בית המדךש

  • מדו׹ים
  • ׀ךשת שבוע
קטגו׹יה משנית
  • ׀ךשת שבוע ותנ"ך
  • ק׹ח
לחץ להקדשת שיעוך זה
undefined
3 דק' ק׹יאה
אחד השות׀ים המ׹כזים של ק׹ח, במחלוקתו על משה ׹בנו, היה אבי׹ם יחד עם שות׀ו להךע, דתן. מקומו המ׹כזי של אבי׹ם בנסיון לעךעוך מעמדו של משה ׹בנו, בא לידי ביטוי ב׀סוק הבא:
"וַיְקַנְאו֌ לְמֹשֶׁה ב֌ַמ֌ַחֲנֶה לְאַהֲךֹן קְדוֹשׁ יְקֹו֞ק: ת֌֎׀ְת֌ַח אֶךֶץ וַת֌֎בְלַע ד֌֞ת֞ן וַת֌ְכַס עַל עֲדַת אֲב֎יך֞ם" (תהלים ק"ו טז).
הביטוי עֲדַת אֲב֎יך֞ם בולט מאוד בהשוואה ללשון התוךה:
"קְך֎יאֵי ה֞עֵד֞ה אֲשֶׁך ה֎׊֌ו֌ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲךֹן ב֌ַעֲדַת קֹךַח ב֌ְהַ׊֌ֹת֞ם עַל יְקֹו֞ק" (במדב׹ כ"ו ט)
"וְהו֌א לֹא ה־י־ה ב֌ְתוֹךְ ה֞עֵד֞ה הַנ֌וֹע֞ד֎ים עַל יְקֹו֞ק ב֌ַעֲדַת קֹךַח" (במדב׹ כ"ז ג).
נחזו׹ עתה לסוגית בנין י׹יחו שעסקנו בה ב׀ךשת שלח בשבוע שעבך.
בונה י׹יחו היה חיאל בית האלי, שזלזל בקללה שקילל יהושע, את מי שיעיז לבנות את י׹יחו מחדש. חיאל בית האלי שילם מחי׹ יק׹ ביותך על מעשהו. וז"ל הכתוב:
"ב֌ְי֞מ֞יו ב֌֞נ֞ה ח֎יאֵל ב֌ֵית ה֞אֱל֎י אֶת יְך֎יחֹה ב֌ַאֲב֎יך֞ם ב֌ְכֹךוֹ י֎ס֌ְד֞ה֌ ו֌ב֎שְׂגו֌ב ׊ְע֎יךוֹ ה֎׊֌֎יב ד֌ְל֞תֶיה֞ כ֌֎דְבַך יְקֹו֞ק אֲשֶׁך ד֌֎ב֌ֶך ב֌ְיַד יְהוֹשֻׁעַ ב֌֎ן נו֌ן"
(מלכים א ט"ז לד).
ז"ל ה׀סוק העוקב במלכים:
"וַי֌ֹאמֶך אֵל֎י֌֞הו֌ הַת֌֎שְׁב֌֎י מ֎ת֌ֹשׁ֞בֵי ג֎לְע֞ד אֶל אַחְא֞ב חַי יְקֹו֞ק אֱלֹהֵי י֎שְׂך֞אֵל אֲשֶׁך ע֞מַדְת֌֎י לְ׀֞נ֞יו א֎ם י֎הְיֶה הַש֌ׁ֞נ֎ים ה֞אֵל֌ֶה טַל ו֌מ֞ט֞ך כ֌֎י א֎ם לְ׀֎י דְב־׹֮י" (שם י"ז א).
הגמ׹א מס׀ךת לנו מה איךע בין שני ה׀סוקים:
"אחאב שושביניה הוה (אוהבו של חיאל היה אחאב- ךש"י), אתא איהו ואליהו למשאל בשלמא בי טמיא (למסיבת חנוכת י׹יחו או לניחום אבלים-ךש"י). יתיב (אחאב) וקאמ׹: דילמא כי מילט יהושע הכי לט: לא י׹יחו על שם עיך אחךת, ולא עיך אחךת על שם י׹יחו?(שאל אחאב ב׊יניות האם יתכן שבניו של חיאל מתו בגלל בנין י׹יחו וקללת יהושע? )אמך ליה אליהו: אין (בוודאי שכן). אמך ליה (אחאב, איך יתכן): השתא לווטתא דמשה לא קא מקיימא (ה׹י קללתו של משה ׹בו של יהושע לא התקיימה), דכתיב (ב׀ךשת והיה אם שמוע) וסךתם ועבדתם וגו' וכתיב וח׹ה אף ה' בכם וע׊ך את השמים וגו', וההוא גב׹א (ואני אחאב) אוקים (העמדתי) ליה עבודה ז׹ה על כל תלם ותלם, ולא שביק ליה מיט׹א דמיזל מיסגד ליה (שהיה הלכלוך הולך וגדל מ׹וב הגשמים הבאין לעולם שאין מניחין לילך להשתחוות לעבודה ז׹ה מתוך ד׹כים מלוכלכות בטיט- ךש"י), לווטתא דיהושע תלמידיה מקיימא (היתכן שקללת יהושע התלמיד מתקיימת)? מיד "ויאמ׹ אליהו התשבי מתשבי גלעד חי ה' אלהי ישךאל... אם יהיה... טל ומט׹...", בעי ׹חמי (הת׀לל אליהו) והבו ליה אקלידא דמט׹א (ונתנו לו מ׀תח של מט׹-ךש"י), וקם ואזל" (סנהדךין קיג ×¢"א).
אם כך, נ׊יע את ההסבך הבא:
בבית אל היה מ׹כז של עבודת ד' בשו׹ה אסוךה וכנגד השיוויים של תוךת משה ׹בנו. לכן, החולקים על משה ותוךתו קבעו משכנם, תךתי משמע, שם.
הךאשון שבהם יךבעם בן נבט, בונה העגלים, שקךא לבניו נדב ואביהו על שמם של בני אה׹ון שהוךו הלכה ב׀ני ׹בם. הוא קךא להם כך, תוך כדי נסיון לטעון שהוא כביכול ממשיך את ד׹כו של אה׹ון שעשה את העגל (מעשה שהקב"ה ועבדו משה כל כך כעסו עליו).
הבא בתוך בךשימה הוא חיאל בית האלי, שקוךא לבנו דווקא בשם אבי׹ם, כאחד ממנהיגי עדת קו׹ח שנקךאת גם בשם עדת אבי׹ם. הלי׊נות של אחאב וחיאל בית האלי והנסיון שלהם להוכיח באמ׊עות "קל וחומ׹", שמשה ׹בנו לא שדק הם המשך ישיך לטיעוניהם של ק׹ח ועדתו =אבי׹ם ועדתו כנגד משה ותוךתו.

נסיים בהכ׹זה כי משה אמת ותוךתו אמת ובת׀ילה להתקיימות דב׹י אח׹ון הנביאים:
"ז֎כְךו֌ ת֌וֹךַת מֹשֶׁה עַבְד֌֎י אֲשֶׁך ׊֎ו֌֎ית֎י אוֹתוֹ בְחֹךֵב עַל כ֌֞ל י֎שְׂך֞אֵל חֻק֌֎ים ו֌מ֎שְׁ׀֌֞ט֎ים:
ה֎נ֌ֵה א֞נֹכ֎י שֹׁלֵחַ ל֞כֶם אֵת אֵל֎י֌֞ה הַנ֌֞ב֎יא ל֎׀ְנֵי ב֌וֹא יוֹם יְקֹו֞ק הַג֌֞דוֹל וְהַנ֌וֹך֞א:
וְהֵשׁ֎יב לֵב א֞בוֹת עַל ב֌֞נ֎ים וְלֵב ב֌֞נ֎ים עַל אֲבוֹת֞ם" (מלאכי ׀ךק ג כב-כד)
את המידע הד׀סתי באמ׊עות אתך yeshiva.org.il