשונם: "וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" מול "כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק... מִבֵּית אָבִי".
ד. מדוע אליעזר מעלה בדעתו רעיון שיצחק יחזור להתגורר בארץ שאברהם יצא ממנה: "הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת בִּנְךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָצָאתָ מִשָּׁם"? רעיון שאברהם דוחה מכל וכל.

ארץ כנען אליה נשלח אברהם בציווי 'לך לך', ניתנה במקור לצאצאיו של חם. אברהם הוא מצאצאיו של שם. ההבדל בין שני בניו של נח בא לידי ביטוי אחרי נפילתו של נח בפח השכרות. חם ובנו כנען ניצלו את ההזדמנות כדי לגלות את ערות האב והסב, נח (במדרש מוסבר מה כלל גילוי עריות זה). שם לעומתם נהג בצניעות. התוצאה הייתה: "וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן: וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן ... וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם" (שם, ט' כד-כז).
אברהם, צאצאו של שם, לימד את העולם כי הדרך לזכות בקשר עם השכינה הוא רק בחיים שמבוססים על התגברות על היצר בקדושה ובטהרה . כך יוכל הוא להפוך את ארץ כנען לארץ ישראל . כך יזכו בניו לחיות בסגנון חיים שמתאים ל "ארץ ישראל טהורה ומקוואותיה טהורים" (מקוואות פרק ח משנה א).
ההליכה ארצה כנען יש בה סיכון של היטמעות והיטמאות ב"תרבות הכנענית" ובעבודת הבעל, שמשמעותה הליכה בדרכי חם וכנען. הפתרון של אברהם הוא המשך בחירתן של האמהות של הדורות הבאים מצאצאי שם המבורכים. כך ימשיך הענן להיות קשור לאוהלן.
סמל ההתגברות על היצר הוא מצוות "ברית המילה". לכן, אברהם משביע את אליעזר דווקא שם, תחת ירכו.
אברהם נוקט באותה לשון של תחילת פרשת 'לך לך', כדי להדגיש ששליחתו של אליעזר היא פרק נוסף במילוי משימה זו - הפיכתה של ארץ כנען לארץ ישראל.
אליעזר הבין זאת בדרך אחרת, הוא חשש שאברהם, שנאלץ להתמודד עם השחיתות המינית של הכנענים, ויתר על ארץ כנען. הוא מעלה אפשרות שיצחק יחזור אל משפחת אביו כתוצאה של סירוב הכלה להמשיך ולהתמודד עם אתגר קשה זה, סירוב שבהחלט ניתן להצדיקו. לכן אברהם מדגיש כי בזכות מצוות ברית המילה יש לי ולזרעי את היכולת להתמודד ולזכות למימוש הברית על הארץ. השבועה שנשבע הקב"ה לאברהם לתת לזרעו את ארץ ישראל, היא הקובעת:
"יְקֹוָק אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי וַאֲשֶׁר דִּבֶּר לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לִי לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת ... וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה" (שם,שם ז-ח).
אליעזר מבין את המסר, ונשבע לאברהם דווקא בדרך זו:
"וַיָּשֶׂם הָעֶבֶד אֶת יָדוֹ תַּחַת יֶרֶךְ אַבְרָהָם אֲדֹנָיו וַיִּשָּׁבַע לוֹ עַל הַדָּבָר הַזֶּה" (שם,שם ט).
הבה נתפלל כי נזכה לבנות כאן בארץ ישראל חברה שערכי הצניעות, בכל המובנים
(צניעות שבאה לידי ביטוי, לאו דווקא בהגבהת מחיצות ובנייתן במקום שאין הכרח הלכתי בכך) מהווים את בסיסה ובכך תתאפשר קשירת ענן מעל כל משפחה יהודית.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il